Dtum
Login with Facebookk
HIRDETÉS
1914 | Szeptember

Egy uj gyorsvasut

Nemrégiben irtunk az egysinü vasutról, amely az archimedesi pörgettyü rendszeren alapszik, s amellyel a kettős sinü pályákon járó közlekedési eszközöknél sokkal nagyobb sebesség érhető el. Sok más elönyét is fölemlítettük az egysinü vasutnak a kétsinüekkel szemben, de viszont a hátrányait is elmondtuk.

 

Alapjában véve hátránynak nem is volnának ezek a kifogások nevezhetők, inkább fogyatékosságok, amelyeknek kiküszöbölése révén azok ismét csak az előnyeit növelnék az egysinü vasutnak.

 

Azonnal szembetünö fogyatékossága a Brenan-féle egysinü vasutnak az egyensulyozás. A pörgettyüknek állandóan igen nagy sebességgel kell forogniok, hogy a járómü föl ne boruljon, s e forgatás állandóságáról minden elképzelhető eszközzel kell gondoskodni. Igy az is fontos volt, hogy az egysinü vasut akkor se boruljon föl, ha a pörgettyük megállnak. E célra külön billesztő és támasztó szerkezet szolgált. Ha ezeket az apróságoknak látszó igen fontos körülményeket figyelembe vesszük, s ezeket a most bemutatott képen és rendszeresen vizsgáljuk, azt látjuk, hogy ez a rendszer nem más, mint javitott Brenan- és Scherl-féle egysinü vasút. Valójában nem is egysinü pálya az, mert a futópálya lenn ugyan egy sin, de a kocsi tetején is van egy sin, amely a vezetés céljait szolgálja. Könnyü belátni, hogy igy kettős sinszál alkotja a pályát, tehát nem egészen illik e rendszerre az egysinü pálya elnevezés. Igy e vasút középfaj a rendes kétvágányu és a lapunkban már ismertetett egysinü pályák között.


Az alsó sin tehát a vasút hordó sinszála, a felső a vezetés, tehát az egynesuly biztositására szolgál. Az alsó részen épen ugy, mint a Brenan- vagy a régi Keorney-féle rendszeren a járóműveknek egy kerékrendszere van. Két-két kerék egy vonalban. A kocsi felső részén ugyanolyan elrendezésü két-két szintén egy vonalban fekvő kerék van, amelyeknek a tengelye a kocsi felső részén alkalmazott rugószerkezettel szoritódik a felső sinszál csatornás vájatába, esetleg a kerék vájatába illeszkedjék bele a sinszál. Bármily tágulása, vagy szükülése a két sinszál közének kiegyenlitődik a felső kerék tengely rugóján. Egyetlen pillantás a rajzunkra, mindent tökéletesen megértünk. Az egysinü vasút alsó pályája rendes egysinre berendezett pálya. A felsö sin tartására helyenkint gyürű alaku tartók vannak fölállitva, amely adott esetben mindjárt alagut-gyürü is lehet.

 


A vasút üzeme a következő elvek szerint történik: Az egyenes pályán a felső kerekek nem találnak igen nagy surlódási ellentállásra, mert a kocsi megtartja irányát már a sebességnek következtében is, épen ugy, mint az a kilött puskagolyónál látjuk, amelynek szintén nem kell külön vezeték, hogy pályáját betartsa. Sokkal nagyobb sebesség érhető el ennél a vasutnál, mint a Brenan-féle egysinü vasutnál, s a kétsinü pályán futó rendes vasutak sebességénél pedig aránytalanul nagyobb sebesség állitható elő.

 

Azonnal szembetünö ennek a bizonyitásánál, hogy a vasút pályája lejtös. A tervezet szerint a vasúti pálya minden egyes állomás után esésben épülne, ami a motorikus erökifejtés mellett csak fokozza a lefutó kocsik sebességét, s midőn uj megállóhelyhez közeledik a vonat, a pálya emelkednék, amely viszont fékezö hatással van a kocsikra anélkül, hogy különleges fékezö szerkezet rongálná a járómüveket.

