Dtum
Login with Facebookk
1936 | Szeptember

Jégruha a repülőgépen

A repülőtechnika a szemünk előtt nőtt naggyá és egyúttal a legfélelmetesebb harci eszközzé. Alig van olyan találmány az emberiség történetében, melynek fejlődése annyi emberéletet követelt volna áldozatul, mint éppen a repülőgép, Tragikus holttestek halmaza tornyosul a repülés oltára körül - afféle véres áldozat ez a technika könyörtelen istenének templomában.

De a kitartó és rettenthetetlen munka végül is eredményre vezetett. Egy ponton azonban még mindig dacol a természet a repülő emberrel. S ez a zúzmara, a jég. Mihelyt a hőmérséklet a fagypont alá süllyed, a repülés egyszerre elveszti biztonságát és súlyos megpróbáltatásnak teszi ki a gépet és vezetőjét.

Jellemzőül megemlítjük, hogy a közelmúltban szállt fel hosszabb próbaútra egy újtípusú gép. A rendelkezésre álló legrövidebb idő alatt kellett a fenyegető jég és a fagyos felhők elől a magasba menekülnie. Közel ötezer méteres magasságig szállt fel, hogy kikerüljön a felhőkből. A hideg ugyanis nem árt. De ha felhők között halad a gép és fagypont alatt van a hőmérséklet, akkor nyomban megkezdődik a gép jegesedése.

A pára lecsapódik a gép minden részére és ott nyomban jéggé fagy. Ma nem tud a pilóta idejében kikerülni a vészes vízpárákból, akkor az egész gépet csakhamar araszos jégpáncél borítja. Ennél a próbarepülésnél sikerült kimenekülni a vezetőnek a veszélyes zónából. Amikor azonban ötórás út után földre akart szállni, hiába választotta a legmeredekebb utat, hiába ért földet tíz perc alatt, ez az idő is elégendő volt ahhoz, hogy mire a földre érkezett a gép, a saját súlyának megfelelő kétszeres jégpáncél borította. Valóságos istenkísértés a téli repülés.

Az óriási túlteher alatt váratlan és kivédhetetlen törések következhetnek be s a fellegek büszke ura szárnyaszegetten zuhan a földre. A zuzmara, a fagyos felhő tehát a legnagyobb ellensége a repülésnek. Tudják ezt jól a konstruktőrök. Amerikában - mint azt érdekes fényképeink is bizonyítják - külön kísérleti osztag figyeli meg a jég hatását a gépre.

Telenként naponta végeznek repüléseket Long Island szigete felett és a téli kísérleti állomást kizáróan ennek a kísérletnek végrehajtására tartják fenn. Vakmerő repülők kísértik a jószerencsét és hozzák magukkal a veszélyes útról a megfigyelési anyagól, hogy abból azután a gyárak mérnökei okuljanak. A Long Island-i repülőtelep fontos helye a világ repülőtudományának. Érdekes gépek halmaza siet segítségül itt a pilótának.

Felszállás előtt különleges petróleummal működő melegítő készülékek fűtik át a gép kényes alkatrészeit, hogy útnak indulhasson a nagy fagyban is. A gép utasai a zord tél ellen villannyal fűtött kabátot kapnak, ugyancsak villamosság fűti a harci gépekre szerelt gépfegyvereket is. Csak a legkörültekintőbb munka árán tudják elkerülni a sorozatos szerencsétlenségeket.

Az amerikai repülők bravúros bátorsággal végzik nehéz munkájukat, hogy ezzel felbecsülhetetlen szolgálatot tegyenek az emberiségnek. A sebesség ördöge, a gyors közlekedés és nem utolsó sorban a repülőgép, mint harci fegyver, megfeszített munkára kötelezi a vakmerő pilótákat, akik a nagy magasságokból néha háromszor annyi teherrel érkeznek, mint amennyivel felszállottak.

A jégveszély ellen most kísérleteznek olyan gépekkel, amelyeknek jóformán minden részéi villamossággal tudják fűteni és így megakadályozni a jégkéreg képződését. Ezek az új gépek azonban még csak távoli kilátást sem nyújtanak a súlyos probléma végső megoldására. Az ilyen minden részében fűtött géppel ugyanis csak rövid távolságot tudnak befutni. Annyi erőt emészt fel a fűtés, hogy sem üzemanyag, sem egyéb kellékek szempontjából nem tudják a gép hatásfokát a nemfűtött gépekéhez felemelni.

A harc tart... s mint annyiszor már, tartani fog mindaddig, amíg az emberi akarat és szellem végül is megoldja a makacs problémát. Úrrá lesz a tél lehelletén, lerázza magáról a halálos jégpáncélt ….talán már holnap.

Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Mini galéria
Fűthető pilótaruha Harcigépekre szerelt gépfegyverek
Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
Magyarország 1922. évi kardvívóbajnoksága Magyarország 1922. évi kardvívóbajnoksága
Az idei vívóidény legnagyobb ünnepe lezajlott. Magyarország ez évi...
Gyermekhalandosag Szeged-Alsotanyán Gyermekhalandosag Szeged-Alsotanyán
A világháború nemcsak az aczélos testü, deli férfiak sorát ritkítja...
A bolgár királyi család A bolgár királyi család
Ferdinánd bolgár király családi élete, mint ismeretes nagyon boldog....
Az én örökségem. Kárpáti Aurél versei Az én örökségem. Kárpáti Aurél versei
Kárpáti Aurél versei, melyek most jelentek meg egy csinos kiállítású...
Az időmérés mai módja és eszközei, a kronográf szerepe Az időmérés mai módja és eszközei, a kronográf szerepe
Az óra állásának meghatározására való időmeghatározások elérhető...
A monacoi motorcsónak meeting A monacoi motorcsónak meeting
A monacoi motorcsónak meeting nevezési zárlata folyó hó 10-én volt s...
Svédország atletikai bajnokságai Svédország atletikai bajnokságai
Svédország atletikai bajnokságai október 11-én kerültek döntésre...
Legyen-e királyi udvartartás Budapesten? Legyen-e királyi udvartartás Budapesten?
Az udvartartás terheinek növekedését előidéző okok fejtegetésében két...
Ballangrund nyerte Európa gyorskorcsolyázó bajnokságát Ballangrund nyerte Európa gyorskorcsolyázó bajnokságát
Viborg, február 5. A finn kikötővárosban kétnapos küzdelem után...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98