Dtum
Login with Facebookk
1933 | Január

Gumikerekű sinautóbusz

Franciaországban eredményes kísérleteket végeztek gumikeréken gördülő sinautóbusszal (1. kép). A kerekek préselt lemezből készülnek a gumiabroncs elhelyezésére alkalmas profillal és a vasúti kocsikerekeken látható karimával vannak ellátva (2. kép).

A gumiabroncs szélességét megszabja a sinszélesség és ezért aránylag keskeny, így a keréknyomás 700 kg-nál több nem lehet. Nagyobb teherbírású kocsiknál tehát megfelelően növelni kell a kerékszámot, ami a korszerű többtengelyes alváznál nem okoz nehézséget. A surlódási tényező igen jó, vaskerék és sín közötti surlódási tényezőnek körülbelül 3 - 4-szerese.

E körülmény lehetővé teszi, hogy az említet kis tengelynyomás ellenére is a meghajtott tengelyek száma kevés lehet, másrészt a fékút kicsi, például 80 km/óra sebesség mellett 100 méter. E körülmények következtében a gumikerekű kocsik különösen nehéz terepviszonyú hegyi pályákon használhatók. A gumikerék természetesen nagyon csendes, rázásmentes járást biztosit a kocsinak.

Egyik legújabb 24 üléses autóbusz hossza 6.4 m, szélessége 2.46 m, súlya üresen 4.37 tonna, teherbírása 2.16 tonna. Hajtómotora 20 lóerős és az elérhető legnagyobb sebesség 100 km/óra. Elől egy háromtengelyű, hátul egy kéttengelyű forgózsámolyon nyugszik. Az első forgózsámoly két tengely, van meghajtva. Üzemanyagszükséglete kicsi: 18 személy szállítása és 100 km/óra sebesség mellett 20 liter benzin 100 km-enként.

Szili László.

Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Mini galéria
Sinautóbusz gumikeréken Sinautóbusz kereke 14. A DSA GANZ gyártmányú sínautóbusza, amely a Ganz- Jendrassik motorok világsikerének első mérföldköve volt. (Forrás: Nagyvasúti vontatójárművek Magyarországon/KM)
Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
Légitámadás és elhárítás éjjel Légitámadás és elhárítás éjjel
A sötét éjtszakában támadó ellenséges repülőgépek bombavetéskor nem...
Kis gazda rovat Kis gazda rovat
Több gazdaságban termelési kisérletet végeztek annak kideritésére, mi...
A Concordia gőzmalom égése A Concordia gőzmalom égése
Évek sora óta nem volt a fővárosban olyan nagy tűzvész, mint az, a...
Németország és a Vatikán Németország és a Vatikán
Sajátságos tollharcz folyik mostanában a németországi és a Vatikán...
A Pester Lloyd és hazánk hírneve
Nem hiszem, hogy Ön is olvassa, Szerkesztő Úr, a Pester Lloydot,...
Túlhajtott humanizmus
Európa népei nem is gondolnak arra, hogy milyen veszedelmek...
A svéd gyufatröszt világraszóló panamabotrányok viharában szerzi meg Lettország gyufamonopóliumát A svéd gyufatröszt világraszóló panamabotrányok viharában szerzi meg...
Szeptember első napjaiban a lett kormány az uj parlamenttel egy...
A gyermek idegességéről 1. rész A gyermek idegességéről 1. rész
Hogy a későbbi korban idegesség ki ne fejlődjék, már a fiatal...
A „cseh királynő” Párisban A „cseh királynő” Párisban
A párisiak jókedvét, mulatozásra való hajlamát nehéz kipusztítani....
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98