Dtum
Login with Facebookk
HIRDETÉS
1911 | December

Az államvasutak kőbányái

Az állami üzemek folyton szaporodnak a magánvállalkozás rovására.
A kereskedelmi tárca jövő évi költségvetésében egy eddig nem szerepelt uj tételt találunk „államvasuti kőbányák" cimen, amely tételre kerek összegben egy millió korona van előirányozva.

A tétel indokolásában a kereskedelmi miniszter azt mondja, hogy szükségesnek látta, hogy az államvasutak részére két kőbányát létesitsen, mert a fővonalak felépitményéhez szükséges igen szilárd, első minőségü zuzott követ a hazai kőbányavállalatok nem képesek a kellő mennyiségben előállitani.

Ennek egyrészt az a következménye, hogy a gazdaságosság és a felépitmény szilárdságának rovására kénytelenségből silányabb zuzott kőanyagot is kell alkalmazni, másrészt pedig az, hogy a kőbányavállalatok az első minőségü kő árát máris tulmagasra emelték. Egy ilyen kőbánya és zuzótelep létesitése a budapest-marcheggi vonal mentén Ipolytamásd község határában már folyamatban van.

Az előállitandó munkák közül 1911-ben elsősorban a sodronykötélpálya készül el, hogy annak üzembehelyezésével a fedőanyagot a rakodó állomás feltöltésébe lehessen szállitani. A sodroronykötélpálya épitésére az 1910. évi beruházási hitelből 92.000 K, a gépészeti berendezés beszerzésére pedig az 1911. évi leltári hitelből 91.000 K hasittatott ki.

A bánya megszerzésével és feltárásával járó költség az 1911. évi üzemi hitelből fedeztetik. E telep munkáinak befejezésére 1912. évben még 460.000 K-ra van szükség. E mellett egy másik ily telep létesitésére 1912-ben első részletképen 540.000 K vétetett fel a költségvetésbe.

Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


HIRDETÉS
Cikk-ajánló
Villamos áram – a Napból! 2 Villamos áram – a Napból! 2
Az első igazi napgépek azonban csak a mult század második felében...
Megindult a dánrendszerű gyomai szövetkezeti vajgyár üzeme Megindult a dánrendszerű gyomai szövetkezeti vajgyár üzeme
Az Országos Tejszövetkezeti Központ Gyomán dán rendszerű vajgyárat...
Flották és hadihajók 2.rész Flották és hadihajók 2.rész
A buvárhajó: a víz alatt is közlekedő hadihajó. A tengeralattjárók a...
Egyszerű polgár nem érti Egyszerű polgár nem érti
Főleg pedig akkor nem érti, ha a gyengébb nemhez tartozik és ért a...
Hieronymi Károly Hieronymi Károly
Ismerős, jóhangzásu név. Istennek hála, nem politikus, mint...
Keletafrikai divathölgyek Keletafrikai divathölgyek
Az európai férjek valószínűleg irigykedve gondolnak afrikai...
Vilmos császár volt soffőrje elmondta egy francia lapban, hogy a császár a föllázadt katonáktól remegve menekült és sirva lépte át a holland határt Vilmos császár volt soffőrje elmondta egy francia lapban, hogy a...
A nyugati fronton tizenegy évvel ezelőtt létrejött fegyverszünet...
A XXIV. magyar – osztrák mérkőzés. A XXIV. magyar – osztrák mérkőzés.
Ausztria győzött 2:0 (2:0) arányban. Práter-pálya. – 22,000...
Andrássy miskolci beszámolója Andrássy miskolci beszámolója
Gróf Andrássy Gyula és kisérete vasárnap reggel félhét órakor...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98