Dtum
Login with Facebookk
1913 | Január

Nemzeti Színház ujdonságáról

Jellemző, hogy mikor a Nemzeti Színház ujdonságáról szólunk, akkor is első sorban a rendező munkáját kell kiemelnünk. Ivánfi Jenő az ősz óta, mióta a színész-rendezők jöttek ismét divatba a Nemzeti Színházban, már több darab rendezésével tűnt ki, Leconte de Lille Erinniszei-nek előadásával azonban minden eddiginél különb dolgot művelt.

 

Kitűnően tudta a rendezésben, a díszletekben, a világítási effektusokban, a csoportok elhelyezésében éreztetni a darab tőlünk távoleső, szemünkben - hogy ugy mondjuk - meseszerű mivoltát, azt, hogy itt a valóságnak nem mai reális értelemben vett, hanem erősen átvitt értelmű ábrázolásáról van szó.

 

Igaz, a művész-gárda is nagy segítségére volt az egész darab levegőjének megteremtésében: Jászai Mari, Márkus Emília nagyszerűen értenek a klasszikai pózokhoz, a nagystílű deklamáczióhoz s mellékes szereplők is, mint Rajnay és Barthos pompásan beszéltek. Beregi Oszkár pedig, itt sem tudott ugyan szabadulni némely modorosságától, de hangjának melegsége, árnyalatokban gazdag szépsége és dikcziójának szenvedélye magával ragadott.


A darab különben sulyos és ragyogó költői mű: Aisohylos tragikai komor szenvedélyének érdekes transzponálása egy modern francia pesszimizmusába és retorikájába. Hatalmas erejű versei lenyűgöző erővel, mint a vízesés zuhognak a hallgató fülébe, de azért mégis nem egyszer visszakívánkoztunk belőlük az eredeti görög elemi, klassziczizáló mesterkedéstől még el nem halványodott erejéhez.

 

A hangsuly Leconte de Lisle drámájában teljesen a beszéden, a versek retorikailag hömpölygő áradásán van, a melynek erejét sokszor éreztük Ivánfi Jenő fordításán, de – s ez már a franczia költő hibája - éreztük néha a mesterséges, magára szuggerált indulatok hideg leheletét is.

 

Az Orestes-tragedia sötét tragikuma a maga eredeti világfelfogásából kilendítve is hatásos marad, mint minden, a mi az emberi lélek ősi, elemi, ösztönszerű indulataihoz megy vissza és megrázó cselekedeteket megrázó módon vetit elénk.


Két oly előadásról szól ez a beszámolónk melyek fényes bizonyítékai annak a nagy és gazdag lehetőségeket rejtő fejlődésnek, melybe színházi életünk jutott.


Schöpflin Aladár.

Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Mini galéria
Orestes (Beregi) Klytaimnestra (Jászai Mari) Elektra  (Váradyi Aranka), Klytaimnestra (Jászai Mari) és Orestes (Beregi)
Cikk-ajánló
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
27.378
Politika:
4.183
Gazdaság:
4.597
Kultúra:
3.840
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.354
Bulvár:
5.022
Kincskereső:
436
Páholy:
64
Blog:
230
Összes kép
37.374
Cikkekhez kapcsolódó képek:
37.010
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
4.183
Fórum témák:
187
Fórum hozzászólások:
847
Cikk hozzászólások:
98