Dtum
Login with Facebookk
1903 | Szeptember

Néhány szó a modern gépkocsiról

Ábránkon egy benzinnel hajtott kocsimotor metszetét tüntetjük fel, tartozékaival együtt. Ennek legfontosabb része maga a tulajdonképeni motor.


A robbanó gép (1) hengere pontosan kiesztergált vasöntvény (ritkán: kifúrt acélöntvény), melyben a (2) dugattyú le és fel mozog. A dugattyúba van erősítve a (3) hajtórúd (4) csapja, melyet a hajtórúd feje fog körül, míg ez utóbbi alsó vége a meggörbített (5) tengelybe kapaszkodik s a dugattyú mozgásával azt forgatja. A motor részei még az S. és K. szelepek, a G. gyujtócsappantyú és a (6, 7, 8. és 9.) vezérmű-kerekek.

Tartozékai pedig:


A keverő,mely arra szolgál, hogy a benzint 1/9 arányban egy csövön beáramló levegővel keverje, merta benzingáz csak ily keverési arány melett robban el. A keverő két kamrából áll (13 és 14) melyeket egy kúpban végződő csövecske köt össze.


A tartályból, melybe 2-300 km. útra elegendő benzin fér, vékony csövön ömlik benzin a (13) kamrába addig, míg az úszó fel nem emelkedik s a rajta látható kúpszeggel el nem zárja a cső nyílását. Így a benzin felszine sohasem emelkedhetik a kúpcső (14) száján felül, mert e pillanatban a felszinnel emelkedő úszó elzárja a beömlő nyílást, visont ha a felszinnel együtt sűlyed, ismét ömlik a benzin. Ezért e keverőben a benzin álandó felszinű.

 

Fontos alkatrész:
A gyujtó készülék, a hengerbe hatolt robbanások meggyujtásához szükséges villamos szikrát szolgáltatja. Két vagy három mágnes patkóból áll, melyek között a motor (11 – 12) fogaskerék-áttétel segítségével egy tekercset forgat (Rapid), melyben áram keletkezik, melyet tehát a motor maga állit elő.


A készülékből kábelen vezetjük az áramot a henger (G) gyujtócsappantyújához; ezt a csappantyút (10 – 11) fogaskerekek segitségével a (13) gyujtórúd úgy szabályozza, hogy csakis a megfelelő időpontban szakíttatik meg az áram, miáltal erős szikra jön létre.


Az előbbiekben ismertettük a benzinmotorok általános szerkezetét, most tárgyaljuk meg, miként működik a már leírt motor.


A forgattyút elfordítva a dugattyút lefelé húzzuk, miáltal a hengerben lévő levegő megritkul s az ugyanekkor megnyiló szívószelepen át a keverőből benzingáz ömlik a hengerbe. A dugattyú elér útjának alsó végére, vagyis egy löket-en végigment s ezzel a szívás ütemét befejezte. A henger 9 rész levegővel és 1 rész beningázzal van telve, melykeverési arányt a keverő automatikusan állitja elő.
Kezdődik a második ütem; vagyis a dugattyú visszafelé indul. A szívószelep elzáratik, miáltal a tökéletesen légmentes henger felső űrében, az u. n. robbanótérben, a keverék összesűrittetik; abban a pillanatban,mikor a dugattyú második löketét bevégzi, vagyis útjának felső végpontjához ér, a G. gyújtócsappantyú lapjai egymástól eltávolodnak, erős szikra ugrik át, mely az összesűritett keveréket elrobbantja s a dugattyút lelöki.


A dugattyú a robbanás következtében elvégzi a harmadik ütemét, a munkaütemet. Ezután a lendítőkerékben felhalmozott munka ereje a dugattyút a robbanó-tér felé visszatolja s az ugyanekkor megnyitott K. kipuffogó szelepen át az elrobbant gázokat a hengerből kiszoritja, melyek a kipuffogón át a szabad levegőre jutnak.


Amint látjuk tehát a 4 ütemű benzinmotor tengelye csak minden második fordulaon kap robbanást, tehát a robbanások között fellépő akadályok a motort megállitanák, mert azokat esetleg a lenditókerékben felhalmozott erő legyőzni nem bírja. Ez vezette a mérnököket arra a szerkesztési módra, hogy négy hengert alkalmazzanak, hogy a tengely minden fordultaára jusson robbanás; ugyanezt elérjük kéthengerü motorokkal is,melyek könnyebb kocsikra igen beváltak.

<<
<
1
2
>
>>
Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Cikk-ajánló
A kenyérgépek A kenyérgépek
Ennek a berendezésnek főelve az, hogy mindazt, amit az ember a testén...
Illyés Gyula: Sértő Kálmán Illyés Gyula: Sértő Kálmán
Élete jelentősebb, mint művei. Példa, szomorú s ijesztő példázata...
Kiállítások Kiállítások
A "Céhbeliek", magyar képzőművészek társasága, fennállásának huszadik...
A hadikölcsön kötvény A hadikölcsön kötvény
A háboru alaposan tönkretette az idegzetünket. Azelőtt is - igen...
Gömbös és Wolff a numerus clausus melletti gyülésen ádáz harcot jelentettek be a kormány ellen Gömbös és Wolff a numerus clausus melletti gyülésen ádáz harcot...
A Társadalmi Egyesületek Szövetségének numerus calusust védő...
Magánzálogházak uzsorája Magánzálogházak uzsorája
Kereskedelmi ministerünk, ki mindjárt hivatalba lépése után szemet...
Népitélet Népitélet
Letenyén élt egy uzsorás, Stolcz József. Junius 17-én borzasztó vége...
Német jelentés a magyar csapatok teljesitményeiről Német jelentés a magyar csapatok teljesitményeiről
Katonai helyről közlik a Német Távirati Irodával: Miután a...
Páris virágos kalapban didereg
Riviers üzenete: fáradt mimózák, valódi francia parfömmel...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98