Dtum
Login with Facebookk
1930 | Március

Több hygiéniát kérünk a vasutakon!

Irta: Willheim Gusztáv ny. KSOD. főmérnök

A magyar vasutak technikai felszerelése és üzemvitele az utolsó évtizedben lényeges előrehaladást tud felmutatni. Ebbeli fejlődésünket a külföld is elismeri és méltatja. Van azonban a vasutüzemnek egy olyan területe, amelyen, sajnos, semminemü haladásról nem lehet beszámolni és ez a terület a vasutak hygiénikus és egészségügyi felszerelése.

Bármennyire kesztyüs kézzel is óhajtja az ember ezt a témát kezelni és gondosan kerülni akar minden olyan megállapitást, amely a vasúti intézmények érzékenységét sértheti, mégis meg kell állapitani, hogy ezen a téren még nagyon sok a tennivaló.

A magyarországi pályaudvarok mellékhelyiségei – beleértve Budapestet is – roppant primitiv állapotban vannak. Ez a megegyezés nemcsak magukra a berendezésekre, hanem azok karbantartására is vonatkozik. Nem akarunk itt párhuzamot vonni a németországi és angolországi viszonyokkal, ahol a pályaudvarok mellékhelyiségeinek berendezésére és karbantartására a legnagyobb gondot forditják, csupán azt óhajtanánk elérni, hogy Magyarországon is a jelenleginél jobb viszonyok uralkodjanak.

De nem is kell Angliába menni, hanem már közelebb, Németországban is olyan berendezéseket talál az ember, amelyek tökéletes harmóniában állanak a pályaudvarok nagystilü berendezésével. Ott kisebb városokban is talál az ember a pályaudvaron mosdóberendezéseket, amelyeket Magyarország fővárosában, a budapesti pályaudvarokon hiába keres. Néhány vidéhi pályaudvarunkon vannak ugyan ilyen mosdóberendezések, azonban ezek rendszerint egy borbélymühely sarkában leledzenek és a felszerelésük oly kezdetleges, a mosdásra szánt hely oly szük, hogy azokat kulturember nem szivesen használja.

Feltétlenül szükségesnek bizonyulna tehát, hogy ugy Budapest keleti, nyugati, déli, kelenföldi stb. pályaudvarain, mint a nagyaobb vidéki pályaudvarokon teljesen modern mosdóberendezéseket létesitsenek. Ha a vasutaknak nincsen pénzük ilyen berendezések létesitésére, akkor esetleg adják a mosdóhelyiségek üzemét magánvállalkozóknak, akik megfelelő minimális dij ellenében ezeket a közönség rendelkezésére bocsájtják.

Nem táplálunk olyan nagy igényeket ezen berendezések iránt, mint aminőket például a német vasutak nyujtanak a nagyobb pályaudvarokon, ahol nemcsak mosdó-, hanem fürdőberendezések is állanak a közönség rendelkezésére, ahol egy-egy mosdófülkében megtalál az utas mindent, ami az ut porának letisztitására szükséges, hideg, meleg vizet, szappant, törülközőt, tükröt, fésülködőeszközöket, sőt a karbantartó személyzet az utas ruháját is kikeféli és cipőit megtisztitja (egy-egy ilyen teljes rendbehozatal nem kerül többe mint 50 Pfennigbe, azaz 60 fillérbe), azonban ezen a téren a minimumot nálunk is megkivánhatjuk.

Teljesen hibás szokás, hogy a vasutak a téli erősebb hideg alkalmával a vonatok mosdófülkéiben és mellékhelyiségeiben nem nyujtanak vizet. E helyiségek viztartányai mindenütt füthetők és a mai állapot csak annak tulajdonitható, hogy a szerelvényeknek a végállomásokba való beérkezésekor meg akarják takaritani a viztartányok viztelenitésével és indulás előtt az ujratöltéssel járó munkát. Érthető ez, ha figyelembe vesszük, hogy a legtöbb ilyen fejállomás egyáltalán nincsen arra berendezve, hogy a vizutánpótlást gyorsan tudják eszközölni.

Ugyanezt a hátrányt sok külföldi állomáson is láthatjuk, igy például feltünhetett, hogy Brünnben a gyorsvonatoknál a vizutántöltés roppant kezdetleges módon történik. Ott podgyász-szállitó targoncára erősitenek egy vizeskádat és egy kézi szivattyut. Ezt a kezdetleges alkotmányt tolják kocsitól kocsiig és igy töltik utána az egyes kocsik tartányaiba a vizet. Kézenfekvő megoldás volna, hogy az állomási perron hosszában néhány vizcsap volna felszerelve és hosszabb gumitömlő segitségével történnék a vizpótlás.

<<
<
1
2
>
>>
Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Mini galéria
A szolnoki pályaudvar bejáratánál kisiklott tehervonat A szolnoki pályaudvar bejáratánál kisiklott tehervonat két felborult kocsija
Cikk-ajánló
Ferdinánd román király Csernovitzban Ferdinánd román király Csernovitzban
Ferdinánd román király, Mária királynő és Erzsébet főhercegnő...
Séta a színházak körül Séta a színházak körül
Májussal a verőfény, a jó meleg napsugár köszöntött reánk és ezzel uj...
Prohászka püspök harci riadója a liberalizmus ellen Prohászka püspök harci riadója a liberalizmus ellen
A polgármester után Prohászka Ottokár lépett az emelvényre és a...
Európa tőrbajnokságát meglepetésre a francia Lemoine nyerte Európa tőrbajnokságát meglepetésre a francia Lemoine nyerte
A szombat este botrányos körülmények között félbeszakadt tőr egyéni...
Egy pesti népfihez Egy pesti népfihez
Kiáltsd világgá, semmi titkod, csak, igazságod, az, legyen! mondd...
Zichy Mihály  születésének századik évfordulóján Zichy Mihály születésének századik évfordulóján
1906-ban halt meg Zichy Mihály, de az ő feltámadásának órája még nem...
József Attila versek József Attila versek
Áldalak búval, vigalommal, féltelek szeretnivalómmal, őrizlek...
Bécsi közlemény az országgyűlés föloszlatásáról Bécsi közlemény az országgyűlés föloszlatásáról
A bécsi „Neue Freie Presse” február 8-án ezt jelenti a...
Egy huszonkétéves leány szinházi vállalkozása Egy huszonkétéves leány szinházi vállalkozása
Egy huszonkétéves leány szublimátot ivott öngyilkossági szándékból....
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98