Dtum
Login with Facebookk
1905 | Május

Modern közlekedés

Önállóan, saját erejére utalva az ember csak igen alárendelt mozgási képességgel bír. Teljsen eltekintve a madarak bámulatosan fejlett repülési technikájától, már a nagyobb négylábúak is mind túltesznek az emberen, úgy hogy szárazon azoktól kellett kölcsön venni a „sebességet”, míg a vizen a szél nagy energiájából lopkodnak az emberek.

Ez állapotokon évezredeken át mi sem változott, a közlekedés nem javult lényegesen a legrégibb egyiptomi dynastiák uralmától a franczia forradalomig.

A mely pillanatban Watt a „tűzgépeket” magjavította és Fulton rendelésének „könnyü gőzgépre” eleget tehetett, megszületett 1802-ben az első gőzhajó; Stephensonnak már tovább kellett várnia, mivela szárazföldi közlekedés nagyobb könnyűségű motort kívánt és akkor is a laggondosabban kivitt útra, vassínre volt szüksége, hogy a nagy holtteher me ne ölje az egész ügyet!

Jól tudjuk, hogy az országúton való közlekedésnek is csak a könnyű motorrakellett várnia. Hisz hányan próbálták e dolgot a benzinmotorok ideje előtt!

Mindhiába, csak a Lenoir-féle gép javított formája: a remekül kivitt Daimler motor tette lehetővé az automobilt. Ma már a vasút sebességét is képes túlszárnyalni a modern benzinkocsi.

Ha mármiénk a föld és víz uralma, miért ne legyünk a lég urai is, gondolja magában száz és száz tervező és sóhajtva néz az ostoba varjú után,melynek oly ügyesen sikerült becsapni a levegőt.


Csakugyan érdekes, hogy valami titkot keresnek a repülésben az emberek, valami ravasz fogást, a min muljék az egész. Már pedig hiába! Az ügyeskedés egymagában nem elég ide. Erő kell holtteher nélkül. Hiszen ezt a természettan adatai is bizonyítják.

Ismeretes a légközlekedés két iránya: a motorballon és a repülőgép. A repülőgépnek még könnyebb motor kell, ezért nem is létezik; a motorballon szerényebb és már számbavehető sikerei vannak.

E téren a párisi Lebaudy páratlan áldozatkészségével érte el a legszebb sikereket. Nekünk magyaroknak ezideig nem volt vezető szerepünk a modern közlekedésügyben, melyben a németdaimler kzeményezése óta a francziák vezetnek.

Annál nagyobb örömmel constatáltuk azért a magyar automobil-kiállitáson, hogy a közlekedésnek a leglényegesebb része: a könnyü motor tekintetében kétmagyar mérnök Lorenz Wladimir és Viktor, a Lorenc és Lorenc budapesti czég tagjai, egy eddig lehetetlennek tartott dolgot valósítottak meg.

Új kétütemű motorjukat szerény súly és méretek mellett nagy erőkifejtés és ökonomikus üzem jellemzi. Ezen rendszer szerint kivitt és kiállitott egyhengeres ipati motor annyira egyszerű, hogy a lóerőegység előállitási költsége az eddiginek felére szállitható.

<<
<
1
2
>
>>
Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Mini galéria
Lebaudy repülőgépe Lebaudy repülőgépe
Cikk-ajánló
Bocskai – Újpest 1:0 (1:0) Bocskai – Újpest 1:0 (1:0)
A Vasutasok sporttelepének egy része víz alatt állott. A játékvezető...
Négy hét előtt beszéltem a meggyilkolt Long szenátorral Négy hét előtt beszéltem a meggyilkolt Long szenátorral
Augusztus 15-én Washingtonban láttam utoljára Huey Long szenátort,...
Hozzászólás az Egyke kérdéséhez Hozzászólás az Egyke kérdéséhez
Nem vagyok az Egyke hive, hiszen négy gyermekem van, mégis meglep...
A Vívószövetség meghívásos tőrversenye A Vívószövetség meghívásos tőrversenye
A tőrvívósport népszerűsítésére meghívásos tőrversenyt írt ki a...
A világegyetem építőkövei - molekulák A világegyetem építőkövei - molekulák
A világegyetem építőkövei alatt nem szószoros értelemben vett téglát,...
Európai törökország földarabolása Európai törökország földarabolása
A Balkán-félszigeten legutóbb történt váratlan események...
A teóriák csődje A teóriák csődje
Az összes külföldi szakértők fölállították azt a teoriát, hogy...
Rövidek Rövidek
A német harcosok birodalmi szövetsége a német birodalom alapításának...
Fiatal zenészek Fiatal zenészek
Elérkezve immár az ugyancsak hosszúra nyúló idei hangverseny-évad...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98