 

Ez az elv, mint tudjuk, nem uj, hiszen a hullámvasut rendszert jól ismerik olvasóink, láttak már ilyet, sőt ültek is talán már ilyen vasuton. Itt a felsö sin vezetésnek nincs is rendeltetése. Ellenben a köriveknél annál inkább érvényesül a vezetö felsö sinszál. Ez a javitott Kearney-féle gyorsvasut-rendszer igen nagy jelentöségü, különönsen földalatti vasutnál, ahol a felsö sin vezetés a nyilt pályán alkalmazásra kerülö gyürütartók nélkül, magán az alagut felsö részén elhelyezett sinnel lehet elvégezni, ami lényegesen még olcsóbbá teszi az épitést.


Hogy mennyire komoly ez a vasúti rendszer, mutatja az a körülmény, hogy a francia kormány Nizza és Montekarló között ezzel a rendszerrel épiti meg legujabb vasutját. Az uj Riviera vasút Nizzában épitett földalatti állomásból indl ki, két kilométeren át földalatt fut egészen a sziklás tengerpartig, s itt a sziklák szélén készitett fél alagutban halad a szerpentinut alatt, közvetlenül a tenger fölött. Sok helyen elhagyja a sziklás partot, s merész egyenes vonalu viadukton keresztül, átszeli a tenger kisebb-nagyobb öbleit, majd ismét alagutakkal szeli át a hegyorrokat, s igazi hullámvasut módjára hol lenn, hol fönn szalad a hegyek szélein. Valóságos levegö-vasút lesz, s igazi csudája a vasúti technikának. A Kearney-féle rendszer ezt a megujhodást tartja a jövő vasutjának. Ha a nizza-montekarlói egysinü Kearney-féle vasút megépül, s az üzemben beválik, nagy és széles perspektiva nyilik meg az egysinü vasutak számára.


Ha csak arra gondolunk, amiröl több izben irtunk, hogy az egysinü pályák a költség alépitménynél már is tetemes megtakaritást jelentenek, amely megtakaritás a hegyi jellegü vasutaknál már óriási összegü pénzt jelent, közel fekszik annak a reménynek a megvalósitása, hogy az egysinü pályák az egész világot meg fogják hóditani. Képzeljük csak el, hogy Budapest budai része, ahol hegy és völgy váltakozik a házak területén untalan, milyen szép és ami a fő – milyen kis költségü közlekedésre tehetne szert a Kearney-féle egysinü vasúti rendszerrel?

Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


HIRDETÉS
Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
Május elseje Május elseje
Május elseje a munkások napja. Ezen a napon az egész világon leteszik...
A jövő évi költségvetés A jövő évi költségvetés
Wekerle Sándor pénzügyminiszter körrendeletet intézett a pénzügyi...
Gazdag pesti szépasszonyok nerc- orgiája Gazdag pesti szépasszonyok nerc- orgiája
A Magyar Színház szombat esti bemutatója nemcsak a színpadon, a...
Magyarország – Lengyelország boxmérkőzés Magyarország – Lengyelország boxmérkőzés
Az első magyar-lengyel válogatott ökölvívó-mérkőzés telt ház előtt...
Anita Berber nem lép fel többet Anita Berber nem lép fel többet
Mára tudtuk meg, hogy az Anita Berber végre nem léphet föl többé...
Képzőművészeti Kiállítás Képzőművészeti Kiállítás "A Magyar Művészetért"
Mindnyájan tudjuk, hogy a magyar képzőművészet napjainkban milyen...
Hedin Sven Hedin Sven
A svédek világhirü tudósa a mi lelkes és őszinte barátunk. Rajong a...
Színes hírek Színes hírek
Szibéria lakosságának szaporitása sehogy sem sikerül. A kormány...
A cseh követségre menekült egy kémgyanus cseh állampolgár A cseh követségre menekült egy kémgyanus cseh állampolgár
Izgalmas jelenet játszódott le hétfőn délelőtt az Akadémia-utcában...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98