Dtum
Login with Facebookk
1904 | Április

A dunai új hadihajó

Eddig négy pánczélos hadihajónk volt a Dunán, a melyek száma most egygyel megszaporodott: a "Temes" nevűvel, melyet márczius 26-ikán bocsájtottak vizre a "Danubiusť"ujpesti hajógyárban. Ez új hajó elkészülése arról is bizonyságot tesz, hogy hazai iparunk immár annyira fejlődött, hogy ilyen hatalmas hajót is elő tud állítani.

A "Temes" hossza 55 és fél méter, szélessége tizedfél méter. Karcsú aczél vért boritja, belseje pedig 15 egymástól vízmentesen elkülönített szakaszra van beosztva, hogy ha itt-ott átütnék is az ellenséges golyók, még azért egyhamar el ne sülyedjen.

Különben nem is hagyná magát olyan könnyen meglövöldöztetni: három nagy ágyú van a fedélzetén, kettő elől pánzcél-toronyban, egy pedig hátúl. Ezek jókora czukorsüveg nagyságú és alakú golyókat szórnak több kilométer távolságra s ha például a gellérthegyi erőd helyén valami ellenséges vár volna, azt a Margit-sziget mögül pár óra alatt szét tudnák rombolni. Ezenkívül három golyószóró van még a hajón, melyek rendkívüli gyors tüzelésükkel az egész környéket eláraszthatják apró golyóikkal, melyek a rendes puskagolyóknál nem sokkal nagyobbak. De még a matrózok számára is van a födélzeten lövész-állvány csinálva, melyet az ellenség golyói ellen aczél pánczél véd.

Van aztán a hajónak erős, éles aczélorra melylyel ha az ellenséges hajónak nekiront, akkor annak pusztulnia kell.
Hogy pedig éjszaka se lephessék meg, erős villamos fényszóróval is fel van szerelve, a melylyel messzire bevilágithatja a környéket.

A hajó gyomrában rejlő két gőzgép 1400 lóerőt fejt ki s óránként 20 kilométert haladhat. Hadi fölszerelésnél 620 métermázsa szenet raktároznak el a hajóban, melynek fölhasználásával, teljes gőzerő kifejtése mellett 650 kilométer útat futhat be.

Igen érdekes volt a "Temes" vizrebocsájtása. A hajó fa csusztató talpakon állott, oldalával a Dunának fordúlva a lejtős parton, melyen egymástól mintegy négy méternyire tizenhárom vastag gerenda nyult le a vizbe. A gerendák, hogy csúszósak legyenek, vastag fagygyúréteggel voltak bekenve.

Pontban tizenegy órakor felhangzott a munkavezető harsány szava, mire a munkások gyorsan kiverték a támasztó ékeket, eloldották a karvastagságú köteleket s a hajó hatalmas aczélteste egész hoszszában megmozdúlt, a következő pillanatban pedig zajtalanúl, gyorsan megindúl lefelé a lejtőn. Pár másodpercz alatt már ott himbálózott a víz tetjén. A nézők, kik eddig lélekzetüket is visszafojtva lesték a gyönyörű jelenetet, örömriadalba törtek ki, lelkesen éljenezve a királyt, a hazát, az új hajót.

Képünk abban a pillanatban mutatja be a hajót, a mint az a csúsztató gerendákon már a vizszinére ért. Körül a partokon a nagyszámban összegyűlt néző közönség tömegei látszanak, háttérben pedig a Dunát Ujpestnél átívelő hatalmas hosszúságú vasuti hid egy részlete tünik fel.

Megosztás:

A cikkhez 6 hozzászólás kapcsolódik!
A hozzászólások megtekintéhez kattintson ide!


Mini galéria
A monitor a vízrebocsátásra készen A monitor a víz szélén A dunai új hadihajó vízrebocsátása A monitor a vízben A monitor útjára indul
Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
27.378
Politika:
4.183
Gazdaság:
4.597
Kultúra:
3.840
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.354
Bulvár:
5.022
Kincskereső:
436
Páholy:
64
Blog:
230
Összes kép
37.374
Cikkekhez kapcsolódó képek:
37.010
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
4.183
Fórum témák:
187
Fórum hozzászólások:
847
Cikk hozzászólások:
98