Dtum
Login with Facebookk
1907 | Szeptember

Pornélküli út

A mai nagy közlekedés mellett a közegészség szempontjából alig van fontosabb kérdés, mint az út porának eltüntetése s a levegő pormentesítése. A tüdővész rettenetes pusztításai ellen mindenféle módon igyekezünk védekezni, de a leghathatósabbal: a levegő megtisztításával, a por eltüntetésével nem sokat törődünk.

Az barbár mód, ahogy például Budapest utczáit seprik, mikor porfelhőket verve fel nemcsak a járókelők tüdejét teszik tönkre, de a port és vele a betegségek csiráit a házakba is betelepedik. Az utczákat valósággal mosni, vízzel elárasztani kellene; még télen is, mint például Drezdában, ahol ilyenkor sósvízzel öntözik seprés közben az utczát, a fagyás elkerülése végett.

Tulajdonképpen jó lenne, ha a lakások tisztítására használt vacuum-cleaner mintájára utczai poszívó-gépeket alkalmaznának, melyek a port mindjárt ládákba raktároznák. Ezzel érdemes lenne a mérnököknek foglalkozni. A Siemens-Schuckert czég újabban készített is centrifugal poszívó-gépet, melynél a lapátos kerekek vízben forognak s a poros levegő ezen áthaladva a víz a port felveszi és lecsapja. Ezen az alapon lehetne az utczák tisztítására alkalmas szívógépet is szerkeszteni; mert így valószínűleg még nem elég gyorsan működik, noha erre a czélra is szánták. (1. ábra)

Az országutak pormentesítésére Francziaországban évek óta a kátránynyal való bevonást használják, ezzel az út is sokkal tartósabbá válik.
Közönséges kátrányos kazánokkal azonban a bevonás igen lassan megy, naponként 2000, legfeljebb 3000 négyszögmétert lehet bevonni és ha eső jön közbe, akkor abban kell hagyni a munkát, úgy hogy egy út bekátrányozása néha hetekig tart.

Ezeken a bajokon segit a Lassailly eljárása, mely Francziaországban általánosan elterjedt. Az általa használt nyomásos kazánokban a kátrányt 90-110%-ig lehet felmelegíteni, nem mint közönségesen 60%-ig, s ez által a kátrány higabb is lévén jobban elterül az úton, miáltal a bevonás tökéletesebbé s még olcsóbbá is válik.

A Lassailly-féle berendezésnél a melegítő kazánból a forró kátrányt külön öntöző-kocsikba vezetik, melyekből nyomószerkezettel az útra fecskendezve azt; ott azután önműködő seprőkkel szétdörzsölik. Ezt a műveletet a gép oly gyorsan végzi, hogy naponként 15-20,000 négyszögmétert lehet vele bevonni, tehát 10 méter széles úton 2 kilométert.

Jó lenne Budapesten is megpróbálni a Városliget útjait és a budai utakat bekátrányozni, hogy azután a többihez is kedvet kapjunk.

Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Mini galéria
Az út kátrányozása Lassaly kátrányozó kocsijainak megtöltése a forraló kazánból Siemens-Schuckert elektromos centrifugal-porszivója
Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
27.378
Politika:
4.183
Gazdaság:
4.597
Kultúra:
3.840
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.354
Bulvár:
5.022
Kincskereső:
436
Páholy:
64
Blog:
230
Összes kép
37.374
Cikkekhez kapcsolódó képek:
37.010
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
4.183
Fórum témák:
187
Fórum hozzászólások:
847
Cikk hozzászólások:
98