Dtum
Login with Facebookk
1907 | Február

Új nagy függőhíd New-Yorkban

Bizonyára mindenki ismeri legalább hírből azt az óriási függőhidat, mely New-York-ot a tőszomszédságában fekvő s bátran külvárosának nevezhető Brooklyn-nal összeköti.

E híd épitése annak idején (1873-83) világszerte nagy technikai eseményszámba ment, egyrészt méreteinek nagysága, főleg pályatestének szédítő magassága miatt, másrészt pedig azért is, mert a mul század 60-as éveiben úgy látszott, mintha a hídépítők teljesen elejtették volna a hídépítésnek ezt az elvét, mert egyes, akkor még kellően nem merevített függőhidakon oly zavarok mutatkoztak, hogy nem egyet közülök le kellett bontani, sőt volt olyan is, mely nagy szélnyomás következtében össze is omlott.

Ezt a hidat azoban még ma is a legmerészebb technikai alkotások közé kell sorolnunk, bár napjainkban már párja is akadt egy hasonló óriási méretű új függőhidban, a mely szintén New-York-ot és Brooklyn-t köti össze. Maga a központi New-York u. i., melyhez szinte közvetlenül egy egész csomó nagy város csatlakozik, Manhattan szigetén épűlt, míg Brooklyn a Long Islandon, melyet attól egy keskeny tengerszoros az East River választ el.

E viszonyok, hogy tudni illik azért a tengeri hajók is közlekedhessenek, teszik szükségessé, hogy az áthaladás egy ívben történjék és oly magasan, hogy a legnagyobb vitorlások is elférhessenek alatta. Ezért kellett az új hidat is épp oly merész arányokban építeni, mint a régit és ilyeneknek tervezik azt a további két hidat is, a melyeket egy az East River alatt most épülő alagúton kívül Brooklyn-nak New-York-kal mindinkább élénkülő közlekedése immár szükségessé tesz.

A régi híres ferry-boat-ok (kompok) ugyanis már nem elegendők a forgalom lebonyolítására, de különben is csak időről-időre közlekednek, a mi gyakran várakozással jár s így az amerikaiak igényeinek egyáltalában nem felel meg.

Ezt az új hidat kivánjuk itt a kép mellett (1. ábra) pár sor kiséretében bemutatni.

Két ember állhat a toronyban: az egyik a tüzér, a másik a segédje; az előbbi egy biczikli-félén ül s a lába nyomásával szabályozza a mitrailleuse mozdulatait. A tüzérek hátulról mennek be a toronyba egy pánczélos ajtón, a vezető oldalról jut a helyére.

Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Mini galéria
A kábellefektetésre szolgáló ideiglenes hidak A kész híd látképe
Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
A kormányválság A kormányválság
A két hétig elhuzódott kormányválság véget ért. A...
Mommsen Tivadar - 1817 - 1903 Mommsen Tivadar - 1817 - 1903
Németország azt a vezérszerepet, melyet félszázad óta Európa népei...
Homokba ásott betegek Homokba ásott betegek
A beduinok, akiket máig sem értek el pusztai magányukban a művelődés...
Barátos Endre
Születésének és halálának évszámát nem tudom: a harcterén veszett el,...
Szálasi és bűntársai a vádlottak padján Szálasi és bűntársai a vádlottak padján
Reggel 8 óra. A körutak még kihaltak, de a Király-utca környékén már...
Sokat aludjunk vagy keveset? Sokat aludjunk vagy keveset?
„Most pedig hazamegyek és kialszom a bosszúságom.”...
Beszélgetés Csáky hadügyminiszterrel Beszélgetés Csáky hadügyminiszterrel
A parlament nyári vakációjának nemcsak a képviselő urak örültek. A...
Az olympiai hirszolgálat Az olympiai hirszolgálat
Van valami, a miben föltétlenül Magyarország vezet a nemzetek...
A Bankszövetség bajnoki kardvívó versenye A Bankszövetség bajnoki kardvívó versenye
A Pénzintézeti Sportegyesületek Szövetsége vasárnap rendezte bajnoki...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98