Dtum
Login with Facebookk
1943 | Augusztus

Naplójegyzetek

Félek, hogy mire elkészülök, meg is halok. De nem ez a természet rendje? Az alma addig érik, míg le nem esik. Bár érnék addig.


Aki nem remél túlvilágot, annak számára az élet célja a jó halál.
A békés, a bánat és sajnálkozás nélkül való.

Csak egy jogot hagyjatok meg. A távozás jogát.
Észrevétlenül fogok vele élni.

Jules Renard naplója. A végén ütöm fel, egy élet értelme néha abban van, hogyan végződik. Renard nem tudta, hogy az övé á vége felé jár. Negyvenhat éves korában halt meg, 1910-ben. A naplót 1904-tól kezdem olvasni, negyven éves korától, az én korántól fogva. Mintha tudnám az előzményeket:

Kosztolányi - pontosan követhetjük - előbb megtanult németül, aztán franciául, angolul, olaszul, spanyolul és magyarul.
Korának csaknem minden műveit magyarja ezt az utat járta; épp csak az utolsó állomást hagyták el sokkal többen, mint gondolnánk.

Most már világos, hogy árván maradunk. A szalmaszál: ha már most úgy viselkedünk, mint az árvák.

Negyven éves vagyok. A parasztnak ilyenkor érik az esze. De még mindig korainak érzem, hogy felfedezzenek. Érjek csak láttatlanban.

Hálás vagyok és haragtartó, azaz sem a jót, sem a rosszat nem feledem; mert minden író, őrzöm a benyomásaim: emlékeimből élek. A hálaérzést lehet pazarolni, könnyen gyűlik. Ha bosszúmat kiadnám, igazságomat adnám ki, mondandómat. Az ötéves koromban kapott sértést épp úgy tartogatja a lélek, akár a tegnapit. Nem bocsátok meg, de bosszúmat se veszem meg akárkin, magasabbra nézek. A teremtésre, az istenre. Ha hátbaszúr, ha leterít: egy-egy ember akkor is kevés, hogy megállítson.

Hogyan bírod a betegséget, ez méri, hogy mennyi tartalékod van türelemből, megbocsátásból, bátorságból vagyis emberségből. Aztán a fölénynek és a kereszténységnek abból a csípős és nemes keverékéből, ami ma az európaiságot jelenti.
Mint a tanárhoz, a szakértőhöz úgy vándoroltam - noha nem vagyok kezdő - Márai betegágyához. A betegség ismeretlen Afrikájának kitűnő felfedezőjét tisztelem benne. Neki köszönhetem, hogy emelt fővel várom az indulást a betegágyba; ő mutatott rá, hogy ez az ágy expressvonat és óceánjáró.

 


Hogy úgy mondjam: dagadó vitorlák közt találtam. A testi szenvedéshez mindig hősnek kell lenni; a szárazföldtől való elszakadáshoz, ahhoz, hogy az ember hónapokig oda van kötözve az ágyhoz - a gályához -, ahhoz a tengerészlélek szívóssága és horizontja kell. Mind a kettőt szemtől szembe láthattam. Ez a férfiasság felemelt, annál inkább, mert meglepett. Megilletődve léptem át a küszöböt, baráti aggodalmat hoztam, szám a vigasz szavait készítgette. Egy perc múlva mosolyra kényszerült ez a száj, aztán hangos nevetésre. A beteg fölkönyökölt a párnán, úrrá lett a betegségen, mintegy felült rá, fölment a fedélzetére s a sok vihart látott kapitány bölcseségével s derűjével adott számot az eddig bejárt útról, a különböző kanyarokról és reményekről, a személyzet példás önfeláldozásáról, majd az orvosokról és ápolókról, a betegség e különös szokású és nyelvű bennszülöttjeiről. Meghatottan köszöntöttem az európait; akin épp az exotikus tájakon látszik meg Európa.


Felüdülve, megvigasztalódva jöttem el, amikor végre eljöttem. Már hazafele, gyaloglásomban a hegyre föl, ott állított meg a gondolat: de hisz közben az a test szenvedett és most is szenved! „A lélek meg vizsgázik, így vizsgázik”, bólintottam rá kisvártatva a választ. Aztán, ahogy mentem tovább fölfelé, szinte léptenként még ezt gondoltam: „Ilyenre van szükségünk, ilyen edzettekre. Az egész világ exotikus úton jár. Ki szólhat hozzá, ha nem a világlátottak? Térj vissza gyorsan barátom.”

