Dtum
Login with Facebookk
1926 | November

Autóbuszok

Az autóbusz a modern nagyváros legegyszerübb, leggyorsabb és legolcsóbb közlekedési eszköze.
Egyszerü, mert alépitményt, nagy tőkebefektetést, központi áramtelepet nem igényel, gyors, mert vonalait a forgalom eltolódásával bármikor megváltoztathatja és a legrövidebb utvonalakat keresheti meg, a legolcsóbb, mert nem követel nagy tőkét és utána járó nagy kamatot.

Miután a dolog igy áll, természetes, hogy Budapesten az autóbusz a legkomplikáltabb, a legdrágább közlekedési eszközzé vált. Évekig szaladgált a város legszebb utcáján két rozzant, kimustrált bécsi kocsi. Miután sikerült a magas viteldijakkal egy esztendő alatt a régi kocsik árát amortizálni, ahelyett, hogy – amint ez természetes és érthető volna – nyomban kiküldtek volna egy vagy két mérnököt, tanulmányozza a nyugati nagy városokban az autóbuszüzemek rentabilitását, a használt tipusok használhatóságát és tartósságát s a jelentés alapján pályázatot irtak volna ki,

Másfél esztendei spekulálás után magas kölcsöndijak ellenében próba-kocsikat állitottak be a forgalomba és ma, fél esztendő után is hatféle kocsi szaladgál Pest utcáin, még ma is ötven százalékkal magasabb viteldijat szed az autóbusz, mint a villamos és még ma sem tudjuk, lesznek-e uj vonalaink s mikor, mennyibe fog kerülni a viteldij s milyen és hány uj kocsit fog az Autóbuszüzem beszerezni.

Ahelyett hogy rég dübörögne már az autóbusz a város centrumából a sok párhuzamos egyenes utvonalon kifelé, még most is azon törik a fejüket e kiváló vezetők, milyen ujabb kocsitipust próbáljanak ki.

Vajjon meddig fog még tartani ez a lehetetlen állapot, meddig kell még egy nagy város közönségének egy tehetetlen és fölösleges szervezet diktaturáját türnie, kinek köszönhetjük e hosszu huzavonát! Mert hogy az Autóbuszüzemnél fölöslegesebb szerve nincs a fővárosnak, az kétségtelen. 

Ott van a Beszkár, amelynek igazgatósága, ha jobban nem is, igy mindenesetre ellátná az autóbuszjáratok dolgát és a sok fölösleges hivatal megszüntetésével kétségtelenül csökkenteni lehetne a viteldijakat is. Ha már a saját kezelésében tartja a főváros a közuti közlekedést, akkor kezelje legalább egységesen és szabaditsa meg a polgárságot e most már türhetetlenné vált halogató társaságtól.

Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Cikk-ajánló
Új technika: a naperőgép Új technika: a naperőgép
1902. áprilisában új rendszerű erőgépet állítottak fel Los Angeles...
Magyar-Francia zenei ünnepségek Párizsban Magyar-Francia zenei ünnepségek Párizsban
Az elmúlt hetekben a párizsi magyar főkonzulátus, a francia nemzeti...
„Halál- lyuk” „Halál- lyuk”
A Neue Zürcher Zeitung érdekes tudósítást közöl az angolszászok...
Légcsavarok kipróbálása Légcsavarok kipróbálása
A légcsavarnak tudvalevőleg a legujabbkori technika terén igen nagy a...
A titokzatos erőkorong A titokzatos erőkorong
Nincs ujságolvasó ember manapság, aki ne kísérné többé-kevésbé...
Újabb beszámoló a gazdasági helyzetről Újabb beszámoló a gazdasági helyzetről
E héten az ipari helyzetről a GyOSz vezérigazgatójától kértünk...
Ételmelegités Izlandban Ételmelegités Izlandban
Izland szigetén, mint tudjuk, igen sok melegforrás van, a melyek a...
A Tiszti Vívó Klub hölgyvívóversenye A Tiszti Vívó Klub hölgyvívóversenye
Mayer Helén világbajnoknő startja ünnepi sporteseménnyé avatta a...
Székely Bertalan tanítványai között - Irta: Egy tanítványa Székely Bertalan tanítványai között - Irta: Egy tanítványa
Egy sereg jeles magyar festő, a kik Székely Bertalan vezetésével...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98