Dtum
Login with Facebookk
1913 | Március

Különleges egysinü vonat

A kulturtörténet lapjain aranybetükkel van följegyezve a vonat föltalálása, s ezzel kapcsolatban az angol név diadala, Stephenson (olv. Stif(i)nszn) György Rocket (olv. Rakit) nevü mozdonyának első utja kerül lelki szemeink elé, s amint olvassuk a vasút terjedését, végig éljük azt a nyolcvan esztendöt minden küzdelmével, sikerével és kudarcával, ami lepergett a Rockettől a transatlantik tipusu nagy express vonat-mozdony megépitéséig.

Előttünk fekszik az első mozdony régi fametszetü rajza, melléje helyezzük a világ jelenlegi legnagyobb mozdonyának fényképét, s megnézzük az e képen bemutatott furcsa egysinü vasút mozdonyát, s látjuk az emberiség kulturájának nyolcvan éves történetét. Az első vasút nagy uraknak, előkelőségeknek készült s kimondottan csakis személyek szállitására. Oly annyira előkelő volt a vasút, hogy midőn a London-Manchester között közlekedő vasút mentén lakó egyik lord azt kérte a vasút igazgatójától, hogy a vasút hozna el neki Manchasterből egy kis hajórakomány szenet, azt felelte a vasutigazgató a vasuttársaság ülésén, ahol ez szóba került, hogy: Mit gondol a lord? Hiszen ha ezt a kérést teljesitenénk, egy napon az jutna eszébe egy másiknak, hogy a vasút szállitson trágyát. Ebben azután benn van az akkori felfogás teljes ismerője.

Ma a vonat leglényegesebb alapja az áru, szóval a teherszállitás. Anynyira mehetünk ebben a taglalásban, hogy azt is megállapithatjuk, hogy amely vasutnak csak személyszállitása van (kivéve a közuti vasutakat), az nem is állhat fönn. Általában a vasutak mindenhol a világon ráfizetnek a személyszállitásra. Az első vasuttól közel 70 esztendőnek kellett eltelni, mit teljes hitelességgel meglehetett állapitani, hogy a vasúti berendezés mai formája egyedül annak a körülménynek következtében tartható fenn, hogy az áruforgalom fölösleggel fedezi a személyforgalom kiadásait.

Igen közel fekszik most már az a gondolat, hogy nem lehetne-e olyan vasutat épiteni és üzemben tartani, amely a személyforgalmával is hasznot hozó? Kisérletek folytak a jármüvek egyszerüsitésével, a motoros üzemmel, az elektromos üzemmel, mit alig egy évtizede, a pályaberendezés révén igyekeztek megtakaritást elérni. Igy született meg az egysinü vasút eszméje és a tényleges kivitele, amiről mi már a Brenan és Keorney-féle egysinü vasút ismertetésével szólottunk. Nem is kell részletesen foglalni, hogy a vasút épitményében mily óriási megtakaritást jelent, ha nem két sinszálat, hanem csak egyet kell fektetni, s ha két sinszállal már kettős vágányu pályánk van.

Elég, ha arra a körülményre mutatunk rá, hogy ezzel a rendszerrel megszünt a keskeny és szabványos nyomtávolságok közötti különbség, az áruszállitásnál az átrakás költsége megtakaritódik, s tényleg olcsóbb lehet a személyszállitás, vagy ha nem olcsóbb, de a vasút részére meg van a lehetőség, hogy ne fizessen rá a személyszállitásra. A már ismertetett egysinü vasúti rendszer azonban, elvének egyszerüsége mellett, a kivitelben kissé bonyolult. A járómüvek nagypontosságu szerkezete, az elektromossághoz való kötöttsége bizonyos nehézségeket gördit az ilyen egysinü vasút épitése elé.

A most bemutatott egysinü vasút lényegesen más, mint a Keorney-féle. Itt a pálya oszlopokon áll, ezáltal a költség emelkedik ugyan, de a járómüvek olcsóbbak, s üzemben gazdaságosabbak. Ezen egysinü pályán közönséges gőzmozdony szerkezetek futnak, csupán az a természetes változás van rajtuk, hogy az egyensuly megtarthatása érdekében a gépszerkezet ketté van osztva, ugy hogy az egysinü pálya mind a két oldalán egyforma sulyu részek lógnak le. Ugyanilyenek a kocsik is, amelyeknek még a lelógó részén, alul görgőik vannak azért, hogy az esetleges egyoldalu megterhelés alkalmával a megbillenő rész a sinoszlopok alján elhelyezett futó pályán tovagördülhessen.

Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
Botrányt okozott, verekedett, öreg urat pofozott az Andrássy úton egy „okleveles újságíró” Botrányt okozott, verekedett, öreg urat pofozott az Andrássy úton egy...
Vasárnap délelőtt hatalmas termetű fiatalember dülöngött végig az...
A húsz koronás A húsz koronás
Eppeg fordulok bé a nagy kőrútról az Andrássy útra, s megállok az...
Eötvös Zoltán nagyszerű rekordot futott Eötvös Zoltán nagyszerű rekordot futott
A városligeti műjégpályán a BKE háziversenyének keretében Eötvös...
A sajtó meg a könyv A sajtó meg a könyv
Sem vitatkozni, sem támadni nem akarok, beszámolót írok egy betegség...
Hossz és bessz az egzotikus állatpiacon Hossz és bessz az egzotikus állatpiacon
A háboru következtében Európa állatkertjei alig tudnak utánpótláshoz...
A MUSZ jubiláris versenyének vízipólótornája A MUSZ jubiláris versenyének vízipólótornája
A magyar válogatottak első garnitúrája, a „szombati”...
A városházi bürokrácia vesszőfutása A városházi bürokrácia vesszőfutása
Most folyik az új fővárosi törvényjavaslat vitája a Ház közigazgatási...
Nem igaz... Nem igaz...
Volt egy tizenhatodik századi angol író, aki vaskos könyvében nagy...
Képzőművészeti szemle Képzőművészeti szemle
Az Országos Magyar Képzőművészeti Társulat őszi tárlatának keretében...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98