Dtum
Login with Facebookk
HIRDETÉS
1903 | Október

Sport-e az automobil?

Néhány év előtt egy új sport tünt fel, mely példátlan rohamossággal hódította meg a világot. Ember- és pénztömegeket tudott mozgósítani, gyárak keltek nyomába, lapok alakultak művelésére, clubok keletkeztek, barátainak és ellenségeinek ezrei szálltak harcba egymással. E sport az automobil.


Első pillanatra azt kérdezhetnők: sport-e valósággal az automobil? A felületes szemlélő könnyen besorozza a közlekedési eszközök sorába és nem látja meg igazi természetét. De ha azok az emberi szórakozások, amelyekben erő, erély, bátorság, lélekjelenlét és ügyesség szükséges, sportok: akkor az automobil elsősorban az. Mondhatnók, az elérhető legnagyobb gyorsaság sportja. Veszélyességre nézve az automobilhoz képest a tigris-vadászat gyermekjáték, az akadálylovaglás vagy a glecsermászás jámbor sakkozás. Bátorság, lélekjelenlét legalább annyi kell hozzá, mint a léghajózáshoz, ügyesség, erély talán még sokkal több.


A rendes gyorsvonat 60 kilométernél nem tesz meg többet óránként, az expressvonatok is legfeljebb 75 kilométerrel repülnek, a Pacific-vasút sebessége Amerikában felmegy 100 kilométerig, de mindezek a sebességek vaspályákra vonatkoznak, ahol percekre kiszámított menetterv, mathematikai pontossággal konstruált síneken ezernyi pályaőr felügyelete mellett, elzárt területen száguld a lokomotiv. Mi ez az automobil sebességéhez képest? Jól-rosszul készült, merész fordulatú és emelkedésű útakon, rossz hidakon, falukon, városokon, járókelők, kocsik, kőrakások között 100 kilométernél nagyobb sebességgel száguldoznak a versenyző automobilok. A gyorsaság néha 120-130 kilométert is meghalad, ami már a repüléssel egyértelmű, hiszen a madarak közül is legfeljebb a fecske halad gyorsabban.

A gyorsaságnak a gépben nincs határa: - mondotta egy világhírű automobilgyáros. És valóban, ha az útak gátat nem szabnak, az automobilok gyorsasága a végtelenig fokozható. Ennek az őrületes repülésnek azonban meg vannak a maga rettenetes árnyoldalai. Amerre egy verseny végigvonul, halál és pusztulás támad nyomában. Rohanás a halál torkába. Az útközben betiltott páris-madridi versenyen egész tömege maradt a halottaknak és a súlyosan sebesülteknek úgy a versenyzők, mint az úton jártak sorából. Jogos volt a tiltakozás, amely ilyen versenyek ellen a sajtóban kelt. Saját életét kockára vetheti, akinek úgy tetszik, de a közönség életét nincs joga veszélyeztetni. És itt megtaláljuk az automobilsport helyes irányát. A gyorsaság fokozása pályára, nagy automobil-útakra való. E sport rendkívüli fejlődése mellett alig kétes, hogy nemsokára kiépülnek az automobil-útak, amikor az országútra csupán a kirándulások maradnak.


Az automobil-sportban Európában ez idő szerint a franciák vezetnek. Alig van hét, amelyen egy-két automobil-versenyt ne rendeznének és azok eredményét nemcsak a sportemberek, de a nagyközönség is a legnagyobb érdeklődéssel is kisérik. Erős versenytársai a franciáknak a németek és olaszok.


Hazánkban még nem áll ez a sport európai szinvonalon. Főuraink és gazdagabb polgártársaink számosan tartanak ugyan automobilokat, de a sport verseny-sporttá még nem fejlődött. A kitünően vezetett Magyar Automobil Club buzgolkodik az automobilozás sportszerűsítésén és már számos sikere is volt e téren, így remélhető, hogy nemsokára célnál leszünk.

<<
<
1
2
>
>>
Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


HIRDETÉS
Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
A Hold és az időjárás, holdhatás
„Holdváltozás időjárásváltozással jár.” Ez is hamis a...
Magyar nacionalizmus
Több évi munka eredménye ez a könyv: a Magyarságtudomány négy évvel...
Zsidó lélek az irodalomban Zsidó lélek az irodalomban
Most olvastam el Komor András: "Fischmann S. Utódai" c. regényét. ...
A debreceni főispán felhivása a félrevezetett gazdasági munkásokhoz A debreceni főispán felhivása a félrevezetett gazdasági...
Hajdu és Bihar vármegye egyes községeiben a földmunkásokat és...
A zágrábi államvasúti üzletvezető esete A zágrábi államvasúti üzletvezető esete
Masirevics György volt zágrábi máv. Üzletvezető, jelenleg a horvát...
Az Egri MOVE SE nyerte a vidéki vízipóló bajnokságot Az Egri MOVE SE nyerte a vidéki vízipóló bajnokságot
Egri MOVE SE – Szegedi UE 6:1 (1:1) Nagy érdeklődés előzte meg...
Budapest háborus jótékonysága Budapest háborus jótékonysága
A háborus jótékonyságnak e nehéz időben sokat és némely irányban ujat...
Akinek Francia Mihály az ideálja Akinek Francia Mihály az ideálja
Amikor Apponyí Albertet hallgatta ki egy pörben a magyar biró,...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98