Dtum
Login with Facebookk
1917 | Június

Vasúti kocsik tisztán vasból

Mintegy húsz év előtt Svájczban kezdték a vasúti kocsikat először tisztán vasból előállítani. A próba olyan jól bevált, hogy azóta más államokban is követték a példát. Az északamerikai Egyesült Államok egyes vasúti vonalain már számos tisztán vasból készült vasúti kocsi szalad. Az európai államok közül Svájczon kívül a porosz államvasútak használnak még ilyen kocsikat.

Erre a változtatásra mindenekelőtt az a körülmény kényszerítette a waggongyárakat, hogy a waggonok előállításához alkalmas fa évről évre drágult és beszerzése mindinkább nehezebbé vált. Ezenkivül a tisztán vasból készült waggonok számos előnyös tulajdonsággal bírnak a fawaggonokkal szemben. A vasúti szerencsétlenségek statisztikája ugyanis azt mutatja, hogy igen sok sérülés és halál abból a körülményből származott, mert a vasúti waggonok fából készülnek.

A fa mindenekelőtt tűzveszélyes; évről évre számos emberélet pusztul el azért, mert a vasúti kocsik meggyulladnak. A fa ezen kívül kis ellenálló erővel bír, úgy hogy összeütközések alkalmával a kocsi könnyen szétrombolódik. Az ilyen balesetek alkalmával a szétrepülő fadarabok maguk is súlyos sérüléseket okoznak. A vasból készült waggon ezekkel szemben nem gyúlékony, nagy szilárdsággal és ellenállóerővel bír, úgy hogy összeütközések alkalmával nem rombolódik szét. Ezenkívül – paradoxonnak látszik, de mégis úgy van – ugyanazon térfogat mellett, könnyebb mint a fából készült.

Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
Svéd jéghokkigyőzelem Budapesten Svéd jéghokkigyőzelem Budapesten
Nagy mérkőzést vívott vasárnap délelőtt a városligeti Műjégpályán a...
Jehova egyik tanuja nem engedte fiait leventeoktatásra Jehova egyik tanuja nem engedte fiait leventeoktatásra
Bodroghalom községben foglalkoztatás előtt a csoportparancsnok...
Viktor Emánuel és XIII. Alfonso Gyulafehérváron Viktor Emánuel és XIII. Alfonso Gyulafehérváron
A román kormány a gyulafehérvári koronázás napját szeptember 27-re...
Báró Eötvös Lóránd nehézségi kutatásainak jelentőségéről Báró Eötvös Lóránd nehézségi kutatásainak jelentőségéről
A magyar tudomány haladását meglátta és gazdagodásnak tekinti az...
A vidéki pénzintézetek feladata A vidéki pénzintézetek feladata
Egy időben többször irtam a Magyar Pénzügy-ben a községi...
Hivatalos és véletlen tüzek Hivatalos és véletlen tüzek
Az osztrák-magyar bank bécsi központi hivatalában nehány nap előtt...
Uszószakosztály az UTE-ben Uszószakosztály az UTE-ben
Az Ujpesti Torna Egyesület a jövő év tavaszán ujból megalakítja a...
Anyagvizsgálat kvarclámpával Anyagvizsgálat kvarclámpával
A kvarclámpa eddig leginkább az orvosi alkalmazásokból ismeretes....
A gyáriparosok irredentája A gyáriparosok irredentája
A Magyar Gyáriparosok Országos Szövetsége tegnap délelőtt tartotta...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98