Dtum
Login with Facebookk
1933 | December

1940-re marad az új híd befejezése

A Boráros-téri híd építésére azzal a megnyugtató érzéssel gondol a közönség, hogy másfél-két esztendőn belül már a kész hídon át roboghat majd az új lágymányosi városrész felé. Ezzel a reménységgel le kell számolnunk. Tudósítónk megbízható forrásból nyert információi szerint az új híd építkezése a legjobb esetben 1938-ban fejeződik be, de nem lehetetlen, hogy csak 1940-ben készül el teljesen.

Ennek a megdöbbentő körülménynek a magyarázatát abban kell keresni,
hogy az új híd költségeinek az előteremtése a mai gazdasági viszonyok között majdnem a lehetetlenséggel határos. Az állam évi egymillió pengőnek a költségvetésbe való beállítására kötelezte magát, míg a főváros, mint emlékezetes a másfél százalékról 2.75%-ra emelt ingatlanforgalmi illetéknek a differenciáját ígérte oda az új híd céljaira, azzal, hogy saját budgetje terhére kiegészíti ezt az összeget évi 2 millió pengőre.

Sajnos sem az állam, sem a főváros nem teljesítette a vállalt pénzügyi kötelezettséget.

Az állam 515 ezer pengőt fizetett ki csupán az előkészítő munkákért. Ezt követőleg átengedett 550.000 pengő követelést. Ezt a pénzt a MÁVAG kapta volna. Ez eddig 1,100.000 pengő. Ezenkívül mintegy 700.000 pengő értékű nyersvasat bocsátott az állam a MÁVAG-on keresztül az új híd építéséhez rendelkezésre. A főváros eddig a régi és új illeték közötti differenciát fizette be, ami nem a saját budgetjének, hanem egy új, külön jövedelemnek a terhére történt.

Természetesen addig, amíg a gazdasági helyzet javulásával,
úgy az állami mint fővárosi hozzájárulások befizethetők nem lesznek, semmi remény sincs arra, hogy hét évnél hamarabb befejezzék a grandiózus alkotást.

A munka egyébként igen érdekes stádiumba jutott.

Ezekben a napokban fejezték be a budai parti pillérnek, az első pillérnek az építését. Alaptestnek nevezik ezt a pillért a híd-szakemberek és ennek a beállítása szerintük a legkényesebb. Pneumatikus sülyesztéssel dolgoztak. Így elkészült az első alaptest. Az alaptestek készítése tulajdonképpen a hídépítés gerince. A pillér alapja 12-13 méterre nyúlik a víz színe alá. A vasszerkezet felének a gyártását már befejezte az állami gépgyár. Túlzás nélkül megállapítható, hogy az óbudai híd megépítése a mai körülmények között egyelőre reménytelennek mondható.

A főváros több hídjai közül
a Lánc-híd most teljesen rendben van. A Margit-híd kőburkolatát sürgősen ki kellene cserélni. Ma már az autó valóságos hullámvonalban megy át a Margit-hídon. Az elképzelhetetlenül nagy forgalom a kockakövek félvastagságát legyalulta. A nagy- és kiskockaburkolat nem igen bírja a nagy teherforgalmat.

A kormány tervbevette a Margit-híd kiszélesítését is.
A tervek teljesen készen vannak, a munka bármely pillanatban megindulhatna, ha a fedezet rendelkezésre állana. A kiszélesítés esetén az egész hidat fakockával burkolják. A Ferenc József-híd pályaburkolását az elmult nyáron javították ki, most még egy dilatációs igazítás van hátra.

Annál több és nagyobb munka várna hídépítés szempontjából
a kereskedelmi minisztériumra vidéken. Négyszázezer pengő szerepel az 1933-34. évi előirányzatban is erre a célra, ami annyira kevés, hogy legfeljebb csak a már lekötött, elvégzett munkák hátralékos részleteinek a kiegyenlítésére, továbbá a meglévők szerény fenntartására tudják fordítani. Már pedig vidéken túlnyomórészben 20-30 évesek a hidak és ha a híd ilyen öreg, feltétlenül szükséges a helyreállítás.

A vásárosnaményi Tisza-híd átépítése folyik,
a jövő évben fejeződik be. A győri Hosszú-híd átépítésén is dolgoznak. Itt annakidején kővel biztosították az alámosásnak kitett pillért. A kőakadály következtében megduzzadt víztömeg a töltést mosta alá, úgyhogy, ha a híd kijavítása elmaradt volna, ez árvíz-veszedelmet idézhetett volna elő. A város, amely a munkát végzi, a transzferalapból kapott erre a célra hitelt.

Az algyői Tisza-hidat sürgősen meg kellene építeni.
Ezzel a híddal azután eltűnnék Magyarország folyóiról az utolsó állami komp, amely még ittmaradt a régmultból. Hódmezővásárhely és Szeged között tenné lehetővé az új híd a közvetlen összeköttetést.

Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
Homérosz margójára
Lehet, tanári rigolyának, vagy jobb esetben furcsa sznobizmusnak...
Pontos időjelzés Pontos időjelzés
Az ember életében egyre nagyobb fontosságú lesz a pontos idő. Ma,...
Hodzsa megegyezést kíván a kisantant, a római egyezmény hatalmai, Németország és Franciaország között Hodzsa megegyezést kíván a kisantant, a római egyezmény hatalmai,...
Hodzsa Milán csehszlovák miniszterelnök az Excelsior munkatársa előtt...
Az átmeneti kormány és a szociális gazdasági érdekek Az átmeneti kormány és a szociális gazdasági érdekek
Mentől tovább huzódik a háboru, nemcsak közvetlen gazdasági sulyát...
A béke robotosa :a tank A béke robotosa :a tank
Ez a cím alighanem kétkedést vált ki az olvasóból. Tank és béke? A...
Egy királyi herczegnő mint vasmegyei virilista Egy királyi herczegnő mint vasmegyei virilista
Lajos bajor herczeg feleségének, Mária Terézia királyi herczegnőnek...
A szerb király-gyilkosok vezérének halála A szerb király-gyilkosok vezérének halála
Belgrádban hosszas betegeskedés után rákbajban meghalt Masin Sándor...
Kabos a tőrrel is jól tud bánni Kabos a tőrrel is jól tud bánni
Az Újpesti Torna Egylet vasárnap délelőtt rendezte III. osztályú...
Czóbel Béla - Kállai Ernő könyve
Az Ars Hungarica hetedik kötete Kállai Ernő Czóbel Béláról írt...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98