Ozora tíz éves koromig, volt élő tündérvilág. Vasárnaponként jártunk be a pusztáról, mindig ünneplőben, ünneplők közé: misére, kéttányéros ebédekre. Apám egyik húgának férje kovács volt: álltam a tisztára söpört udvaron; csupán annak az emléke, hogy vasárnap délelőtt volt, oly szép, hogy könnyezni tudnék. Felmentünk a szőlőhegyre. Tízéves korom után mindez már elvesztett paradicsom volt. Azért keresem, azért harcolok a visszahódításáért.

Nem földet szeretnék mívelni, hanem erdőt és vizet.

Legfőbb érvem: addig míg csak magyar vagy a magyarokat sem tudod becsülni. Észre sem veszed őket.
Előbb persze magyarnak kell lenned. Ahhoz, hogy valamit felülmúlj, az első, hogy érd el. Más úgy kívül lenni valamin, hogy az ember már bent volt s úgy, hogy nem ment - nem mehetett, nem engedték, - be.

A világ vége északra Cece volt; nyugatra Szilas, keletre Kölesd, délre Döbrököz: ezeken túl nem ismertem több falut. Ott húzódott a határ akkor is, mikor esténként a Szajnára könyököltem ki a Szent-Lajos szigetén. Onnan sem ismertem több falut.

A városok - már Ozora is város volt, mert ott is volt egy emeletes ház - úgy éltek a fejemben, mint a naptár hétköznapjai közt a piros betűs napok: urak s papok dolgai; ha módja van rá, a szegény is tarthatja őket.


Magyarságra engem csak magyar oktathat ki. Igen, úgy értem, hogy fajmagyar, legalább is annyira az, mint én. Akiben csak egy ükanyával több az idegen, mint bennem, az alkalmazza magára a törvényét, hogy a több magyarság több igazság és fogja be a száját.
Isten a maga képére teremtette az embereket. Ezt értem: kitüntetésnek, vagy biztatónak szánta, kegyet gyakorolt. De milyen szegényes képzelet azoké, akik istent a maguk képére alkották meg. S micsoda önteltség.

A szerénység mindig fitogtatása annak, hogy mi mindennel hivalkodhatnánk. Jelképes, benső, hogy úgy mondjam szerény fitogtatás. Vagyis még mindig ez a legnemesebb fegyelem, a legemberibb viselkedés. Vagyis nem azt jelenti, hogy rajta, legyünk tehát szerénytelenek. Hanem csak azt jelenti ez az olcsó szójáték - melyhez hasonlót percenként ötöt lehet faragni - hogy még a szerénységünkkel se legyünk nagyra s lássuk meg a más szerénységét is.
- Mire olyan szerény? – kérdezte Osvát, az igazi szerény egy álszerénytől.
Ami értéktelen, az mind szerénytelen, már a létezésével is.

Ezen a körúton - mely sivárságával télen Szibériát, nyáron a Szaharát idézi - a tavasz a legrondább, a legsatnyább: a legkevésbbé odaillő.

Ady vallásossága. Az első istennek megadta magát.

Hogy lehetne megakadályozni, hogy nevünket olyanok ne vegyék a nyelvükre és tollukra, akiknek kezet sem adnánk.

Írni majdnem mindig annyi mint hazudni. Írja R. Már gondolkodni is. Sőt érezni is: az átélés és a kifejezés, az azonosulás oly nehéz. Mert mivel is kellene azonos lenni? Mi az a legbelső mag, amely még önmaga s önmagával kifejezhető? Egy-egy életforma és hazugság, hisz eljő a perc, amidőn változtatunk rajta.
Azt hiszem az önábrázolás lényege felé nem erre visz az út. A kifejezés épp úgy megalkotandó valami, mint egy gép, vagy ház: sajátos torvényei vannak, ezeket kell szolgálnunk s nem magunkat. Egy híd mért nem hazugság?

<<
<
1
2
>
>>
Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
27.378
Politika:
4.183
Gazdaság:
4.597
Kultúra:
3.840
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.354
Bulvár:
5.022
Kincskereső:
436
Páholy:
64
Blog:
230
Összes kép
37.374
Cikkekhez kapcsolódó képek:
37.010
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
4.183
Fórum témák:
187
Fórum hozzászólások:
847
Cikk hozzászólások:
98