Dtum
Login with Facebookk
1930 | Március

Több hygiéniát kérünk a vasutakon!

Irta: Willheim Gusztáv ny. KSOD. főmérnök

A magyar vasutak technikai felszerelése és üzemvitele az utolsó évtizedben lényeges előrehaladást tud felmutatni. Ebbeli fejlődésünket a külföld is elismeri és méltatja. Van azonban a vasutüzemnek egy olyan területe, amelyen, sajnos, semminemü haladásról nem lehet beszámolni és ez a terület a vasutak hygiénikus és egészségügyi felszerelése.

Bármennyire kesztyüs kézzel is óhajtja az ember ezt a témát kezelni és gondosan kerülni akar minden olyan megállapitást, amely a vasúti intézmények érzékenységét sértheti, mégis meg kell állapitani, hogy ezen a téren még nagyon sok a tennivaló.

A magyarországi pályaudvarok mellékhelyiségei – beleértve Budapestet is – roppant primitiv állapotban vannak. Ez a megegyezés nemcsak magukra a berendezésekre, hanem azok karbantartására is vonatkozik. Nem akarunk itt párhuzamot vonni a németországi és angolországi viszonyokkal, ahol a pályaudvarok mellékhelyiségeinek berendezésére és karbantartására a legnagyobb gondot forditják, csupán azt óhajtanánk elérni, hogy Magyarországon is a jelenleginél jobb viszonyok uralkodjanak.

De nem is kell Angliába menni, hanem már közelebb, Németországban is olyan berendezéseket talál az ember, amelyek tökéletes harmóniában állanak a pályaudvarok nagystilü berendezésével. Ott kisebb városokban is talál az ember a pályaudvaron mosdóberendezéseket, amelyeket Magyarország fővárosában, a budapesti pályaudvarokon hiába keres. Néhány vidéhi pályaudvarunkon vannak ugyan ilyen mosdóberendezések, azonban ezek rendszerint egy borbélymühely sarkában leledzenek és a felszerelésük oly kezdetleges, a mosdásra szánt hely oly szük, hogy azokat kulturember nem szivesen használja.

Feltétlenül szükségesnek bizonyulna tehát, hogy ugy Budapest keleti, nyugati, déli, kelenföldi stb. pályaudvarain, mint a nagyaobb vidéki pályaudvarokon teljesen modern mosdóberendezéseket létesitsenek. Ha a vasutaknak nincsen pénzük ilyen berendezések létesitésére, akkor esetleg adják a mosdóhelyiségek üzemét magánvállalkozóknak, akik megfelelő minimális dij ellenében ezeket a közönség rendelkezésére bocsájtják.

Nem táplálunk olyan nagy igényeket ezen berendezések iránt, mint aminőket például a német vasutak nyujtanak a nagyobb pályaudvarokon, ahol nemcsak mosdó-, hanem fürdőberendezések is állanak a közönség rendelkezésére, ahol egy-egy mosdófülkében megtalál az utas mindent, ami az ut porának letisztitására szükséges, hideg, meleg vizet, szappant, törülközőt, tükröt, fésülködőeszközöket, sőt a karbantartó személyzet az utas ruháját is kikeféli és cipőit megtisztitja (egy-egy ilyen teljes rendbehozatal nem kerül többe mint 50 Pfennigbe, azaz 60 fillérbe), azonban ezen a téren a minimumot nálunk is megkivánhatjuk.

Teljesen hibás szokás, hogy a vasutak a téli erősebb hideg alkalmával a vonatok mosdófülkéiben és mellékhelyiségeiben nem nyujtanak vizet. E helyiségek viztartányai mindenütt füthetők és a mai állapot csak annak tulajdonitható, hogy a szerelvényeknek a végállomásokba való beérkezésekor meg akarják takaritani a viztartányok viztelenitésével és indulás előtt az ujratöltéssel járó munkát. Érthető ez, ha figyelembe vesszük, hogy a legtöbb ilyen fejállomás egyáltalán nincsen arra berendezve, hogy a vizutánpótlást gyorsan tudják eszközölni.

Ugyanezt a hátrányt sok külföldi állomáson is láthatjuk, igy például feltünhetett, hogy Brünnben a gyorsvonatoknál a vizutántöltés roppant kezdetleges módon történik. Ott podgyász-szállitó targoncára erősitenek egy vizeskádat és egy kézi szivattyut. Ezt a kezdetleges alkotmányt tolják kocsitól kocsiig és igy töltik utána az egyes kocsik tartányaiba a vizet. Kézenfekvő megoldás volna, hogy az állomási perron hosszában néhány vizcsap volna felszerelve és hosszabb gumitömlő segitségével történnék a vizpótlás.

<<
<
1
2
>
>>
Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Mini galéria
A szolnoki pályaudvar bejáratánál kisiklott tehervonat A szolnoki pályaudvar bejáratánál kisiklott tehervonat két felborult kocsija
Cikk-ajánló
Tűz Tamás versei
Legyen e kurta toll tanúság, hogy ember voltam s itt vagyok kemény...
Szabó Dezső könyve Szabó Dezső könyve
Napló és elbeszélések. Az egyik rész nem a kicsapott hím szexuális...
Ark Royal Ark Royal
A vitás anyahajó. Az angol légiflotta egyik büszkesége, az „Ark...
Amerika a kivándorlás ellen Amerika a kivándorlás ellen
Amerika Egyesült Államai a legszigorubb intézkedéseket teszik az...
Pesti erkölcsök Pesti erkölcsök
Azok között a műfajok között, a melyek félig a journalistikához,...
Tüzveszélyes házak Budapesten
A budapesti nagy házaknak nem szokott oly kapuja lenni, hogy kocsi,...
A Magyar aszfalt rt. közgyűlése A Magyar aszfalt rt. közgyűlése
A Magyar aszfalt rt. junius 5-én tartotta közgyűlését. Az...
A horvát külügyminszter csetnik-lázongásról A horvát külügyminszter csetnik-lázongásról
Lorkovic külügyminiszter a Neue Ordnung cimű folyóiratnak...
Levélbélyeg gyártása Levélbélyeg gyártása
Miből fogy legtöbb a világon? A kenyérből, mondja bizonyára egyik...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98