Dtum
Login with Facebookk
1901 | Február

Mótoros szán

A legújabb kor egyik érdekes találmánya a mótoros szán, melyet a kanadai Casgrain szerkesztett s pár év alatt éjszaki Amerika azon részeiben, hol tartós hó szokott lenni, már is nagyon elterjedt. Ilyen szánná a már nálunk is terjedő mótoros kocsikat könnyen át lehet alakítani és pedig úgy,hogy a két első kereket leveszszük és ezeket egy-egy, a tengelyvégek kiálló csapján forgatható szántalppal pótoljuk.

 

E talpaknak csúszó felületét olyformán kell alakítani, hogy az vagy homorú legyen, vagy hókorcsolya (sky) mintájára középen egy végig futó él emelkedjék ki belőle. Az igy alkotott talpak hosszúságuk irányában könnyen csúsznak, oldalmozgásuk ellenben alig lehetséges.
E tulajdonságuk , az igy rögtönzött szán irányíthatósága érdekében szükséges.


Az ilyformán gépkocsiból képzett szánon a hajtókerekek megmaradnak s rendeltetésük sem változik. A mótor erejével hajtva, ezek tolják maguk előtt a szánt. Ha homorúak a szántalpak : sűrítik maguk alatt, ha pedig kiálló éllel bírnak: kettéválasztják a hó- vagy jégtörmeléket. Mivel pedig mindig a hajtókerekek előtt csúsznak, világos, hogy mindkét esetben a hajtókerék a szántalpak alatt már megszilárdított lenyomott úton gördül, tehát az út és kerék kötött létrejön a kellő surlódás, mely a szán haladásának elengedhetetlen föltétele. Minél nagyobb a hajtókerék kapaszkodó képessége, annál inkább érvényesül a mótor ereje, annál hamarabb indul meg, illetőleg annál hamarabb fejti ki a szán teljes sebességét.


A már eredetileg havon való használatra készült motoros szánok hajtókerekei keresztben fogazott pneumatikus gummi abroncscsal vannak borítva; az oly mótoros szánoknál azonban, melyeket túlnyomólag a jégen használnak, a hajtókerék fogazottsága kevésbé volna czélszerű, mert a sűrű fogak a kemény jégbe nem mélyedhetnek be eléggé. Ezért ezeknél a hajtókeréknek nincsenek rovátkái, hanem a helyett valamivel kevesebb hegyes aczélcsúcsot alkalmaznak, melyek a kerék vasabroncsából emelkednek ki.   


Szerkeztettek mótoros szánokat a háromkerekű gépkocsik mintájára is, olyformán, hogy a két szántalp között csak egy kereket hajt a mótor. Az ilyen szánok előnye, hogy nyugodtabb járásúak, hátrányuk azonban , hogy a hajtókerék le nem nyomott laza havon gördül, s kapaszkodása kisebb.
Képünk Casgrain dr. mótoros szánját ábrázolja. A rajzból jól kivehető a gép általános elrendezése is.
A mótoros szán ugyanazon géperő mellett, fagyott havon és jégen, sokkal gyorsabban fut, mint száraz úton a gépkocsi, ugyanazon sebesség mellett pedig kevesebb erőt használ fel. Csekély erőfogyasztása és nagy hordóképessége tehát különösen alkalmassá teszi zord téli időben terhek szállítására.


A szánok hajtására ugyanoly mótorokat használnak, mint a melyek a gépkocsikat mozgatják. A szán nagy teherbírósága folytán azonban az akkumulatorokból táplálkozó elektromos hajtógépeket is sikerrel alkalmazták. Az ilyen mótorok ma már igen tökéletesek. Fordulatszámuk igen nagy: 600-800 sőt 1200-ra rúg perczenként s ennek megfelelőleg szerfelett könnyűek. Erőkifejtésök, sebességök az út természete szerint pontosan szabályozható, járásuk közben csekély zajt okoznak, szaguk pedig alig érezhető. Anyagfogyasztásuk oly kevés, hogy az átlagos költségek óránként és lóerőnként 8-10 fillérnél többre alig rúgnak. Hosszabb utak megfutására is fölötte alkalmasak és helyes bánásmód mellett nem hagyják cserben gazdájukat.


E vázlatos ismertetésből is elképzelhető, mily élvezetet nyujthat tulajdonosának egy mótoros szán, midőn a nyíl sebességével suhan a keményre fagyott havas országúton tova.
Nagy terhet is gyorsan, biztosan és olcsón továbbíthatunk ezen a szánon a nélkül, hogy lovainkat pusztítanánk és kínoznánk.


Igen jó mótoros szánt kaphatunk már 3000 koronáért is.
Valószinű, hogy a mótoros szán nehány év mulva általánosan elterjed s nevetesen szerepe lesz majd téli közlekedésben.

Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Cikk-ajánló
A munkásság a szabadságjogokért A munkásság a szabadságjogokért
A szociáldemokrata szakszervezetek vasárnap a régi képviselőházban...
Megszállott tartományok hadisarca Megszállott tartományok hadisarca
A háboru első esztendejének vége felé örömmel konstatálhatjuk, hogy...
A Balaton, a csatorna és havi ezer pengő A Balaton, a csatorna és havi ezer pengő
A Balaton problémáját a magyar közvélemény azzal a jóindulattal...
Az aradi vértanuk sírja Az aradi vértanuk sírja
Másfél hónap óta kutatjuk az aradi vesztőhelyen a vértanuk sírját. A...
Nemzetközi kerékpárverseny Budapesten Nemzetközi kerékpárverseny Budapesten
Az utóbbi időben nálunk rendezett nemzetközi sportversenyek között...
A fekete ördög
Még a feketénél is feketébb festékkel festik a falra nap-nap után a...
Zola új regénye Zola új regénye
Zola, a franczia naturalisták híres írója „Munka”...
A quebeci értekezlet legfőbb programja uj invázió Európában A quebeci értekezlet legfőbb programja uj invázió Európában
Beavatott washingtoni körökben ugy tudják, hogy Roosevelt és...
Keresztényként jegyeztette az anyakönyvbe újszülöttjét egy zsidó...
Bonyolult ügyben fejezte be a nyomozást a főkapitányság rendészeti...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98