Dtum
Login with Facebookk
1931 | Április

Halálos bukás és súlyos sebesülés a húsvéti Grand-Prix-en

A hanyatló magyar motorsportot háttérbe szorították a külföldi favoritok. - Bulius legyőzte Dobsont, aki eltaktikázta a versenyt.

Húsvét vasárnapján futották le a Városligetben a nemzetközi motoros Grand Prix-t, amely európai nívóra emelkedett azáltal, hogy a híres külföldi versenyzők kivétel nélkül megjelentek a startnál. Kellemetlen vendég csak egy volt: a rossz idő.

Hajnalban szitálni kezdett az eső és erősen lehűlt a levegő, ami bizony fájdalmas csapást mért a rendező egyesületek kasszájára, mert a szépen épített tribünök nagy része üresen maradt. Kevéssel 12 óra után tragikus esemény zavarta meg a versenyt:

Az oldalkocsis motorkerékpárok versenyén a jugoszláv Jakusics Wladimir a millenniumi emlékoszlop mellett vagy egy rosszul sikerült fordulóvétel, vagy pedig első kerekén a küllők kiszakadása folytán oldalkocsi utasával, Karlo Bevilaquaval együtt oly szerencsétlenül bukott, hogy utasa mintegy hat métert röpülve a levegőben, a homoktorlaszon keresztülesett és nekivágódott egy kőoszlopnak.

A helyszínen levő mentőautó a szerencsétlenül járt versenyzőket az Uzsoki-utcai kórházba szállította, ahol Bevilaqus koponyalapi törés következtében néhány perc alatt kiszenvedett. Kísérője Jakusies, kétszeres bokacsonttöréssel úszta meg a súlyos bukást.

Tíz órakor megjelent a versenyen a kormányzó Miklós román herceggel együtt, majd néhány perc múlva József főherceg. A verseny – amint előrelátható volt – túlnyomó részben külföldi győzelmeket eredményezett, mert a hanyatló magyar motorsport mostani állapotában nem képes a professzionista gyári és gyárak által támogatott külföldiekkel versenyre kelni. Legnagyobb érdeklődés a leggyorsabb gépek csoportjának, az 500 kcm. hengerűrtartalmú kategóriának küzdelmét előzte meg.

Itt három angol, közöttük a kétszeres angol Tourist Troyhy-győztes Dudson, két osztrák, a tavalyi osztrák T. T. győztes Steinfellnerrel, egy olasz és egy jugoszláv vett a magyar Deli, Kozma és Bátory ellenfele.

A favorit Dodson (Motoracoche) volt, akivel szemben a német N. S. U. gyár három leghíresebb versenyzőjét az angol Bullust és Bukert és az osztrák (Rudge) megy az élre, mögötte a három N. S. U. vezető, akiket Dodson követ. Dodson taktikája szemmel láthatóan az, hogy szorosan Bullus nyomában haladva, az utolsó körök finisében előzze le legveszedelmesebb ellenfelét.

A túl gyors iram következtében már az első körökben több gép fölmondja a szolgálatot, így először Steinfellner, majd Runtsch, később az olasz Marama és a horvát Steban kénytelen kiállani. A két magyar rivális, Deli és Kozma az angolok mögött külön versenyt futnak – a magyarok részére kiírt első díjért. Csakhamar Bullus tör az élre, mögötte Dodson, de csaknem negyed körhátránnyal.

Mindketten káprázatos vezetői stílust mutatnak, az egyenesben 150 kilométeres sebességet futnak, a fordulókat bámulatos biztossággal és egyformasággal veszik. Dodson többször próbálkozik megközelíteni Bullust, néha sikerül is egy-két másodperccel gyorsabb kört futnia.


A 40. kör után azonban már látható, hogy Dodson eltaktikázta a versenyt, vagy pedig gépen nem tud megküzdeni Bullus gépével, mert állandóan nő közöttük a távolság és Dodson most már csak második helyét igyekszik biztosítani.

A két magyar, Deli és Kozma, változatos küzdelmet folytatnak egymással, végül Deli (Rudge) győz 3 perccel Kozma (AJS) fölött.

A 350-es csoportban az osztrák Gayer (Chatger Lea) volt a favorit. Nagy meglepetést keltett, hogy Kovács Sándor már a start után oly előnyt szerzett csoportjának egész mezőnye előtt, hogy ez már-már behozhatatlannak látszott, Gayer az első körökben indiszponáltan ment, később belejött és nagyon gyors köröket futott, az azonban már nem tudta volna számára az első helyet biztosítani, ha Kovács néhány percig vesztegelni nem kénytelen.

Így az eredmény: Kovácsot néhány perces szerelése alatt Gayer leelőzi, majd mint győztes fut célba. Kovács pedig a második helyre kerül. A verseny másik favoritja, a horvát Uroic, már az első körökben defekttel kiállt.

A 250 kcm-es kategóriában az osztrák Toricelli (Puch) küzdelem nélkül győzött, második a Puch vezető Kiss László, harmadik a kecskeméti Kiss László. A 175-ös csoport Uroic kiállása miatt sokat vesztett érdekességéből, ez volt az egyetlen szóló-csoport, ahol magyar vezető Zboray Ferenc (DKW) győzött.

Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Mini galéria
A katasztrófa pillanata - balra a kizuhant Bevilaqua, jobbra az összetört motorkerékpár Tom Bullus, az 500 kcm-es kategória győztese
Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
27.378
Politika:
4.183
Gazdaság:
4.597
Kultúra:
3.840
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.354
Bulvár:
5.022
Kincskereső:
436
Páholy:
64
Blog:
230
Összes kép
37.374
Cikkekhez kapcsolódó képek:
37.010
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
4.183
Fórum témák:
187
Fórum hozzászólások:
847
Cikk hozzászólások:
98