Dtum
Login with Facebookk
1903 | Szeptember

Néhány szó a modern gépkocsiról

Ábránkon egy benzinnel hajtott kocsimotor metszetét tüntetjük fel, tartozékaival együtt. Ennek legfontosabb része maga a tulajdonképeni motor.


A robbanó gép (1) hengere pontosan kiesztergált vasöntvény (ritkán: kifúrt acélöntvény), melyben a (2) dugattyú le és fel mozog. A dugattyúba van erősítve a (3) hajtórúd (4) csapja, melyet a hajtórúd feje fog körül, míg ez utóbbi alsó vége a meggörbített (5) tengelybe kapaszkodik s a dugattyú mozgásával azt forgatja. A motor részei még az S. és K. szelepek, a G. gyujtócsappantyú és a (6, 7, 8. és 9.) vezérmű-kerekek.

Tartozékai pedig:


A keverő,mely arra szolgál, hogy a benzint 1/9 arányban egy csövön beáramló levegővel keverje, merta benzingáz csak ily keverési arány melett robban el. A keverő két kamrából áll (13 és 14) melyeket egy kúpban végződő csövecske köt össze.


A tartályból, melybe 2-300 km. útra elegendő benzin fér, vékony csövön ömlik benzin a (13) kamrába addig, míg az úszó fel nem emelkedik s a rajta látható kúpszeggel el nem zárja a cső nyílását. Így a benzin felszine sohasem emelkedhetik a kúpcső (14) száján felül, mert e pillanatban a felszinnel emelkedő úszó elzárja a beömlő nyílást, visont ha a felszinnel együtt sűlyed, ismét ömlik a benzin. Ezért e keverőben a benzin álandó felszinű.

 

Fontos alkatrész:
A gyujtó készülék, a hengerbe hatolt robbanások meggyujtásához szükséges villamos szikrát szolgáltatja. Két vagy három mágnes patkóból áll, melyek között a motor (11 – 12) fogaskerék-áttétel segítségével egy tekercset forgat (Rapid), melyben áram keletkezik, melyet tehát a motor maga állit elő.


A készülékből kábelen vezetjük az áramot a henger (G) gyujtócsappantyújához; ezt a csappantyút (10 – 11) fogaskerekek segitségével a (13) gyujtórúd úgy szabályozza, hogy csakis a megfelelő időpontban szakíttatik meg az áram, miáltal erős szikra jön létre.


Az előbbiekben ismertettük a benzinmotorok általános szerkezetét, most tárgyaljuk meg, miként működik a már leírt motor.


A forgattyút elfordítva a dugattyút lefelé húzzuk, miáltal a hengerben lévő levegő megritkul s az ugyanekkor megnyiló szívószelepen át a keverőből benzingáz ömlik a hengerbe. A dugattyú elér útjának alsó végére, vagyis egy löket-en végigment s ezzel a szívás ütemét befejezte. A henger 9 rész levegővel és 1 rész beningázzal van telve, melykeverési arányt a keverő automatikusan állitja elő.
Kezdődik a második ütem; vagyis a dugattyú visszafelé indul. A szívószelep elzáratik, miáltal a tökéletesen légmentes henger felső űrében, az u. n. robbanótérben, a keverék összesűrittetik; abban a pillanatban,mikor a dugattyú második löketét bevégzi, vagyis útjának felső végpontjához ér, a G. gyújtócsappantyú lapjai egymástól eltávolodnak, erős szikra ugrik át, mely az összesűritett keveréket elrobbantja s a dugattyút lelöki.


A dugattyú a robbanás következtében elvégzi a harmadik ütemét, a munkaütemet. Ezután a lendítőkerékben felhalmozott munka ereje a dugattyút a robbanó-tér felé visszatolja s az ugyanekkor megnyitott K. kipuffogó szelepen át az elrobbant gázokat a hengerből kiszoritja, melyek a kipuffogón át a szabad levegőre jutnak.


Amint látjuk tehát a 4 ütemű benzinmotor tengelye csak minden második fordulaon kap robbanást, tehát a robbanások között fellépő akadályok a motort megállitanák, mert azokat esetleg a lenditókerékben felhalmozott erő legyőzni nem bírja. Ez vezette a mérnököket arra a szerkesztési módra, hogy négy hengert alkalmazzanak, hogy a tengely minden fordultaára jusson robbanás; ugyanezt elérjük kéthengerü motorokkal is,melyek könnyebb kocsikra igen beváltak.

<<
<
1
2
>
>>
Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Cikk-ajánló
Magyarország diplomáciai kapcsolatba lép Szovjetoroszországgal Magyarország diplomáciai kapcsolatba lép Szovjetoroszországgal
Az utóbbi napokban különböző hírek terjedtek el, amelyek arról...
Az abesszin háboru gazdasági oldala Az abesszin háboru gazdasági oldala
Mialatt a diplomaták és államférfiak megtorlásról és az...
Közel hat millió métermázsával kevesebb tengeri lesz az idén, mint tavaly Közel hat millió métermázsával kevesebb tengeri lesz az idén, mint...
A földmivelésügyi minisztérium legutóbb közzétett termésjelentése...
A tűzhányók A tűzhányók
Alig egy év óta a szokottnál is gyakrabban hallunk a föld belső...
Kis népek hivatása Kis népek hivatása
Victor Hugo nyolcvanadik születésnapján a külföldiek is hódoltak...
Ignotus -  A politika mögül Ignotus - A politika mögül
Belpolitika. Az asszonyok megijednek, ha a kormány valamit maximálni...
Egy pár szál virág Egy pár szál virág
Néhány csinos verséről ismerik e lapok olvasói is Varságh Jánost, ki...
Maniu - Vajda-Vojvoda vagy koaliciós kormány alakul Romániában Maniu - Vajda-Vojvoda vagy koaliciós kormány alakul Romániában
Miután Bratianu miniszterelnök bejelentette a kamarában a kormány...
A mai magyar filmkritika
Leírtam a címet, s már meg kell állnom. Mai magyar filmkritika: van...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98