Dtum
Login with Facebookk
1906 | Február

Huszonöt év az elektromos vasutak történetéről

Irta: Balogh Emil
A Budapesti Közuti Vaspálya Társaság mérnöke

A kisérletek főeredménye az volt, hogy a transformátorok fölösleges volta bebizonyult, és hogy a magas feszültség közvetetlen alkalmazása lehetséges. A fejlesztés most abban áll, hogy 20,000-30,000 sőt 50,000 voltos áramot lehessen a kocsiba és a motorokba vezetni. 

Az 1902.évi kisérletek tapasztalatait felhasználva, az ujabb gyorsvasuti kisérleteket 1903. évben végezték, amikor 214 kilométer órai sebességet értek el.
E kisérletek eredménye az a két tervezet, amelyet a Berlin Hamburgi gyorsvasut létesítésére kidolgoztak. A Siemens-cég a 290 kilométer vasutat egy vágánnyal 84 milliom koronáért, két vágánnyal 125 milliom koronáért. A cég 160 kilométer órai sebességet garantál. A menetjegy ára I. osztály 24 márka, II. osztályon 18 márka lenne. Az A.E.G. ajánlata szerint egy vágány 105 milliom, két vágány 150 milliom koronába kerül; de a cég 200 kilométer órai sebességet igér. Hogy a vasút kifizesse magát, 850,000 utasra van szükség. 

Meg kell emlékeznünk még a légvezetékes villamos automobil-ról.
Amióta nagyobb városokban a közuti vasutak elektromos üzeme jól bevált, minden kisebb város is akar ilyen vasutat. Mivel azonban az elektromos vasutak részére szükséges tőke sokkal nagyobb, mint a milyen a gőz- vagy lóüzemű vasutak, e vasutak csak akkor jövedelmeznek, ha a nagy befektetéssel nagy jövedelem áll szemben. Elektromos közuti vasút tehát csak ott fizeti ki magát, ahol meg vannak a nagy forgalomnak a feltételei. 

Mivel azonban az elektromos vasutak gyors és kényelmesen közlekedést biztosítanak, minden város igyekszik magának ily vasutat szerezni, vagy pedig oly közlekedést berendezni, amely hasonló a közuti vasuthoz, de mégis kevesebb befektetést igényel. 

Ezt az eszmét megvalósítani van hivatva a légvezetékes villamos automobil.
Háromféle rendszer van: Schieman, Stoll és a Lombard-Guérin féle, amelyek lényegükben egymástól nem különböznek. Németországban ma 162 kilométer vonalon jár légvezetékes villamos automobil. Magyarországon Poprád-Felka és Tátrafüred közt rendeztek be a mult 1904. évben ilyen forgalmat.

Mindezekből láthatjuk, hogy az elektromos vasutak nemcsak az összes nagyvárosok utczáit, és az eddig elérhetetlennek hitt magasságot hódították meg, de lassankint megszerzik a nagy vasutak üzemét is. Az bizonyos, hogy a gyors személyszállítás már legközelebb az elektromosság hatáskörébe fog tartozni, mivel csakis ez uton lehet nagy sebességeket absolut biztonsággal egybekötni. 

Természetesen ez mind nem elég mindaddig, míg az elektromos áram gazdaságos fejlesztéséről nem tudunk gondoskodni.
Az áramot nagy vasutakon gőzzel gazdaságosan nem fejleszthetjük. Vagy gáz- vagy vizi erőt kell alkalmazni. Ezért legelőször Svédország, Itália, Svájc, amely országokban sok a vizi erő, fognak áttérni az elektromos vontatásra. Mert például a Gotthard-vasút mozdonyainak fűtése 10,000,000 koronába kerül. Okvetetlenül gondoskodnia kell tehát más olcsóbb hajtóerőről.

<<
<
1
2
>
>>
Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Cikk-ajánló
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
27.378
Politika:
4.183
Gazdaság:
4.597
Kultúra:
3.840
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.354
Bulvár:
5.022
Kincskereső:
436
Páholy:
64
Blog:
230
Összes kép
37.374
Cikkekhez kapcsolódó képek:
37.010
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
4.183
Fórum témák:
187
Fórum hozzászólások:
847
Cikk hozzászólások:
98