Dtum
Login with Facebookk
1915 | December

Vonat az országuton

Lüttich vára készen volt arra, hogy a németek esetleg megostromolják. A belgák egyre erősitették csapatokkal, védőművekkel, s biztos volt, hogy a német támadás esetén a franciák is odavezérlik seregeiket, hogy fölmentsék a majdan szorongatott várat. Lüttichből vezet vasút Németország felé, de alig volt kétséges, hogy a németek a gyors előnyomulásuk esetén ezt a vasutat belga földön nem használhatják majd.

 

A szépen megkonstruált belga haditerv alapján eleinte minden jól ment, a német lovascsapatok megjelenése a vár előtt maga után vonta a francia csapatok Lüttich felé való irányitását. Egyszer csak déltől estig, tehát alig hat óra alatt, mintha csak földből nőtt volna ki százhuszezer német katonából álló hadsereg jelent meg Lüttich alatt, s a többit már a legfrissebb történelem jegyzi föl. Lüttich eltünt a föld szinéről.

 

A csuda abban állott, hogy német automobil vonatok kétezer kocsival hat óra alatt száznyolcvan kilométernyi utra százhuszezer katonát vittek el a határról Lüttich alá az országutakon. Ez volt a bevezető haditénye az autóvonatoknak, s mindaz, ami ezután következett csak azt erősitett meg, hogy a németek ezt a háborut technikusaikkal vivják meg.

 

A világszenzációt keltő hadiszerszámok között az autóvonat-berendezés az, amely a jelen háboruban olyan szolgálatot tett, hogy a végső győzelem kivivásának érdeme nagy mértékben ennek köszönhető. Nem is nehéz bebizonyitani. Ha Napoleon 1812-ben rendelkezett volna olyan trénnel, amely győzelmesen előtörő seregei után a kellő mennyiségü élelmet, municiót, téli katonai fölszerelést, egészségügyi berendezéseket utána vihette volna, ma egészen máskép festene Európa térképe.

 

Ma Németország járja azt az utat, amelyet a franciák 1812-ben, ma a német hadsereg elől fut az orosz, s futásában éppen olyan módon harcol ma is, mint száz évvel ezelőtt, mindent föléget, mindent elpusztit, nehogy az a győző seregét segitse. De ma, a német s vele a magyar és osztrák hadsereg nem tartóztatható föl a száz év előtti eszközökkel. A mi hadseregeink mögött, hozzá tapadva, szerves összefüggésben a frontkatonasággal ott van a trén. És ez a trén olyan, mint a fonál a gombolyagon, vezethetik előre a kezdő szálát, a központban ott van a vége-hossza nincs gombolyag, amely folyton bocsájtja le kimerithetetlen testének anyagát. Lóval vont szekér, gőzzel vont vasúti vonat és uton száguldó autóvonat ez a fonáltömeg, amely mint a test véredényei, a végtagok minden egyes porcikájába szállitják szakadatlanul a friss tápláló vért. Az a nagy test, amely a mi földünkből átnyulik ma már a világ minden tájéka felé ellenségeink testén át, tényleg olyan is, mint az emberi test, ezer és ezer vonat vezeti benne a táperőt, vagy olyan, mint egy hatalmas gyárüzem száz és száz féle munkahellyel, ahova szakadatlan láncolata vezet a nyers, földolgozandó anyag szállitásnak. Ha némelyik helyen megáll a front, megáll hosszkiterjedését tekintve a mögötte lévő trén is, ha ujra megindul. Vele megy a trén is, amely hosszban, szélességben is nyulik, mint a gummi.

 

Az autóvonat még külső képén is olyan, mint helyhez kötött társa, a vasúti vágányokon futó vonat. Van egy vontató mozdonya, nagy erős épitésü automobil és ehhez rendes vasúti kocsik mintájára, de sokkal könnyebb kivitelben épült szállitókocsik vannak kapcsolva. Öt, esetleg hét kocsiból álló vonat - negyven tonna hasznos sulyt is szállithat tizenkét-husz kilométer óránkénti sebességgel. Nem kell neki épitett vasút, sőt épitett, kőalapépitményü országut sem elengedhetetlen föltétele a szállitásnak. Legfeljebb arról lehet szó, hgoy nem a teljes rakodási sullyal, hanem félteherrel láboljon át gyenge altalaju közlekedési utvonalon. De ha országut áll rendelkezésére, amint hogy Belgiumon át az egész ország területe véges végig kitünő utakkal van behálózva, a szállitás éppen olyan gyors, pontos és megbizható, mint a vonat. Képünkön egy ilyen teherautóvonatot látunk, amint egy kelet-németországi határvárosból Oroszlengyelország felé indul katonai rakományával.

 

Az oroszlengyelországi előrehaladás a kevés számu jó út miatt nem olyan könnyü, amint azt a nyugati harctéren látjuk. Itt tehát félteherrel, de éppen olyan gyorsan jut előre az autóvonat,

Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
Falkenhayn bukása Falkenhayn bukása
1915-ben Falkenhayn győzött Oroszországban – mégis sokat...
A román király eltiporta a Vasgárdát A román király eltiporta a Vasgárdát
Az ország legkülönbözőbb részeiről érkező jelentések azt bizonyítják,...
Osztrovszkij a Nemzetiben Osztrovszkij a Nemzetiben
Cselekvényének külső vonalaiban Az örvény, a mult század második...
Az állami vasművek új beruházásai Az állami vasművek új beruházásai
Az állami vasművek üzemének kibővítése érdekében Wekerle Sándor, mint...
Elfogtak két veszedelmes kommunistát Elfogtak két veszedelmes kommunistát
Az államügyészség még a mult esztendőben elfogatóparancsot adott ki...
A Zsilynszky-testvérek tárgyalása A Zsilynszky-testvérek tárgyalása
Ő Felsége a király nevében! A gyulai királyi törvényszék, az...
Automatabüffék Amerikában - nagyvállalatoknál Automatabüffék Amerikában - nagyvállalatoknál
Az automatabüffék elterjedését mi sem bizonyítja jobban, mint az,...
Gazdasági stratégia a kormányfő programbeszédéből Gazdasági stratégia a kormányfő programbeszédéből
A törvényhozás többi feladataival folytatta, először is a...
Mintha Mintha
Mintha a koalició felmondására irányuló első kísérlet lett volna, úgy...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98