Dtum
Login with Facebookk
1911 | Június

Megjegyzések a kisebb automobilok versenyenek szabályzatához

Az automobil versenyek célja általában véve az érdeklődő, illetve vásárló közönségnek a különböző gyártmányok minőségéről gyakorlati felvilágositásokat, illetve összehasonlitást adni. "Minőség" alatt azt értjük, hogy az illető automobil kitüzött feladatának mennyiben felel meg.

 

A kisebb autó városi és kirándulási céloknak szolgál, ehhez képest tehát először is praecizirozni kell, melyek azok a feladatok, amiket egy ily kis kocsival szemben támaszthatunk. Véleményem szerint ezen feladatokat, illetve feltételeket következőkben foglaljuk össze:


1. Hasznos terhelés : körülbelül 5 személy sulya 400 kg.


2. Sik uton való sebesség legalább 60 km.


3. Az összes közutakon előforduló emelkedések könnyü legyőzése.


4. Könnyü szerkezet. Az alváz sulya benzinnel, hütővizzel és szerszámokkal együtt maximum 800 kg.


5. Robusztus szerkezet, minek jellemzőjét, sajnos, ismét csak a sulyt tudjuk előirni, melyet szintén benzinnel, vizzel és szerszámokkal együtt minimum 700 kg-ra becsülünk.


6. Hajlékonyság, azaz a kocsi ugyanazon sebességfokozatban lassu és gyors járásra alkalmas legyen.

Ez egyrészt városi használatban fontos, amikor is az automobilnak lassu lovaskocsikat lépésben kell követnie, másrészt azonban megfelelő nagy gyorsulással kell birnia, hogy a kocsik között keletkező résen kiszökkenve, azokat megelőzni tudja.

 

Fontos azonban a hajlékonyság hegyi pályán is, mert csak ez által kerülhető el az, hogy a vezetőnek gyakran kelljen a sebességfokozatokat változtatnia.


7. Zajtalan menet.


8. Könnyü kezelhetőség.


9. Alacsony fentartási költség, minek egyik faktora a gazdaságosság : kis benzinfogyasztás.


10. Tartósság.


11. Üzembiztonság.


12. Mérsékelt beszerzési ár : olcsóság.


A számitás és tapasztalat szerinti feltételeknek csakis egy legalább 18-20 LE normális teljesitményü automobil felel meg. Ennél nagyobb motorral ellátott kocsinak a versenyen való részvétele sem nem szükséges, sem nem kivánatos, viszont kisebb kocsik nem felelnének meg a felsorolt kivánalmaknak, sőt a tervbe vett automobil-fiakkerek is csak e feltételek teljesitése esetén fognak beválni.

 

Azt hisszük tehát, hogy ilyen 18-28 LE kocsit bátran nevezhetünk "kisebb kocsi"-nak és célszerü volna minden más nagyságu tipusokat a versenyből kizárni. Migszivlelendő az a körülmény is, hogy a versenyre nem direkt e célra szerkesztett, hanem az állandó használat követelményeinek megfelelő kocsik legyenek nevezve és a gyáraknak csupán a normális tipusokkal veló részvétele legyen megengedve.

 

Az ilyen versenyek alkalmával rendszerint résztvevő célszerütlen méretezésü motorok kikerülését egyszerüen az által érnök el, hogy az előirások között a henger átmérő és löket méretei és viszonya, valamint a hengerek száma is szerepeljen. Véleményem szerint e versenynél a henger átmérőjét 75-től 85 mm-ig lehetne előirni, mely 10 mm. Differencia elegendő helyet hagy az egyes szerkesztők speciális kivánalmainak, míg a löketet oly módon kell előirni, hogy az átmérőnek másfélszeresét meg ne haladja.

 

Kizárólag 4 hengerü motornak kellene a részvételt megengedni, mert a 2 hengerü motorok nem biztositják a városi forgalomban szükséges csendes járást ; a 6 hengerü motor alkalmazását pedig ilyen kis méreteknél nem tartjuk indokoltnak.

 

Megjegyzem, hogy az előirásoknak a nevesebb cégek annál könnyebben felelhetnek meg, mert éppen az utolsó években hajlandóság mutatkozott Magyarországon ilyfajta tipusu kocsikat forgalomba hozni és a legtöbb gyár már készen is áll ilyen tipusu kocsikkal. Egyetlen verseny által - bármily szigoru feltételü és kiterjedésü legyen is - a fentebb felsorolt 12 kivánalmat elbirálni, illetve összehasonlitani teljesen lehetetlen.

 

Részint nehéz volna azt is megállapitani, hogy amennyiben egyik vagy másik kocsi a feltételek egyrészét a többiek rovására fényesen valósitaná meg, milyen módon állapithatjuk meg a rangsorozatot, amiért is véleményem szerint egyrészt több különálló, teljesen egyenrangu, független dij, másrészt több, legalább két verseny rendezését tartom kivánatosnak.

Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Cikk-ajánló
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
27.378
Politika:
4.183
Gazdaság:
4.597
Kultúra:
3.840
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.354
Bulvár:
5.022
Kincskereső:
436
Páholy:
64
Blog:
230
Összes kép
37.374
Cikkekhez kapcsolódó képek:
37.010
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
4.183
Fórum témák:
187
Fórum hozzászólások:
847
Cikk hozzászólások:
98