Dtum
Login with Facebookk
1910 | Július

Repülő fémből

Noha a repülőgép ma már csakugyan nem ujdonság, mert különösen a Tolnai Világlap közlései és képei révén nálunk mindenütt megismerkedtek a repülőgépek valóban számos rendszerével, fajtájával, azért a legutóbbi szerencsétlenségek – hogy ugy fejezzük ki magunkat – ismét aktuálissá teszik a repülőgép helyes szerkezetének kérdését. Be kell ugyanis látnunk minden tartózkodás nélkül, hogy az ismert repülőgépek mögött állandóan ott ólálkodik a halálos baleset réme.

Hasztalan hivalkodnak a pilóták a sikereikkel. Ezek nem állandó, nem tartós sikerek, hanem csak muló természetüek, a melyek legfeljebb arra valók s jók, hogy a napisajtó megemlékezzék a pilóták hajmeresztő merészségéről, a mely egyenes nyilt kaczérkodás a halállal. Alig mulik el hónap, a mikor ne hallanók és ne adnók hirét valamelyik pilóta halálos, vagy legalább is sulyos kimenetelü katasztrófájának. Mind ennek elsősorban a repülőgépek konstrukcziója az oka.

Ezek a repülőgépek ugyanis oly szerkezetüek, hogy felemelkednek a levegőbe, kormányozhatók is, de még eddigelé semmi támpontja nincs a stabilitásnak, a levegőben való biztos tartózkodásnak, ha pedig valami hiba esik a motoron, vagy a repülőgép szárnyán, csavarján stb., akkor abszolute nincs semmi, a mi az esést, a villámgyors zuhanást megakadályozza. Ennek az esésnek a megakadályozása ma még nyilt kérdés. Szó sincs róla, hogy az aviatikusok, a feltalálók, a gépészmérnökök stb. erősen törik ezen a fejüket, de még eddigelé csak a fejtörésnél, a pilóták pedig a bordatörésnél maradtak.

Ettől eltekintve azonban nem utolsó, sőt bátran igen fontosnak mondható Moisant, Párisban élő aviatikusnak az ujitása. Ő ugyanis teljesen fémből készitett egy repülőgépet. Az érdekes repülőgépet képben közöljük. A gép szárnyai hullámosan hajlitottak, nincs az egész gépen egy arasznyi fa, vagy vászonalkatrész. Fémből készült minden. A pilóta ülőhelye alatt, illetőleg mögött van egy fém csónakszerű alkotmány, mely arra való, hogy ha a repülőgép a vizbe (tenger, tó, folyó) esnék, ne merüljön alá.

Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Cikk-ajánló
Radio-gyorstelegráfia Berlin és Budapest között Radio-gyorstelegráfia Berlin és Budapest között
Miután a Siemens-Halske-féle gyorstelegráffal a drótnélküli...
Japán birkózás Japán birkózás
Párisban jelenleg nagy feltünést kelt két japán birkózó, kik a nálunk...
Új kórt fedezett fel a magyar tudós Új kórt fedezett fel a magyar tudós
Aujeszky Aladár 1902. áprilisában hozta nyilvánosságra egy, a...
Bethlen május végén lemond és az államfő megbízásából uj kormányt alakit Bethlen május végén lemond és az államfő megbízásából uj kormányt...
A kormány rekonstrukció a frankügy kirobbanása óta gyakran...
A szobor és én - levél Nagy Miklóshoz A szobor és én - levél Nagy Miklóshoz
Kedves Barátom! Azt kivánod tőlem,hogy irjam le lapodnak, milyen...
Zsidó földmíves-gyarmat Dél-Amerikában Zsidó földmíves-gyarmat Dél-Amerikában
Néhány szokatlan képen mutatunk be mai számunkban földmívelőket:...
Eden bukása Eden bukása
A vasárnapi lapok egy része szenzációs beállításban közli, hogy a...
A sors kegyeltjei A sors kegyeltjei
A kiszámíthatatlan, szeszélyes sorsnak vannak kegyeltjei is. Őrájuk...
A varjak A varjak
Az utóbbi napokban, mint más az európai válság kitörése óta...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98