Dtum
Login with Facebookk
HIRDETÉS
1909 | Április

Motoros szán

Senki sem tagadhatja, hogy szeretjük a – kényelmet.

Vágyakozunk utána s minden igyekezetünk oda irányul, hogy a tudomány eddigi és ezutáni vivmányait földi életünk megkönnyitésére használjuk fel, létünket kényelmessé tegyük. Már az ember őstermészetében benne rejlik az önzés, hogy a világ minden teremtményét, a természetnek minden alkotó részét, elemeit, gazgadságát, jelenségeit, stb.-ét a saját uralma alá szándékozik hajtani.

Az önzés mögött pedig ott lappang a kényelem után való vágyakozás. Szeretünk könnyen, jól élni s a földi élet minden kinálkozó és lehetséges kellemességeit kihasználni. Vasutakon száguldunk végig a föld hátán. Óriási, de e mellett gyorsjáratu hajóóriásokkal szeljük át a tenger hátát.

Leszállunk a föld mélyébe, felszállunk a lég birodalmába. Kényelmet követelünk és sietve akarunk élni. Hogy ez az utóbbi helyes volna, nem állitjuk, sőt ugy tudjuk, hogy a halandóság, a testi erő fogyatkozása a siettetett életmódnak a következményei.

Képzeljük el magunknak a következő gyorsaságokat: vasutak száguldanak 90 – 140 kilométernyi sebességgel óránkint; átlag hat és fél nap alatt el lehet jutni Amerikába; léghajóval óránkint százhusz kilométert haladhatunk. Vegyük ehhez a gépkocsikat, a melyeknél a tulzás immár az őrülettel határos, - hát nem igaz, hogy rendkivül sietünk lemorzsolni amugy is rövid életünket?

Mindez azonban nem jelentheti azt, hgy a technika ujabb és ujabb vivmányai elől elzárkózzunk. Bemutatjuk olvasóinknak a motorszánt.

Szorosan véve semmi különöset vagy csodával határost nem látunk benne akkor, a mikor tudjuk, hogy a villamos, benzin, légszesz stb. hatóerők mind motorokra vannak berendezve, a motorok alkalmazása tehát rendkivül elterjedt.

Az érdekességet kétségtelenül az alkalmazás módja adja meg. Igy például a képünkön látható motoros szán semmiben sem tér el egy gépkocsitól, kivévén, hogy akerekei hiányoznak és hogy a hajtóerőt nem a motorátvitel, hanem a szán hátsó részén látható csavar szolgáltatja, a mely a gyors forgás következtében a szánt a légoszlopban előretolja.

A találmány még tökéletesitésre szorul, de sik területen máris használható és óránkint hatvan kilométer gyorsan haladhat.

A motoros szán rendkivül hasonlit a gépkocsihoz, kormánykereke ép olyan, sőt a fékezőkészülék is azonos szerkezetü; a lényeges eltérést csak a kereke hiánya és a forgócsavar okozza.

Hova, meddig fejlődik az emberi tudomány? Ki tudna választ adni erre? Ugyan mert volna valaki évtizedek előtt arról álmodni, hogy lesz idő, a mikor a világitásra használt légszesz, no meg a glaszékeztyük és az ünneplő szalonkabátok pecséteinek tisztitására használt benzin, óriási gépeket, motorokat, csodálatos szerkezetü közlekedési eszközöket fog hajtani?

Ha igy haladunk, akkor csakugyan bekövetkezhetik az az időpont, a melyen tul állatokat közlekedési, teherhuzási stb. czélra nem fogunk használni.

A jövendő évezred meseregényének megirói pláne azzal a jóslattal állnak elő, hogy az embereknek visszefjlődik majd a lábuk, amely teljesen feleslegessé válik, mert mindenféle csodás alkalmatosságokon száguldhatink végig szárazon, vizen, nyáron, télen, felemelkedhetünk a levegőbe, repülhetünk, szóval: jönnünk,mennünk nem kell, mert elvégzi helyettünk a motoros czipő, gépkocsi, szán, hajó, vasút, repülőgép, stb.

Annyira kényelmes, mesterséges lesz az életünk, mint egy tréfás mozgóképen, a hol a villamos szállodában gépek kefélik meg a vendéget, öltöztetik fel, hozzák az ételt, italt, sőt, ha a vendég nem tud fizatni, ugyancsak egy elmés gép dobja ki a vendéget az - utczára.

<<
<
1
2
>
>>
Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


HIRDETÉS
Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
Az angol ligabajnokság Az angol ligabajnokság
A nagy ligacsapatok közül kettőt sohasem lehetett átcsalogatni a...
A karácsonyi királynő A karácsonyi királynő
Az angolországi Folksestoneban kedves ünnepséget szoktak rendezni...
Kis gazda rovat
Többen intéztek már hozzánk kérdést az iránt, hogy vajjon mivel...
Beszélgetés Nyilas Misivel Beszélgetés Nyilas Misivel
A „Légy jó mindhalálig” árva kis debreceni diákja aki a...
Beszélgetés az új, szegedi magyar filmgyárról Beszélgetés az új, szegedi magyar filmgyárról
Vincze Aladár főorvossal és Désy Alfréddel a régi Star filmgyár...
A levegő bajnoka. A levegő bajnoka.
Nem tartozik ugyan lapunk által szolgált czélok közé, de az esemény...
Vízipóló: Magyarország – Németország 7:1 Vízipóló: Magyarország – Németország 7:1
Nyolcezer főnyi rekordközönség örömmámorban ünnepelte a világraszóló...
Angol női uszóbajnok Angol női uszóbajnok
A nők, ahol csak lehet, minden téren felveszik a versenyt a...
A szövetség bársonysapkái A szövetség bársonysapkái
A szövetség bársonysapkáit mult vasárnap este osztották ki...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98