Dtum
Login with Facebookk
1916 | Augusztus

Az uj Balkán fővonal

A kereskedelemügyi miniszteriumban a közel napokban döntenek az uj Balkán fővonal kérdésében. Véglegesen elhatározott dolog ugyanis, hogy az uj fővonalat kiépitik, sőt a kiépitéshez már az összes előkészületeket meg is tették. Eddig három fővonal bonyolitotta le a Balkánnal való összeköttetésünket.

A Budapest-Orsova-bukaresti, a Budapest-Predeál-bukaresti és a Budapest-Szabadka-Zimony-belgrádi vonat. Az első kettő kevésbé fontos, mert kivül esik a bolgár és török relációk körén, amelyet egyedül a Budapesti-belgrádi vonal, kapcsolatban ennek most már szerves meghosszabbitásával a Nis-Szófia-konstantinápolyival bonyolit le. E fővonal a bulgáriai és törökországi élénk és jövőben előreláthatólag még élénkebb forgalom lebonyolitására nem alkalmas. Megérett hát a második aldunai áthidalással kapcsolatos uj fővonal létesitésének kérdése. A Zimony-báziási Dunaszakaszon pedig megcsinálják az uj áthidalást. 

Eddig két variáns jött szóba: a báziási és a kevevárai. És e döntés hátráltatja éppen a megvalósitást. A báziási áthidalás érdeke Temesvárnak és Aradnak, a kevevárai Szegednek. Az első megoldás esetében kiesne a relációból Szeged és nagy környéke: Csongrád, Csanád. Viszont ezt a megoldást hangsulyozza Temesvár, Arad, Versec, Torontál és Krassószörény és egész Erdély érdeke.

E vonal ellen szól az is, hogy a szerb parton való továbbvezetésre a Moravavölgye felé a terep kevésbé alkalmas: nehéz és drága, továbbá baja az is, hogy e vonal nem futna oly közvetlenül bele a Belgrád-Nis-konstantinápolyi fővonalba. E két szempont a Szeged-Nagybecskerek-kevevárai áthidalás mellett beszél.

Ezzel szemben azonban, bár Szemendrián át közvetlen kapcsolat létesülne, ki kellene épiteni a meglevő Szeged-Nagybecskerek-Kevevárai vonalat, amely fővonalnak nem alkalmas és a kevevárai hidnak nagyobbnak kellene lennie és igy jóval költségesebb is volna. 225 kilométert kellene e variáns elfogadása esetén kiépiteni, mig a báziási áthidalás esetén csak 27 kilométeres szakaszt. 

A miniszteriumban mind a két variánst előkészitették, megtervezték és költségvetését előkészitették. Beszélik, hogy a miniszterelnök is intenziven érdeklődik a fejlemények iránt. Döntés még nincs. Pár nap mulva azonban lesz.

Beavatottak szerint a temesvári, aradi, verseci, erdélyi érdekeltek álláspontja fog győzni: Báziáson épitik meg az uj hidat és igy Temes, Arad, Krassószörény és Erdély kapcsolódik bele közvetlenül a balkáni relációba.

Indokolása a következő: Aradnak, Temesnek, Krassószörénynek igen fejlett ipara megköveteli a támogatást. A resicai, aninai és más bányák érdeke is azt kivánja. Erdély igy kényelmesebben és rövidebb uton kerül bele a szerbiai, bolgár és török forgalomba, a délvidék legfejlettebb vidékeivel és az Alfölddel együtt, mig a kevevárai áthidalást csak Szeged érdeke kivánja és Torontál, mert az Alföldnek ez is, az is egyaránt kedvező. Minden előkészületet meg is tettek ez irányban. 

A rövid időn belül megtörténő döntés után – még a háboruban – megkezdik a vonal épitését és az áthidalást, hogy a békekötéskor aktuálissá váló gazdasági kérdések komplekszumában, mint fait accompli kerüljön bele e fontos közgazdasági kérdés.

<<
<
1
2
>
>>
Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Mini galéria
A Balkán-vonat Az aradi városháza
Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
Dante Dante
Van a firenzei dómban egy kép, amelyen Dante az Isteni Színjátékot...
Milyen lesz a magyar-osztrák kereskedelmi szerződés? Milyen lesz a magyar-osztrák kereskedelmi szerződés?
A magyar-osztrák kereskedelmiszerződési tárgyalások eredményeit ugy a...
A könnyelmü közönség A könnyelmü közönség
Utóbbi időben gyakran látnak napvilágot olyan elmélkedések, melyek a...
Az Army and Navy Journal az európai invázióról Az Army and Navy Journal az európai invázióról
Az Army and Navy Journal, az amerikai véderő félhivatalos lapja az...
Rekordhajsza szárazon, vizen, levegőben, a repülőgépek versenye Rekordhajsza szárazon, vizen, levegőben, a repülőgépek versenye
Ugylátszik, hogy a győzelmes rohamot nem lassíthatja, nem...
Károlyi Mihály, Szende Pál és Jászi Oszkár részére salvus conductust kér Ábrahám Dezső Károlyi Mihály, Szende Pál és Jászi Oszkár részére salvus conductust...
Herceg Windiscgraetz ismert vádjai ügyében erélyes akcióra...
Medjidje hercegnő ellen vasárnap elfogató parancsot adtak ki Medjidje hercegnő ellen vasárnap elfogató parancsot adtak ki
Gyakori szereplése után vasárnap ismét foglakoztatta a budapesti...
„Csicsónénak három lánya…”
A pajzán régi nóta kezdődik így: „Csicsónénak három lánya, három...
Viharok, jégeső, hó, fagy Viharok, jégeső, hó, fagy
Április úgy látszik májusra is átnyúlik az idén. Egy héttel ez előtt...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98