Dtum
Login with Facebookk
1901 | Szeptember

Próba-vonatok száz kilométer óránkénti sebességgel

A magyar királyi államvasutak üzletvezetősége az elmúlt napokban Budapesttől Pozsonyig és vissza, a 701.és a 801. számú elsőosztályú mozdonyokkal, 100 kilométer alapsebességgel érdekes próbákat tartott.


A magyar kir. államvasutak gépgyára ezen mozdonyokkal a párisi világkiállításon a legnagyobb díjat, a *Grand prix*-t nyerte el.


Az említett próbáknál 100 kilométer alapsebességet, 250 tonna megterheléssel vettek irányadóúl s a mozdony fűtőanyagáúl farkasvölgyi válogatott szenet használtak.


A bécsi gyorsvonat, mely a nyugati pályaudvaron délután egy óra 50 perczkor érkezik be, Pozsonyból a tartózkodási időket bele nem számítva, három óra és 10 percz alatt ér el Budapeste, míg ezeké a próba-vonatoké menetrendszerüleg, két óra és 25 perczben állapíttatott meg, tehát épen háromnegyed órával kevesebb menetidejük volt.


Ha az út hoszszát tekintjük : 212.5 kilométert és a menetidőt, mely két óra 25 percz, akkor igen egyszerüen kiszámíthatjuk, hogy a vonat átlag csak 87 kilométer útat tett meg óránként. Tekintettel azonban arra, hogy a vonatnak a pálya bizonyos helyein, kisebb sebességgel p.o. állomások áthaladásánál a váltók hegye ellen csak 30 kilométer óránkénti sebességgel szabad haladni, a mozdonyvezetőnek a nyílt pályán 100 kilométernél nagyobb sebeséggel is kell haladni. Így a pálya több helyén 108 kilométer óránkénti sebességgel haladt a próba vonat.

 

Egyébiránt ezen két mozdonynak műszak ellenőri bejárásánál a budapesti-váczi vonalon a menetsebességet óránként 120 kilométerre fokozták. Ez Magyarországon eddig a legnagyobb sebesség, a mit mozdonynyal elértek.


A 250 tonna terhelés elérése czéljából a mozdony után 10 különfélre kocsit akasztottak. Ezen próba-vonatok szokatlan nagy gyorsasága miatt különös óvóintézkedéséket kellett a vonaton elrendelni. Az osztálymérnökök és az azokhoz beosztott mérnökök a próba-vonatok közlekedése előtt behatólag megvizsgálták a pályatestet s a talált hiányokat helyreállították, a pályafelvigyázókat pedig különös figyelemmel utasították.


Képünk a 701. számú mozdonyt teljes gőzben, néhány perczczel Pozsonyból való elindúlása előtt, mutatja be.

Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Cikk-ajánló
Fadrusz János  1858-1903 Fadrusz János 1858-1903
FADRUSZ JÁNOS, az ünnepelt szobrász, a tősgyökeres magyar művész, ki...
Női felső kereskedelmi iskolák Női felső kereskedelmi iskolák
Nemrégiben közölték a lapok, hogy Budapest főváros tanügyi...
Kis gazda rovat Kis gazda rovat
Korábban csakis az őszieket volt szokás üszög ellen csávázni, de ma...
Egy bacteriumról, mely 60-70º  C-nál tenyészik legjobban Egy bacteriumról, mely 60-70º C-nál tenyészik legjobban
Már régóta ismerünk olyan baktériumokat, a melyek magasabb...
Az olasz királyi pár Angliában Az olasz királyi pár Angliában
Az olasz király pár november 17-ikén az angol királyi pár...
Nagyarányu exportüzleteket bonyolitottak le az idei árumintavásáron Nagyarányu exportüzleteket bonyolitottak le az idei...
Ma este 6 órakor bezárul a Budapesti Nemzetközi Vásár. A kiállítók...
Casanova Casanova
Iván Mozsukin utolsó európai filmjét Alexander Volkov rendezte, aki a...
A napokban elkészülnek a legújabb magyar sínautóbuszok A napokban elkészülnek a legújabb magyar sínautóbuszok
A Ganz-Danubius-gyár műhelyeiben néhány napon belül befejezik annak a...
Önmüködő kocsikapcsoló Önmüködő kocsikapcsoló
A vasuti kocsiknak kapcsolása a ma még fennálló rendszerek szerint,...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98