Dtum
Login with Facebookk
1937 | Szeptember

A Horthy Miklós-hid

Ha jogosult volt Budapestre az a dicsérő jelző, hogy a szép hidak városa, még jogosultabb lesz ezután, amikor elkészült a magyar hidépités legujabb remek alkotása, a Boráros-téri Horthy Miklós-hid. Eddig a budai hegyekből ereszkedtek alá a fővárosi Duna-hidak (vagy a hegynek futottak, aszerint, hogy ki honnan nézte), addig az uj hid az első, amelynek egyik lábánál sincs hegy és a pesti sikságot a kelenföldi lapállyal köti össze.

Hét évvel ezelőtt,
Horthy Miklós kormányzóságának tizedik évfordulóján határozták el a Boráros-téri hid megépitését. Dr. Álgyai Hubert Pál elgondolása szerint készitette el a terveket a kereskedelmi minisztérium Dunaépitési Szakosztálya és az elfogadott tervek alapján indult meg az épités 1933 juniusában. Három évig és három hónapig tartott a hatalmas munka, dolgozott ezer és ezer munkás a vasgyárakban, kőfejtőkben, a talaj feltöltésén és a tulajdonképpeni hidépitéssel, mig most végre ünnepi felavatásra készen áll a Horthy Miklós-hid.

Két óriási nehézséggel küzdöttek meg a Horthy Miklós-hid épitői.

A legnagyobb nehézséget az okozta, hogy a balparti lejárót az igen szük Boráros-téren kellett elhelyezni, mégpedig ugy, hogy a már kialakult nagy forgalmi irányokat, utakat ne kelljen másfelé terelni. A budai részen a hid egész környékét magasan fel kellett tölteni.

Budapest uj Duna-hidja ugynevezett felsőpályás rácsos gerendahid.
Épitése kereken tiz millió pengőbe került és hatalmas összeget emésztett fel még külön a két parti feljáró épitése. Minden műszaki leirásnál érdekesebbek a hid épitésével kapcsolatos számadatok, mert ezekkel a számokkal lehet a legjobban érzékeltetni azt, hogy milyen óriási munka egy ilyen hatalmas hid épitése.

Mindenek előtt álljanak itt összehasonlitásul a régi budapesti közforgalmu Duna-hidak adatai.

A Lánchid 1838-1848 között épült,
de csak 1849 őszén adták át a forgalomnak, a hid hossza 375, szélessége 11.7 méter, épitése mai értékre átszámitva 17 millió pengőbe került. A Lánchid vasszerkezetét a megváltozott forgalomnak megfelelően 1914-1915-ben kicserélték és ez a munka mai értékben 7 millió 200.000 pengőbe került.

A Margit-hidat 1872 és 1876 között épitették,
hossza 607, szélessége 16.6 méter volt, amelyet most szélesitenek ki 22 méterre. A hid 70 évvel ezelőtt, mai értékben 13.5 millió pengőért épült. A Margit-szigetre vezető szárnyhidat 1899 és 1900. években készitették. A szárnyhid hossza 70, szélessége pedig 12 méter és épitési költsége 778.000 pengő volt.

A Ferenc József-hid 1894-1896. években készült,
331 méter a hossza és 16.3 méter a szélessége, épitési költsége pedig 6 millió pengő.

Az Erzsébet-hid épitését 1898-ban kezdték meg
és 1903-ban fejezték be. A hid hossza 374 méter, szélessége 18 méter, épitési költsége a rendkivül drága lánchidszerkezetre való tekintettel mai értékre átszámitva 14.5 millió pengő.

Most lássuk a tizmillió pengős Horthy Miklós-hid adatait.

A hid épitéséhez felhasználtak 850 vagon vasat, 500 vagon cementet, 580 vagon betonkavicsot és 650 vagon faragott követ. A Duna szélessége a hidnál 380 méter, viszont a Horthy Miklós-hid teljes hossza 514 méter és 94 centiméter, szélessége 22.70 méter. Ebből 15.70 méter kocsiut, a gyalogjáró pedig mindkét oldalon egyenlően 3.50 – 3.50 méter.

A Horthy Miklós-hid ugy épült,
hogy a legnagyobb teherbirása négyzetméterenként 450 kg, a villamosvágányok mentén pedig 600 kg. A budai részen a hid feljáróinak és környékének feltöltéséhez 1,425.000 köbméter földet használtak fel és a Lágymányos feltöltésére még további 1,500.000 köbméter föld kell. Hogy ennek a földmennyiségnek a nagyságáról fogalmat alkothassunk magunknak, két adatot jegyzünk ide. A hárommillió köbméter föld sulya hozzávetőlegesen 5.400,000.000 kg, vagyis 540.000 vagon és ennek a vasuti kocsisornak a hossza meghaladja az 5200 kilométert (a Budapest-London repülővonal 1604 km).

Budapest legujabb Duna-hidját kék szinüre
festették. Összesen 40.000 kg festéket használtak fel.

Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Mini galéria
A Horthy Miklós-hid építéséből: az új híd lejárója a Boráros térnél A Horthy Miklós-hid távlatos képe. Négy évig tartott, amíg a Boráros teret és a budai Szent Imre várost a legmodernebb acélkapcsokkal fűzték össze. A Horthy Miklós-hid építéséből: légzsilipek, ezeken keresztül mentek le a munkások a caissonokba, ahol magas légnyomás alatt dolgoztak. A Horthy Miklós-hid építéséből: A híd kereszttartójának szilárd alépítményt adtak, a vashuzalok hálóját betonnal öntötték ki. A Horthy Miklós-hid építéséből: a híd Duna-középi részletét még erős facölöpök tartják, keresztben két futódaru vasszerkezete látható. A Horthy Miklós-hid építéséből: teherpróbát tartottak, szénnel megrakott vasuti szerelvények és a főváros locsolóautói vízzel telten mentek át a hídon először.
Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
Gyilkos gépmunkás Gyilkos gépmunkás
Ifj. Vájó András huszonnégyéves gépmunkás egy gyárban dolgozott...
Szántay Jenő hősi halált halt Szántay Jenő hősi halált halt
Megrendítő tartalmu levél érkezett hozzánk az északi harctérről....
Az intelligencia pusztulása
A harctérről Az Est-nek ezt írja valaki, aki hadnagy is, doktor is:...
Székelyek a költők dalaiban Székelyek a költők dalaiban
A híres székely lokál-patriotizmus terméke ez az anthologia, melyben...
Husz jegynyomó gép beállitását tervezik a keleti pályaudvarra Husz jegynyomó gép beállitását tervezik a keleti pályaudvarra
A vasutüzem modernizálásának egyik immár megszokott kisérő jelensége...
Fővárosi kabaré Fővárosi kabaré
E héten nyilt meg s máris lelkesedéssel beszél a Fővárosi Kabaré-ról...
Látogatás Szada Yakkonál Látogatás Szada Yakkonál
A japáni szintársulat itt időzésének utolsó napján, február 28-ikán...
Telefon Budapest és Fiume közt Telefon Budapest és Fiume közt
Február 13-án nyílt meg a telefon Budapest és Fiume közt. A fiumei...
Eötvös Zoltán nagyszerű rekordot futott Eötvös Zoltán nagyszerű rekordot futott
A városligeti műjégpályán a BKE háziversenyének keretében Eötvös...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98