Dtum
Login with Facebookk
1910 | Január

Motoros kerékpár légcsavarokkal

Ismeretes, hogy az ugynevezett légcsavaroknak a repülési technika terén nemcsak nagy, de elsőrendű feladat jut osztályrészül. Az aviatika jelenlegi állása mellett ugyanis nem tulozunk, a mikor a levegőbe való emelkedés és a levegőben való maradás technikáját is jórészt a légcsavar szerkezetétől teszszük függővé.

Ugy kell ezt értelmeznünk, hogy a légcsavarra esik a függő kérdések megoldásának sulypontja, a mennyiben a mótor csakis egy alkalmas és az aviatika czéljainak megfelelő légcsavarral együttesen müködhetik sikeresen. Nyilt kérdés volt eddig és szemben a további találmányokkal, még nyilt kérdésnek marad, hogy voltakép milyen alaku légcsavarral lehet a légtömegben ugy haladni és a légtömegben megfelelő támasztékot találni, a mely biztositja a repülőgép stabilitását és kormányozhatóságát.

Jól tudjuk, hogy a hajózás terén is sokat vitatott kérdés volt, hogy minő alakzatu hajócsavarokat alkalmazzanak. Sőt ez a kérdés még a hajózás terén sincs végkép eldöntve, noha a viztömegek természetét, hatását, anyagát sokkal jobban kiismertük már, mint a bizonytalan légtömeget, a mely csakugyan ezer és ezer változatnak van kitéve. A légmozgások sokfélesége, nagy ereje, a különböző irányban mozgó légrétegek stb., a légcsavar szempontjából azt a követelményt állitják fel mindenekelőtt, hogy a csavarok forgása óriási sebességű legyen.

A mikor ugyanis a légcsavarok oly gyorsan forognak, hogy szabad szemmel teljes lehetetlenség a forgásukat figyelemmel kisérni, akkor keletkezik az az energia, a mely a levegőbe mintegy beleviszi, s ott utat csinál a repülőgépnek. A légcsavarokra hárul az a feladat, hogy a mótor sikeres működését átvigye a repülési technika gyakorlati mezejére. Archdeakon tehát mindenekelőtt mótorrendszerű kerékpárt szerkesztett, a melynek az elejére olyan légcsavarokat alkalmazott, hogy ott a légcsavarokat ki lehessen cserélni.

A sokféle alakzatu csavar közül a képen látható formáju csavar müködésétől lehet a legtöbbet várni, mert a kisérletek azt igazolták, hogy a légcsavar működésekor kezdetben a kerékpár csak szép szabályossággal kezdett szaladni, de utóbb már a kerékpár szaladása 5-10, sőt 20-30, majd hirtelen hetven és kilenczven órakilométernyi sebességüvé fokozódott. Meg kell jegyeznünk, hogy a mótor pusztán a légcsavarral van összeköttetésben, a kerekekre nem hat, mert azoknak forgását a légcsavar idézi elő az által, hogy mintegy magával ragadja a kerékpárt.

Kétségtelen tehát, hogy a mennyire elsőrendű fontosságú a repülésnél a motor, jelentőségben nem áll mögötte a légcsavar sem.

Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Mini galéria
Archdeakon, a hirneves léghajós motorszerkezetü kerékpáron próbálja ki, hogy a légcsavarnak milyen alakzata a legalkalmasabb a repülés technikája szempontjából Motorszerkezetü és légcsvarokkal ellátott kerékpár
Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
Pozsonyi TE - Schwechater FC mérkőzés Pozsonyi TE - Schwechater FC mérkőzés
Pozsonyban a mult vasárnap a Pozsonyi TE. a Schwechater FC.-al...
A ház A ház
Vajjon ki gondolta volna a háboru előtt, hogy a ház, a közönséges...
15 millió K értékü arany egy vasuti vonatban
Amerika legelső városa dicsekedhetik azzal, hogy nemrég a...
Tirpitz és Gallilei Tirpitz és Gallilei
A háboru nagy szinjátékának két nevezetes szereplője vonult most...
A büntetések Khinában A büntetések Khinában
A khinaiak kegyetlenségéről a még csak rövid idő óta duló lázadás...
Titokzatos rádióleadót keresnek Angliában Titokzatos rádióleadót keresnek Angliában
Egész Angliában valóságos láz tört ki, amióta pénteken este az angol...
Merénylet Bosznia kormányzója ellen Merénylet Bosznia kormányzója ellen
A bosnyák alkotmányosság első napját, a tartománygyülés megnyitásának...
Szórakozások a fronton
A nehéz küzdelmek után a lövészárkok népe százfelé mulatságot talál,...
A nemzeti tornaegylet jelentése az 1899. évi működéséről A nemzeti tornaegylet jelentése az 1899. évi működéséről
Tisztelt Közgyűlés! A nemzeti tornaegylet választmánya jelentése...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98