Dtum
Login with Facebookk
1916 | November

Emeletes villamos vasúti kocsik

A folyton növekedő forgalmat Budapesten és környékén pótkocsik hozzácsatolásával igyekeznek lebonyolítani. Egy-egy ilyen pótkocsival ugyanis egy-egy kocsivezetőt lehet megtakarítani. A kérdésnek ez a megoldása nem a legszerencsésebb, mert a pótkocsikkal megnyujtott villamos vonat a városi forgalmat, különösen az utczakeresztezéseknél hátráltatja és maga is sebességcsökkenést szenved. Bécsben és Berlinben újabb emeletes kocsik beállításával a problémát jóval ügyesebben oldják meg.


Az első emeletes villamos vasúti kocsi Bécsben 1912-ben jelent meg a síneken. Hossza 10.65 m, súlya 14,000 kg volt; 72 ülőhelyet és 20 állóhelyet tartalmazott. Egészen a régi kocsik mintájára épült, minek folytán túlmagas lett (4.90 m), a minek hátrányos következményei görbületeknél, átjáróknál, viaductokon nagyon érezhetők voltak. Nem is építettek több hozzá hasonlót. Spangler mérnök, a bécsi közúti vasutak igazgatója aztán egy második kocsit tervezett, a melynél a magasság kisebbítése azáltal sikerült, hogy a kocsit forgó alvázra helyezte és a középső részt lehetőleg mélyre leszállította olyanformán, a hogy az a budapesti földalatti kocsijainál van. Ez már bevált és azért az újabb kocsiknál rendszerét még tovább javította. Ezeknél a kocsiknál a "földszint" ülőhelyei felett az "emeleten" folyosó, a "földszint" folyosója felett az "emeleten" ülőhelyek vannak, a miáltal a rendelkezésre álló hely kitünően van kihasználva és a kocsi mégis aránylag elég alacsony. A kocsi hossza 14.4 m, szélessége a "földszinten" 2.00 m, az "emeleten" 2.20 m, magassága 4.40 m, súlya 17,000 kg, 82 ülő- és 26 állóhelyet foglal magában.


A berlini kocsit szintén a bécsi mintára alkották meg, csak az ülőhelyek elhelyezését csinálták meg másképpen.

Megosztás:

A cikkhez 1 hozzászólás kapcsolódik!
A hozzászólások megtekintéhez kattintson ide!


Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
Tüzveszélyes házak Budapesten
A budapesti nagy házaknak nem szokott oly kapuja lenni, hogy kocsi,...
Az olasz vasutak államositása Az olasz vasutak államositása
Az olasz képviselőház egyik legutóbbi ülésén Tedesco és Luzzati...
Husz jegynyomó gép beállitását tervezik a keleti pályaudvarra Husz jegynyomó gép beállitását tervezik a keleti pályaudvarra
A vasutüzem modernizálásának egyik immár megszokott kisérő jelensége...
Tíz népbiztos a vádlottak padján Tíz népbiztos a vádlottak padján
A királyi ügyészség tíz hónapon át tartó nyomozati munkálatok után...
A munkanélküliségen most példátlanul érdekes módon akarnak segíteni A munkanélküliségen most példátlanul érdekes módon akarnak...
A nyolcmilliós Londonban ugyanis, az utolsó három hónap alatt annyira...
Poincaré a szakértői konferenciáról és a német szeparatista mozgalomról Poincaré a szakértői konferenciáról és a német szeparatista...
Poincaré miniszterelnök az itteni hadiemlék leleplezése alkalmával...
A robbanó szivar A robbanó szivar
Uj fegyverrel gyarapodott az angol hadsereg: bevezették a légi...
A MAC legyőzte az UTE-t és megnyerte a csapatbajnokságot A MAC legyőzte az UTE-t és megnyerte a csapatbajnokságot
Vasárnap délelőtt vívták meg a Nemzeti Tornacsarnokban a birkózó...
M.L.Sz. reprezentatív csapata – Cseh Labdarugó Szövetség reprezentatív csapata 1:1 M.L.Sz. reprezentatív csapata – Cseh Labdarugó Szövetség...
A cseh labdarugó szövetség nem küldte le azt a csapatot, melyet a...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98