Dtum
Login with Facebookk
1916 | November

Emeletes villamos vasúti kocsik

A folyton növekedő forgalmat Budapesten és környékén pótkocsik hozzácsatolásával igyekeznek lebonyolítani. Egy-egy ilyen pótkocsival ugyanis egy-egy kocsivezetőt lehet megtakarítani. A kérdésnek ez a megoldása nem a legszerencsésebb, mert a pótkocsikkal megnyujtott villamos vonat a városi forgalmat, különösen az utczakeresztezéseknél hátráltatja és maga is sebességcsökkenést szenved. Bécsben és Berlinben újabb emeletes kocsik beállításával a problémát jóval ügyesebben oldják meg.


Az első emeletes villamos vasúti kocsi Bécsben 1912-ben jelent meg a síneken. Hossza 10.65 m, súlya 14,000 kg volt; 72 ülőhelyet és 20 állóhelyet tartalmazott. Egészen a régi kocsik mintájára épült, minek folytán túlmagas lett (4.90 m), a minek hátrányos következményei görbületeknél, átjáróknál, viaductokon nagyon érezhetők voltak. Nem is építettek több hozzá hasonlót. Spangler mérnök, a bécsi közúti vasutak igazgatója aztán egy második kocsit tervezett, a melynél a magasság kisebbítése azáltal sikerült, hogy a kocsit forgó alvázra helyezte és a középső részt lehetőleg mélyre leszállította olyanformán, a hogy az a budapesti földalatti kocsijainál van. Ez már bevált és azért az újabb kocsiknál rendszerét még tovább javította. Ezeknél a kocsiknál a "földszint" ülőhelyei felett az "emeleten" folyosó, a "földszint" folyosója felett az "emeleten" ülőhelyek vannak, a miáltal a rendelkezésre álló hely kitünően van kihasználva és a kocsi mégis aránylag elég alacsony. A kocsi hossza 14.4 m, szélessége a "földszinten" 2.00 m, az "emeleten" 2.20 m, magassága 4.40 m, súlya 17,000 kg, 82 ülő- és 26 állóhelyet foglal magában.


A berlini kocsit szintén a bécsi mintára alkották meg, csak az ülőhelyek elhelyezését csinálták meg másképpen.

Megosztás:

A cikkhez 1 hozzászólás kapcsolódik!
A hozzászólások megtekintéhez kattintson ide!


Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
Miért folyik a harc Spanyolországban Miért folyik a harc Spanyolországban
Az elmult hét riasztó és véres eseményei után, amelynek rőt lángja...
A léghajó a haditengrészetnél A léghajó a haditengrészetnél
A léghajót eddig háborúban csakis a szárazföldön használták. Az...
Légiközlekedés Páris és London közt
1919 augusztus 25.-e óta különböző franczia és angol társaságok...
A fásítás lelkes apostola A fásítás lelkes apostola
Mint ismeretes, a földmívelésügyi minisztérium évekkel ezelőtt...
A polgármester jelentése a multhavi villamos- és autóbusz- baleset okairól A polgármester jelentése a multhavi villamos- és autóbusz- baleset...
A közmultban sok szó esett arról, hogy nagymértékben megszaporodtak a...
Fajkérdés, fajkutatás Fajkérdés, fajkutatás
Csak egészen röviden foglalkozhatunk e hasábokon Bartucz Lajos jeles...
«Spanyolország és a bikaviadalok.» «Spanyolország és a bikaviadalok.»
Az Uránia legutóbbi ujdonságának ez a czime. Három felvonásos...
Orosz község Moszkva szomszédságában Orosz község Moszkva szomszédságában
A moszkvai „Vérmező” – a „Vörös-tér”...
Uj alapozó módszer Uj alapozó módszer
Néhol olyan gyönge, vizenyős, vagy pláne víz alatt álló talajra kell...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98