Dtum
Login with Facebookk
1945 | Augusztus

Ötmillió tonnára emelik a széntermelést

Egymillió tonnát kap a főváros, 250.000 tonnát a magánháztartások

Az országnak egyik legkomolyabb és legsürgősebb kérdése a szénkérdés.

A szén egész ipari életünk alapja: sem a vasút, sem az ipar, de még a magánháztartás sem képzelhető el szén nélkül. Éppen ezért a demokratikus kormányzatnak is legnagyobb gondja, hogy a mindennapi ennivaló mellett legelsősorban a szenet biztosítsa az ország számára.

Nincs értelme a kendőzésnek: a szénellátás terén az ország helyzete több mint nehéz.

Míg 1943-ban 12 millió 700 ezer tonna szenet termeltek a magyarországi bányák, addig a termelés most mindössze 2 millió tonnára tehető. Ugyanakkor viszont az ország minimális szükséglete a legvigyázatosabb számítás szerint is 5 millió tonna. A termelést mindenképpen fokoznunk kell és ennek a fokozásnak a lehetősége is adva van, mivel az ország 100 bányaüzeme közül mindössze a dorogi bánya az, ami súlyosabb károkat szenvedett. A dorogi bánya alsórészét elöntötte a víz, de a többi bányában a termelés teljes erővel folyhatna.

Sajnos azonban a termelésnek más nagyon komoly akadályai vannak.

Ezeknek a nehézségeknek a számbavételére és a megoldás megteremtésére az újjáépítési minisztérium az összes érdekeltek bevonásával nagyszabású értekezletet tartott, amelyen összegezték a tennivalókat. Így most mi is pontos képet tudunk már nyujtani szénellátásunk jövendő lehetőségeiről.

Mindenekelőtt egyes üzemanyagokban (bányafa, robbanóanyag, karbid, kenőolaj) mutatkozik igenjelentős hiány.

Mintegy tízezer munkás hiányzik a magyar bányákból. A mérnököknek csak 10-15 százaléka tért vissza eredeti munkahelyére. A dolgozó munkások teljesítőképessége kevés, mert régebbi teljesítményük egyharmadára esett. Az utóbbi időben például a napi 16 ezer tonnás termelés 12-14 ezer tonnára zuhant. Ennek oka jórészben a bányamunkások élelmezési kérdésének megoldatlansága, a bakancs- és ruhakérdés és a munkabérek elégtelen volta. Éppen a felsorolt okok miatt a munkafegyelem szempontjából is kívánalmak merülnek fel a bányákban, amelyeknek ezenfelül pénzügyi és szállítási nehézségei vannak.

Az értekezlet részletes tervet dolgozott ki ezeknek az akadályozó körülményeknek a kiküszöbölésére.

A hiányzó üzemanyagokat külkereskedelmi szerződések útján már javarészben biztosították. Csehszlovákiával, Romániával, Kárpátaljával és Ausztriával már befejezés alatt állanak a tárgyalások, amelyeknek eredményeképpen elegendő bányafa, karbid, kenőolaj és robbanóanyag jut a magyar szénipar rendelkezésére. A munkahelytől távollevő munkásokat és mérnököket – ha másképpen nem megy, munkamozgósítási kényszer alapján is – visszavezetik munkahelyükre, azonkívül meggyorsítják a munkások előlépését.

Az értekezlet javaslattal fordult az iparügyi minisztériumhoz,
amely szerint szükség esetén ünnepi munkával és túlóramunkával is tegyék kötelezővé az előírt mennyiség kitermelését. Előrehaladott tárgyalások folynak a közellátási minisztériummal és ennek eredményeképpen a bányamunkások számára biztosították az élelmezést. Jelenleg a mennyiségről folynak tárgyalások, de az elvi megállapodás már megszületett és a tárgyalások eldőléséig is gyorssegéllyel segítik a bányavidéket. Megszervezik a bányászok bakancs- és ruhaellátását a most kezdődő népruházati akciókban. A munkabérek kérdése a kollektív szerződés rendezésén keresztül máris megoldást nyert.

Ezenkívül az újjáépítési minisztérium a bányahelyreállítási munkáknak soronkívüliséget biztosít,
az állam pedig az elmaradt munkabérek kifizetésére kölcsönnel siet a bányatulajdonosok rendelkezésére. Az üzemi bizottságokon és szakszervezeteken keresztül a munkafegyelmet a legteljesebb mértékben megszigorítják.

A szállítási kérdések megoldásában nagy szerepet nyer az egyre inkább alkalmazott energiaátvitel.

Ebben a pillanatban már a főváros energiaellátásának jó részét Tatabányáról és Bánhidáról távvezetékek hozzák fel a fővárosba, így ezen a vonalon igen jelentős vagónmegtakarítást érnek el. A MÁV napi 700 vagónnal áll a szénszállítás rendelkezésére és ez a vagónmennyiség havi újabb 100 vagónnal szaporodik. Hivatalos felülvizsgálat alá veszik a MFTR és DGT indokolatlanul magas szállítási árait, mert ezek is a szénszállítás kárára vannak.

A bányák most már naponta tartoznak jelentést tenni a termelési helyzetről és ezeket a jelentéseket szigorúan ellenőrzik.

A beérkező szénmennyiségeket az újjáépítési minisztérium és iparügyi minisztérium osztja ki az újjáépítés érdekeinek figyelemben tartásával az igénylők között. Ugyancsak az iparügyi minisztérium energiagazdálkodási osztálya ellenőrzi a szén felhasználását és nagyszabású propagandát indít a szén helyes felhasználása érdekében.

Az újjáépítési terv szerint,
amelyet az újjáépítési minisztérium kiváló szakértője, Hajdu Elemér dolgozott ki, reális számítás szerint is komolyesély van arra, hogy a széntermelést 5 millió tonnára fel tudjuk emelni. Ha a termelés eléri az 5 millió tonnát, a főváros 1 millió tonna szenet kap. Ebből a felhasználási terv 250 ezer tonna szenet biztosít a magánháztartások számára.

Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
A berlini olympiász. Kisért a fejes start A berlini olympiász. Kisért a fejes start
A Sporthírlap már több ízben megemlítette és cikkekben is szóvátette...
József főherczeg kisjenői vadászatai József főherczeg kisjenői vadászatai
Maga József főherczeg már évek óta nem vadászik. Nem emlékszem, kitől...
Peterdi és Jusits veresége Peterdi és Jusits veresége
Peterdi és Jusits veresége volt az eredménye a MAC által rendezett...
A budapesti nagy regatta A budapesti nagy regatta
Magyarország 1906. évi skiff-bajnoka Manno Miltiades (Pannonia...
A színes hallás
Az emberi érzékek működésének egyik legsajátszerűbb jelensége, hogy...
Az elektromos vezetékek érintéséből keletkező veszedelmek Az elektromos vezetékek érintéséből keletkező veszedelmek
Weber zürichi tanár kisérleteket végzett annak megállapítására, hogy...
A személyvonatok csak heti háromszor közlekednek A személyvonatok csak heti háromszor közlekednek
A MÁV igazgatóságától vett értesítés szerint október 16-tól kezdve a...
Jókai Mór - Blahánéról Jókai Mór - Blahánéról
Nevezték őt csillagnak, csalogánynak, tündérnek; csak egyet nem...
Kassák Lajos - Versek Kassák Lajos - Versek
Kiléptem a házból hogy köszöntselek és megdicsérjelek kezeim...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98