Dtum
Login with Facebookk
1925 | Október

Hogy tanítjuk a csikót kocsiba?

Irta: Kiss Mihály

Ha a csikó a hámot, kantárt és az ezzel kézen való vezetést már szivesen tűri, akkor a tanításban egy lépéssel tovább megyünk. Megjegyzem, hogy a kellő takarmányon nevelt és tartott, jó szülőktől származott csikót hároméves korában már tanításba vehetjük. (A hidegvérűnek csúfolt nehéz igást már kétéves korában.)

Aki inségesen tartja a csikót, annyit veszít oktalan fukarságán, hogy lovát ötéves korában is csikónak nézik. A jó erőben levő (abrakolt, de nem hizlalt) csikó hároméves korában már bátran használható okkal-móddal minden könnyebb mezei munkára, csak éppen szántásra és a vetőgép vontatására nem. Illő munka közben sokkal egészségesebben fog fejlődni rendes takarmányon, mintha éheztetve vagy hizlalva poshasztjuk az istállóban.

A tanítást azon kezdjük, hogy a két istráng végébe egy-egy másik istrángot hurkolunk be. Igy az istráng még egyszer akkora lesz, mint volt. A meghosszabbított istráng egy-egy végét a kezébe veszi, aki a csikót tanítja, a segédje pedig kantáron fogva vezeti a csikót egyenes irányban, hol előre, hol fordulóban, ahogyan a tanítómester parancsolja.

Az istrángot tartó embernek az a dolga, hogy a csikó után járva, az istrángokba kapaszkodva, a csikót lassanként rászoktassa a húzásra és arra, hogy az oldalát, a combját súroló istráng érintéseit megszokja és tűrje.

Mikor jól és türelmesen végzi a csikó azt, amit mi kívánunk tőle, közben-közben egy-egy maréknyi abrakkal, megállással és simogatással jutalmazzuk. De nemcsak a szívesen való megállást, hanem a készségesen való újraelindulást is meg kell jutalmaznunk, mert az a fontos, hogy a csikót akkor jutalmazzuk, amikor akaratunkat megérti és szívesen teljesíti.

Mikor a csikó már nem idegenkedik az istráng érintéseitől, a mögötte járó tanítómester balkezébe veszi a két hosszú istrángot, jobbkezébe egy könnyű, hosszúnyelű ostort és azzal biztatja barátságosan a csikót, ha ellustulna vagy épenséggel megállana, amit nem szabad tűrni. Ez a munka lépésben történik. Hány napon át, az attól függ, hogy könnyen tanul-e a csikó vagy nehezen.

Ha már szép türelmes és előre igyekvő, akkor csúsztatóba szokták fogni. Ez olyan féle fatuskó, mint a vasúti talpfa, elől szánkótalp módjára kissé fölkerekítve, hogy csúszhasson, azután egy hámfa mozgékonyan ráerősítve és egy szál egyenes ekeszarva, melybe a csúsztatóra lépő ember megfogódzhatik.

Ebbe fogják be a csikót, még mindig dupla hosszúságú istránggal, hogy a tanítót meg ne rúghassa; elől pedig még vezetik, de a gyeplő már a mester kezében van. Ha üresen szívesen húzza a tuskót, akkor a mellette járó mester időközönként rááll, hogy a csikónak erősebben bele kelljen feküdnie a hámba. Ezt föltétlenül sokat kell gyakorolni a csikóval.


Ha igen jámbor a csikó és engedelmes, akkor a csúsztatóval való tanítás akár el is maradhat és az istránggal végzett iskola után a kocsiba foghatjuk igen nyugodt, jól tanított öreg ló mellé, ép úgy, mint azt, amelyik a csúsztató iskolát is kijárta.

Még így is jó, ha a tanítómesternek van segédje, aki a csikó zablájába, a gyeplőszár mellé egy három méteres, kenderből való vezetőszárat becsatol és gyalog elindítja, pár lépésen át kisérve a csikót; azután menetközben (a kenderszár végét a kezében tartva) csöndesen fölkapaszkodik a kocsis mellé.

Ez a segéd arra való, hogy szükség esetén leugorjon és kézen vezesse előre a csikót, ha nem akarja megérteni, hogy előre kell mennie. Ostorral ezt nem minden ember képes rendesen elvégezni és a rosszul kezelt ostorral többet árthat a tanításnak, mint használ.

Ily módon tanítjuk türelemmel és jóakarattal, nap-nap után a csikót, amíg csak teljesen be nem tanul. Kezdetben csak lépésben, később már hébe-korba kissé döcögtetve is. Minél többet egyenes vonalon, de néha körben járva is és a jobbra-balra való fordulást is gyakorolva. Ezzel a csikó lassanként megtanulja a gyeplőnek való engedelmeskedést, amit úgy hívnak, hogy vezetés.

Fontos a megállást és a sima elindulást is gyakorolni, de ne úgy, ahogy a csikó akarja, hanem, amikor a kocsis parancsolja. Ha üres kocsival már jól indít, akkor lassanként egy kis teherrel is megpróbálkozunk.

<<
<
1
2
>
>>
Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
Hangversenyek Hangversenyek
Bach csembalóra írt g-moll hangversenyét játszották VI....
Az ünneplő Róma Az ünneplő Róma
Az olasz egység ezidei ünneplésének egyik legjelentősebb dátuma...
Az orosz forradalom jeleneteiből Az orosz forradalom jeleneteiből
Az orosz béke most már végét szakította azoknak a rettenetes...
Az antiszemitizmus pszichoanalizise Az antiszemitizmus pszichoanalizise
Az utóbbi időben sokan kíséreltek "tudományosan" közelíteni a...
Zeppelin léghajói Zeppelin léghajói
Eddig minden Zeppelin léghajó kisebb-nagyobb katasztrófa okozója...
A fehérek és a négerek szellemi ereje A fehérek és a négerek szellemi ereje
Beau franczia tanár ujabban behatóan foglalkozott azzal a kérdéssel,...
Új vezetőségi tagok a Magyar Bank élén Új vezetőségi tagok a Magyar Bank élén
A közgazdasági életben sok szó esik a Magyar Banknál bekövetkezett...
A földrengések megfigyelése
Néhány hónap óta több borzasztó hatású földrengésről kaptunk híreket....
Booth Vilmos tábornok Booth Vilmos tábornok
Nyolczvanhárom éves korában meghalt az „Üdv...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98