Dtum
Login with Facebookk
HIRDETÉS
1915 | Január

A háboru és a vasut

A háboru során gyakran merülhet fel annak szüksége, hogy nagyobb haderőket gyorsan kell az egyik vidékről a másikra áthelyezni, avagy a hadseregnek – terep jobb kihasználhatása és a támadás vagy a védelem sikere érdekében – másféle elosztása és elhelyezése válhatik szükségessé, amint hogy a most folyó háboru folyamán is már többször láthattuk, hogy Németország a keleti harctérről a nyugatira és viszont egyszerre egy vagy több hadtestet vetett át, ugy, hogy valóságos csodamódra történtek ezek a váratlan eltolódások.

Ugyanilyet tapasztalhattunk egyébként a franciáknál is akkor, amikor Páris forgott veszélyben, ugy, hogy alig egy-két nap alatt az ország déli részéből egész hadtesteket vontak északra, amivel azután sikerült is nekik a német offenzivát megállitani és a főváros felöl a fenyegető veszedelmet elháritani. 

Hogy a csapat áthelyezés és szállitás nem valami könnyü, sőt nagyon is nehéz feladat, az csak természetes és magától érthető. Gondoljuk ugyanis csak el, hogy egy hadtestnek egyik helyről a másikra való átszállitásához kereken legalább 150 vonatra van szüksége és hogy egyik vonat a másik után kettős vágányon is legkevesebb csak tiz–tiz percnyi időközben indulhat, – vagyis, hogy ilyenformán egy hadtest elszállitására teljes 26 órai idő szükséges, és ennyi idő telik el – rendes körülmények közt, ha semmi akadály és zavar nem merül föl – az első és az utolsó vonat elinditása közt.

Ámde a katonákon kivül még a trént, a municiót és az élelmet is szállitani kell.
Számolni kell azonban azzal is, hogy időközönként sebesültszállitó vonatok is utját állhatják a forgalomnak, melyek a harctérről jönnek. 

Franciaországban a forgalom lebonyolithatása érdekében, hogy könnyitsenek a dolgon, egyes állomásokat direkte rendező állomásoknak jelöltek ki és rendeztek be. Ilyen rendező állomásokon egy-egy vezérkari törzstiszt rendelkezik, aki részt vett a mozgósitási és egyéb haditervek kidolgozásában is, ugy, hogy minden szükséges tudnivalókban otthonos. Minden ilyen állomáson külön kocsipark, munició- és élőállat-parkok, élelmiszer és takarmány raktárak is vannak.

Egyébként természetesen a vonatokat mindig csak a tényleges szükséglethez mérten inditják és átlagos óránkénti 25 kilométeres sebességgel járatják; ezenkivül naponta csak bizonyos meghatározott számu vonat indul, ha pedig annak szüksége merülne föl, akkor még különvonatokat is állitanak be.

Németország és a Monarchia vasuti hálózata már a béke idején pompásan szervezetten várta a háborut és eddigi sikereinket nagyrészt vasutaink kitünő teljesitőképességének is köszönhetjük.

<<
<
1
2
>
>>
Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


HIRDETÉS
Cikk-ajánló
A rádió, az önindukciós tekercs A rádió, az önindukciós tekercs
Nagyon sok elektromos jelenségnél a vezetődrót alakjának is fontos...
Knapp Miksa ujra véd Knapp Miksa ujra véd
Knapp Miksa, az MTK válogatott kapusa, a ki a mult szezón legnagyobb...
Földmíves munkáscsaládok szerencsétlensége Földmíves munkáscsaládok szerencsétlensége
Hogy a gyárakban, a hol lelketlen gépek dübörögnek, forognak s az...
Kossuth Ferenc a nemzet akaratáról Kossuth Ferenc a nemzet akaratáról
„Eljön a király, - irja Kossuth, - de fájdalom, nem sok...
Funk birodalmi miniszter a valutapolitikáról Funk birodalmi miniszter a valutapolitikáról
Mialatt Bretton Wootsban angolszász valutaügyi értekezlet folyik,...
Corinthian dij 1913 döntő Corinthian dij 1913 döntő
Hatodszor játszottak ez idén a Corinthianok által alapított gyönyörü...
Lopják a fát Lopják a fát
Ez egy egészen egyszerü kis riport, hogy úgy mondjam: igaz történet...
Egy év múlva koronázzák meg Edwárd angol királyt Egy év múlva koronázzák meg Edwárd angol királyt
VIII Edvárd király megkoronázásának időpontját a legközelebbi...
A Nap-rendszer mozgása A Nap-rendszer mozgása
Napunk bolygórendszerével együtt a térben tovahalad, még pedig az...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98