Dtum
Login with Facebookk
1933 | Január

Gumikerekű sinautóbusz

Franciaországban eredményes kísérleteket végeztek gumikeréken gördülő sinautóbusszal (1. kép). A kerekek préselt lemezből készülnek a gumiabroncs elhelyezésére alkalmas profillal és a vasúti kocsikerekeken látható karimával vannak ellátva (2. kép).

A gumiabroncs szélességét megszabja a sinszélesség és ezért aránylag keskeny, így a keréknyomás 700 kg-nál több nem lehet. Nagyobb teherbírású kocsiknál tehát megfelelően növelni kell a kerékszámot, ami a korszerű többtengelyes alváznál nem okoz nehézséget. A surlódási tényező igen jó, vaskerék és sín közötti surlódási tényezőnek körülbelül 3 - 4-szerese.

E körülmény lehetővé teszi, hogy az említet kis tengelynyomás ellenére is a meghajtott tengelyek száma kevés lehet, másrészt a fékút kicsi, például 80 km/óra sebesség mellett 100 méter. E körülmények következtében a gumikerekű kocsik különösen nehéz terepviszonyú hegyi pályákon használhatók. A gumikerék természetesen nagyon csendes, rázásmentes járást biztosit a kocsinak.

Egyik legújabb 24 üléses autóbusz hossza 6.4 m, szélessége 2.46 m, súlya üresen 4.37 tonna, teherbírása 2.16 tonna. Hajtómotora 20 lóerős és az elérhető legnagyobb sebesség 100 km/óra. Elől egy háromtengelyű, hátul egy kéttengelyű forgózsámolyon nyugszik. Az első forgózsámoly két tengely, van meghajtva. Üzemanyagszükséglete kicsi: 18 személy szállítása és 100 km/óra sebesség mellett 20 liter benzin 100 km-enként.

Szili László.

Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Mini galéria
Sinautóbusz gumikeréken Sinautóbusz kereke 14. A DSA GANZ gyártmányú sínautóbusza, amely a Ganz- Jendrassik motorok világsikerének első mérföldköve volt. (Forrás: Nagyvasúti vontatójárművek Magyarországon/KM)
Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
A Tattersall-jégpálya A Tattersall-jégpálya
A Tattersall-jégpálya, melyet mai képeinkkel mutattunk be...
Gépesített pénzbeszedő és takarékpénztár Gépesített pénzbeszedő és takarékpénztár
A csodálatos gépek születésének mesekorszakában élünk. Olyan...
Anyagvizsgálat kvarclámpával Anyagvizsgálat kvarclámpával
A kvarclámpa eddig leginkább az orvosi alkalmazásokból ismeretes....
Versek 1944-ből Versek 1944-ből
Hagymát esznek, sót és kenyeret bár élhetnének napfényből,...
A horvátországi magyar iskolák
A horvát tartománygyűlés november 9-iki ülésén dr. Vrbanics a...
Megkezdődtek a pályaversenyek Megkezdődtek a pályaversenyek
A Millenáris-pályán vasárnap délután pontban 4 órakor megkondították...
Rövidek Rövidek
Ravasz László református püspöknél vasárnap délelőtt a felekezeti...
Nagy küzdelem az olasz-magyar teniszmérkőzésen Nagy küzdelem az olasz-magyar teniszmérkőzésen
Esőre hajló borús időben kezdték a magyar-olasz Róma Kupáért folyó...
Botond Évi és Györgyi sikere Svájcban Botond Évi és Györgyi sikere Svájcban
Svájcban ritkán jutnak szerephez a magyar sportemberek, éppen ezért...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98