Dtum
Login with Facebookk
1901 | Március

Régi és mai lámpák

A közlekedési eszközök kivételével alig változott meg olyan gyökeresen valami más a társadalmi életben, mint a világitás módja és eszközei.Nem is kell vén embernek lennie annak, ki még jól emlékszik a faggyúgyertyákra, gyujtó szilánkokra, gyertyakoppantókra, aczél-kova „tűzszerszám”-ra, a gyalog menők, vagy a kocsik előtt nagy sárban gázoló lámpásvivőkre, s általában sok mindenre, a mi ma már csak a lomtárakban van itt-ott s maholnap a régiségtárba kerül, mint érdekes kuriózum.

 

Napjainkban is együtt láthatjuk a milli-gyertyát, csillárt, olajlámpát, villamos fényt, Auer-égőket, s más számtalan új meg új találmányt, melyek egymást gyorsan váltják fel. A nagyobb lámpakereskedésekben több száz fajtában válogathat a vevő s a mellett minden évben új meg új találmányt hirdetnek.

 

A haladás tehát rohamos, oly rohamos, hogy tisztán a világitás módját és eszközeit tárgyazó szaklapok hetenkint folyvást új meg új érdekes anyagot képesek közölni.


A rohamos haladás azonban jóformán csak a legutolsó században mutatkozik, midőn a gázvilágitás, s később a villamvilágitás napirendre került. Azelőtt lényegileg századokon át nagyon egyforma volt a világitás eszközeinek alakja és módja, legfeljebb külső czifraságokban volt különbség a vagyonosság szerint olaj, fatűz és faggyú volt egészen napjainkig az általános világitószer s a lámpák kétezer évvel ezelőtt a rómaiak korában lényegileg épen oly szerkezetüek voltak, mint a minőket még korunkban is széltére használtak.


Pedig lámpára, különösen pedig hordozható lámpákra a régi időkben is nagy szükségük volt az embereknek. Soha sem kerülhették ki egészen az éjszakai utazást, oly időkben sem, mikor a holdvilág nem adott is világosságot.


Ezenkivül szükség volt lámpákra az istállókban, pinczékben, bányákban, sőt, mivel az utczai világitást régebben hirből sem ismerték, a látogatások alkalmával is, ha azok éjjelig tartottak.
Most, midőn Pompeji romjai között s más ásatásoknál oly tömérdek lámpát találtak, láthatjuk, hogy a régi művelt népeknél a kézilámpás sokkal szükségesebb volt, mint jelenleg, midőn a villamos fény száz- meg százezer gyertya, vagy mécses fényét is képes pótolni.


A római lámpák anyaga fa, bronz, agyag s néha nemes ércz is volt, de, mivel az üveg még nem terjedt el nagy mértékben, alakjuk egészen más volt, mint a mostani lámpáké. A hordozható kézi üveges lámpákat legelőször a XIII. században találjuk, de ezek alakja, kétségkivül azért, mivel olykor a nagyurak is kénytelenek voltak a saját kezükben vinni, csakhamar müvésziessé lett.

 

Már a XIV. századból maradtak fenn egyes lámpák, melyek aranyozott ezüst tartóban álltak, gondosan ki voltak csiszolva a művészies alakkal ellátva. Később, különösen a fényüző francziáknál, a lámpák készitésénél is keresettség mutatkozik. Pompadour márkinőnek volt többek között egy gyönyörű kézilámpája, melynek tartója négy szinbe játszó arany volt, üvegje hegyi kristály volt drágakövekkel ékitve.


Kezdetben a lámpa üvegjeinek helyét szaru, olajozott pergamen, vagy egyes ritka esetekben nagyon finom átlátszó elefántcsont pótolta. Még a XVI. században sem nagyon gyakori az üveges lámpa, sőt René király leltárában 1770-ben egy üveges lámpát, mint valami nagyon értékes ritkaságot emlitenek fel. De azért a lámpa már ekkor igen közönséges eszköz volt s a középkor vége óta minden művelt államban voltak külön lámpakészitő czéhek. Az elegáns művészi lámpákat azonban csak megrendelésre készitették s igen sokba kerültek; ez az oka, hogy a muzeumokban s iparmüvészeti gyüjteményekben is aránylag kevés művészi lámpa van.

 

Még eddig nincs is sehol lámpamúzeum, bár más kevésbé gyakori és mindennapi ipari tárgyakból már mindenféle muzeumokat állitottak össze.

<<
<
1
2
>
>>
Megosztás:
Szerkeszt?ő kommentár
A közvilágítás története a századfordulóig
Kántor Judit

A régi idők emberének nagy megpróbáltatást jelenthetett a sötét utcákon való közlekedés. A kövezetlen, vagy ami még rosszabb: bokatörően kövezett településeken valószínűleg csak az tette ki a lábát sötétedés után, akinek nem volt más választása. A napi munkában megfáradt embereknek ez nem is jelenthetett nagy problémát, ám az életmód változásával s főleg a városokban, már korán felmerült az igény a kivilágításra.


Az első rendszeres utcai világítást (hol máshol?!) Párizsban vezették be, 1558-ban. (Nálunk ekkor még a sötétség oltalma alatt a török elől bujkáltunk, dehogy kellett nekünk utcai lámpa!) 


Budán jóval később, 1777. november 9-én gyújtották meg az első, mai szemmel nézve primitív olajmécsest, ami kanóccal és gyenge fénnyel segített eligazodni az úton járónak. Pesten csak 1790. január elsején indult a közvilágítás. Sokat javított a helyzeten az amerikai kőolaj megjelenése a piacon, 1864 után már a petróleum-lámpák is megjelentek, jóval erősebb fénnyel örvendeztetve meg a lakosságot. A Budai Várban és Óbudán még ma is láthatók ezek az alkalmatosságok.


A petróleum-lámpákkal egyidőben, 1856. december 21-én az akkori Kerepesi úton kigyulladtak az első közvilágítási gázlámpák is.


Az első villamos közvilágítás 1880-ban épült ki, Brush ívlámpákkal New Yorkban és 1881-ben már Budapesten is 36 ívlámpa szórta fényét a lakosságra. Igaz, a rendszer akkor még csak átmenetileg működött, de így is nagy sikere volt. (A „végleges” változatra 1909-ig várni kell majd, s akkor is csak a kísérleti szakaszt adják át.) 


A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Cikk-ajánló
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
27.378
Politika:
4.183
Gazdaság:
4.597
Kultúra:
3.840
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.354
Bulvár:
5.022
Kincskereső:
436
Páholy:
64
Blog:
230
Összes kép
37.374
Cikkekhez kapcsolódó képek:
37.010
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
4.183
Fórum témák:
187
Fórum hozzászólások:
847
Cikk hozzászólások:
98