Dtum
Login with Facebookk
1943 | Szeptember

Minden elképzelést felülmul a tiszai hajósforgalom

Hajózásunk most befejeződő szezónja érdekes eseményeket, számottevő fejlődést és figyelemreméltó tanulságokat mutat.
Munkatársunk kérdésére jólértesült helyen a következő tájékoztatást adták:
– A nagymértékű vasúti korlátozás következtében üzembe kellett állítani teljes személyhajóparkunkat. Elsősorban azoknak a járatoknak a kiszolgálására irányult legfőbb törekvésünk, amelyek vasúti összeköttetés szempontjából kevésbé frekventált vidéket érintettek, továbbá, amelyeknek a jelentősége abban rejlett, hogy Budapest romlandó élelmiszerrel való ellátásába kapcsolódtak be. Gondoltunk arra, hogy a Budapest alatti szakaszon – Ujvidék, Apatin, Mohács, Fadd, Tolna, Dunaföldvár stb. – azok a hajóállomások, amelyekről nagyobb mennyiségű zöldség, paprikaszállítmányok érkeztek, jól legyenek kiszolgálva. Ezek természetesen express áruként személyhajóval érkeztek, amit a MFTR menetrendje a rakodási idő szempontjából is tekintetbe vett. Állandóan a teljes rakodóképesség kihasználásával közlekedtek a hajók, utasok és áruk tekintetében egyaránt.

– További feladatunk volt, hogy a lehetőséghez képest fenntartsuk az üdülő, pihenési célú járatokat.
Ez az észak felé irányuló hajózás körébe tartozik. A margitszigeti helyi hajójáratok is jó kihasználással közlekedtek. Az átkelési hajójáratok igen nagy utasforgalmat bonyolítottak le. Hosszabb relációkat hajó hiányában nem állíthattunk be. A fennálló átkelési járatok teljesen igénybe veszik a hajóparkot.

– A hajóépítés elsősorban a teheráru forgalom céljait szolgálja:
uszályhajókat és vontatókat építünk.

– A soroksári Dunaág személyhajó járatait
a Budapest-Ráckeve-Dömsödi hajóvállalkozás bonyolítja le. A hajók rendkívül erős igénybevétellel járnak. A Csernátony-féle vállalat a MFTR-től bérel három hajót. A balatoni hajózási forgalomban korszerű hajókkal rendelkezik a Balatoni Hajózási Rt., menetrendje igyekszik megfelelni a hosszirányú és az átkelő forgalom igényeinek.

– A MFTR 1941-ben 1,798.000 utast szállított,
1942-ben 2,267.000-t, idén pedig további hatalmas emelkedést mutat majd ki. Ezt igazolja, hogy a vikend-napokon hajóhasználati jegyet kellett kibocsátani, oly nagyarányú volt az utasok jelentkezése.

– A Tiszán az alacsony vízállás miatt be kellett szüntetni néhány járatot.
A vízállás főkép Szolnoktól délre akadályozta a hajózást. Szolnok és Tiszabura között csupán annyi korlátozás történt, hogy nem Tiszaburáig, hanem Tiszaroffig járhattak a hajók. A tiszai hajózás fontosságát mi sem igazolja jobban, mint hogy a tiszamenti lakosságnak úgyszólván egyetlen közlekedési lehetősége a víziúton van. Az óriási utasforgalom mutatta, hogy milyen nagyszerű, bölcs kezdeményezés volt főméltóságú Kormányzó Urunktól a tiszai hajózás újrafelvétele. A MFTR az előző évinél lényegesen nagyobb befogadóképességű utasszállító hajót helyezett forgalomba, de utas és áru jelentkezése így is felülmult minden elképzelést.

– A szentandrási vitéz Horthy István zsilip megépítésével
a Körös a torkolatától számított 116 km-en hajózható lett, Békésig. Csongrád-Békés között a MFTR napi két járatot tart fenn. A Berettyó-Hortobágy-csatornán is közlekednek hajók, Mezőturig való elágazással. Ennek az új vonalnak az óriási utasforgalma minden várakozást felülmul: sokezren utaznak csupán a hajózás nyujtotta újdonság kedvéért. Ezenkívül a vasúti összeköttetés is annyira bonyolult, hogy pl. Csongrádról a Körös melletti községekbe csak Szolnokon keresztül lehet eljutni. Bebizonyosodott az új vonal hézagpótló jelentősége.

– Az átmenetgazdálkodás feladata lesz az utasszállító hajópark bővítése.
Tervbe van véve nagy modern utasszállító hajó építése, egyenként kb. másfélezer főnyi befogadóképességgel. Három kisebb, helyi forgalomra szánt hajót és két tiszai utasszállítót is akarunk építeni. A hajók közül, amelyeket 1918-ban a jugoszláv hajózás elvett tőlünk, most visszakaptuk megállapodás alapján az I. Ferenc Józsefet. A rendszeres forgalomba való beállítása csak nagyobb javítás után történhetett volna meg. Egyelőre alkalmi járatokat bonyolítottak le vele.

– A Duna-tengerjáró hajópark növelése
szintén feladata az átmenetgazdálkodásnak. Nyersanyagbehozatalunk a háború utáni időben, amikor bizonyosan erős hajótérhiánnyal kell küzdeni, csak saját gondoskodásunk révén lesz megoldható. Több ilyen hajó építését tervezzük.

– Új konstrukciójú hajókkal is folyik kísérlet, így az Asbóth-féle hajóval.
Ez csekély merülése révén főleg a Duna mellékfolyóin láthatná el a szállítóhajó feladatát. A sekélyvizű hajózást érintő kérdések intenzíven foglalkoztatják hajózási köreinket. Kilátás van arra is, hogy a jövő évben már e célra épült megfelelő hajókkal eddig kihasználatlanul maradt víziutakat is bekapcsolhassunk a forgalomba.

Füleki Géza

Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
27.378
Politika:
4.183
Gazdaság:
4.597
Kultúra:
3.840
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.354
Bulvár:
5.022
Kincskereső:
436
Páholy:
64
Blog:
230
Összes kép
37.374
Cikkekhez kapcsolódó képek:
37.010
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
4.183
Fórum témák:
187
Fórum hozzászólások:
847
Cikk hozzászólások:
98