Dtum
Login with Facebookk
1922 | Március

Villamos függővasut

A képünkön látható villamos függővasut voltaképpen tökéletesített alakja a régibb drótkötélpályának, s ez is, az is szállító-, sőt közlekedési eszköz, amely főleg bányavidékeken a kitermelt kőszén, vagy a brikett-gyártáshoz szükséges porszén szállításra szolgál.

Hossza mintegy kétszázhusz méter, a támasztó oszlopok magassága 16 m; szakadatlan müködés mellett teljesítő képessége óránként 30.000 kilogramm. Befogadó képessége a merítő edénynek, amely a drótkötél-pályánál a szállítókocsiknak vagy a csilléknek felel meg, másfél köbméter, vagyis körülbelül 1350 kilogramm szén.

Müködése körbefutó sinpályán történik villamos erő által. A merítőkészülék menet közben, megállás nélkül, a kivánt helyen automatikusan bocsátja el terhét, amely az alája helyezett vasuti kocsiba vagy lerakodóhelyen hullik alá.

A drótkötélpálya szállító kocsijai vagy csilléi 25-40 méter távolságban lévő tartó oszlopokra feszített drótkötélen közlekednek, amelyre kerekekkel vannak fölfüggesztve. Külön készülék szolgál arra, hogy a drótkötél állandóan jól ki legyen feszitve. A drótkötélpálya kiváltképpen olyan bányavidéken ajánlatos, ahol a terep nehézségeit – hepehupás, dombos-völgyes területen – vasút alkalmazásával nehezen lehetne leküzdeni.

Nagy előnye, hogy területi kisajátítást alig igényel, a többi közlekedési eszköz müködését nem zavarja, az idő viszontagságainál jól ellenáll. Ilyen drótkötélpálya müködik a likéri (Gömör és Kishont vármegye) vaskohó-telepen, nemkülönben Vajdahunyad környékén.

E szállítási eszköz eszméjére a vontató ellenállás csökkentésére, irányuló törekvések közben jutottak a szakemberek. Ilyen szállítási eszköz az egysinü vasut is, amelynek függővasut, amelyet 1900-ban építettek a barmen-elberfeldi-vohwinkeli vonalon magas vasállványokon részben az utak, részben pedig a Wupper-folyó fölött. E rendszernél a kerekek a kocsiszekrény fölött vannak alkalmazva ugy, hogy a kocsi függ s így egyensulya biztosítva van. Elektromos erő hajtja s óránként legföljebb 35 kilométer sebességgel haladhat.

Legujabb a Scherl-féle rendszer, amelynél a kocsik a sinek fölött futnak és azokat elektromotorokkal gyors forgásba hozott pörgetyük (gyorscopok) tartják egyensulyban. Scherl a kocsik sebességét óránként 250-300 kilométerre tervezte, de kipróbálva nincsen, mert megoldásra vár még a kocsik egyensulyozásának problémája arra az esetre, hogyha a pörgetyük valami okból, például áramhiány folytán, megállanak. Ehhez a rendszerhez a nagy távolságok forgalmában sokan vérmes reményeket füznek, de az eddig kisérletek eredményéből végleges véleményt mondani nem lehet.

Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
A román király országlátogatása
Károly román király annak daczára, hogy Hohenzollern, tehát német...
A római ghetto A római ghetto
Alighogy az ember befordul a római ghettóba, máris meglepetés éri. Az...
Az Andrássy-úti rablógyilkos harmadik tettesét keresik Az Andrássy-úti rablógyilkos harmadik tettesét keresik
Az Andrássy úti rablógyilkosság ügyében, melyről a Hétfői Napló adott...
A portugál király eljegyzése A portugál király eljegyzése
II. Manuel portugál királyt, a ki alig husz éves fiatal ember és nem...
A moziról A moziról
Mindössze néhány megállapítást szeretnék tenni itt a filmről. Úgy...
A kartelek idézik elő a drágaságot A kartelek idézik elő a drágaságot
Szerintem az élet megdrágításához nagyban járul hozzá a kartelek...
Az állami vasgyárak üzleti eredményei Az állami vasgyárak üzleti eredményei
A pénzügyminiszter az 1912. évi költségvetéssel kapcsolatban a...
Hungária – Kinizsi (Temesvár) 6:1 (3:1) Hungária – Kinizsi (Temesvár) 6:1 (3:1)
Első napi gyengébb bemutatkozása után érthető kíváncsiság előzte meg...
Gróf Festetics Rudolf déli-tengeri utjából Gróf Festetics Rudolf déli-tengeri utjából
Mintegy nyolcz évre terjedő, ép oly érdekes, mint veszedelmekkel...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98