Dtum
Login with Facebookk
1939 | Május

A látható zene

Nem az érzések holmi titokzatos zűrzavaráról, hanem pontosan lemérhető, nagyon is gyakorlati témáról lesz az alábbiakban szó, bár a cím inkább valami költői révületre engedne következtetni.

Vegyünk csak szemügyre egy gramofónlemezt, oldalteső, szórt fényben, pl nappali világításnál. Az ábrához hasonló képet látunk magunk előtt. Jelöljük meg krétával a legfényesebb helyet és játsszuk le a lemezt. Megfigyelhetjük, hogy a legszélesebb fénysávok egybeesnek a leghangosabb zenei részekkel.

Ezzel az igazán egyszerű észrevétellel már elég közel jutottunk egy olyan bonyolult jelenség megértéséhez, amely a hangmegörökítés titokzatos birodalmába nyújt bepillantást. A fénytörések tehát elárulnak valamit a menetekben feljegyzett hangokról, ezt bizonyítja az a körülmény is, hogy a néma menetnél a fényjelenség egyetlen pánttá zsugorodik össze.

Egyrészt a hangmagassággal, másrészt a hangerősséggel arányosan nő a fénysáv szélessége. Tehát ugyanolyan hangerősség mellett a szoprán szélesebb csíkokat varázsol a lemezre, mint a tenor. Ugyanez vonatkozik a hegedű és a cselló viszonyára. Ha a hangmagasságot (a rezgések száma) a hangerősséggel (amplitudo) megszorozzuk, akkor az eredményből a fénysáv szélességére következtethetünk.

Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
27.378
Politika:
4.183
Gazdaság:
4.597
Kultúra:
3.840
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.354
Bulvár:
5.022
Kincskereső:
436
Páholy:
64
Blog:
230
Összes kép
37.374
Cikkekhez kapcsolódó képek:
37.010
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
4.183
Fórum témák:
187
Fórum hozzászólások:
847
Cikk hozzászólások:
98