Dtum
Login with Facebookk
1917 | Május

Bálint Aladár - Műcsarnok

A Műcsarnok tavaszi tárlata siralmasan érdektelen. A kritika egyértelmű megállapítása után úgy hiszem senkit sem döbbent meg ennek leszögezése. Hogy évek óta nem volt oly gyenge a kiállítás, mint ezidén, az nem bizonyos, mert sem tavaly sem harmadéve, sem annak előtte nem volt valami épületes e monopolisztikus hatalmat reprezentáló intézmény tárlata.

 

Komoly emelkedés vagy hanyatlás a kiállító művészek zöméről alig állapítható meg, különben is nincs mindenkinek alkalmas műszere a műcsarnoki törzskar tizedrangú planétáinak szemmel tartására.

Az ismert és félig ismert hivatásos piktorok ezidei termését tekintsük egyszerűen az illető művészek magánügyének, azonban mégsem lehet egyszerűen napirendre térni afölött, hogy a tárlatot oly nagyszámban lepték el a dilettánsok, mint eddig sohasem. Különösen a dilettáns nők, kik a zsűri rosszul alkalmazott udvariasságát minden bizonnyal buzdításnak veszik, és a jövőben fokozott buzgalommal látnak majd hozzá a Műcsarnok meghódításához.

Ha a kiállítás nagyobb részben a közepes színvonalat meghaladó képekből állana vagy ha bőségesen lett volna hely, talán valamelyest menthető volna a zsűri toleranciája; azonban egész sereg talentumos művész munkáját utasították vissza azzal a megokolással, hogy a Szépművészeti Múzeum földszintjén kevés a hely.

Kevés a hely. Szobrokkal együtt mindössze négyszázötvenhat számot mutat a katalógus, ebből kép nem egészen négyszáz darab. E négyszáz képnek (katalógus a tanúm) legalább egy nyolcadrésze, dilettáns festőnők munkája. Ha ehhez hozzászámítjuk az ugyancsak nagy számban jelenlevő férfi dilettánsok képeit, egyenesen elképesztő az arány.


Nem akarom egy művész önérzetét sem megsérteni, de úgy hiszem Artner Mädy Csik Jolán, Dolányi P. Ida, Fischer Edith, Humayer Erzsébet, Kalicza Erzsébet, Murányi Nelly, báró Pongrácz Sarolta, Rauscher Juliska. Rákosyné Geönczy Ilona, Schréder Eta, Schulz Ila, Szentmiklóssy Gizi, Székács Irén szereplése a Képzőművésznők Egyesületének kiállításán helyén való lett volna, ellenben a Műcsarnok presztízsének (bármennyire is megtépázott) határozottan ártott. Szándékosan mellőztem azoknak a művésznőknek felsorolását, kik az előző kiállításokon bármily kevés súllyal és jelentőséggel, de már részt vettek.

A férfidilettánsok képeinek nagy része még azzal a gondos, tiszta faktúrával sem dicsekedhetik, mely a női munka sajátsága. Durva, esetlen formák, piszkos színek, rosszul eső tudatlanság kiáltó jegyei riasztják el a szemlélőt.

Ne bántsuk a tisztességes középszerűséget jelentő piktúra képviselőit (annak a korholásába is belefárad végül az ember), fogadjuk el való értéknek mindazt, amit adnak, amennyiben jóhiszeműségük nyilvánvaló és képességeik, meggyőződésük szerint dolgoznak; de mit szóljunk ahhoz a festőhöz, aki a modelljét (bőre oly rózsás, mint a húsvéti malacé) már esztendők óta úgy festi, hogy tükör elé állítja és vagy lilaszín harisnyát, vagy lilaszín bugyogót húzat fel vele, - vagy ahhoz a festőhöz, aki a nevezetes angóramacskáját már minden lehető pózban megfestette. (Tartozom az igazságnak azzal, hogy ezidén az obligát macskán felül egy hímszarvas, sőt több ifjú kecske is szerepet a műsorán.)

Vagy mit szóljunk ahhoz a fiatal routinier-hez, akinek az a legfőbb ambíciója hogy Pentelei Molnár üvegeit meg penteleibben fesse meg, mint maga a mester, aki merész lendülettel viszont Lionardót akarta némileg megkorrigálni. Van olyan festő is, aki Csók István aktját (a Szépművészeti Múzeum egyik pompás darabja) akarta javított kiadásban bemutatni.

Mennyi ambíció, mily nagyra törő akarat. A beérkezett, végképp elskatulyázott művészek ellankadása, hanyatlása felett is napirendre térhetnénk, annál szomorúbb aztán azok vergődése, akikben reménykedünk.


Perlrott Csaba Vilmos erőteljesen megkomponált, mozgásban, elhelyezkedésben jól sikerült figuráinak hatását a velük össze nem függő, széteső háttér rontja le. Kmetty János kompozíciója csupa komolyság és becsületesség, - e tárlat nem nagyon bővelkedik ilyenekben - de lendület és frissesség híján a fáradt órák keserű ízét érezteti.

Hatvany Ferenc, Grünwald Béla, Rippl Rónai József képei mindhárom művész ismert és eléggé méltatott kvalitásait mutatják.

Schönberger Armand férfifeje pikturális értékekben bővelkedő tisztességes alkotás; logikusan felépített kettős aktjában a szobrász tudása és temperamentuma érvényesül.

Rudnay Gyula "Menekülő asszonya" nagy lendületű munka, de sok vonatkozásban zavaros, szinte groteszk, annál nemesebb, tisztultabb és ami a legfontosabb, festőibb a másik asszonyalakja.

Még egyet. Jogos-e, indokolt-e, hogy a művész minden megnyilatkozásában a haladást, a korábbi eredményektől való eltávolodást keressük, nem kell-e megelégednünk az elért jóval? E kérdés minden banalitása mellett ma éppen olyan aktuális, mint volt, amikor a művészet harcos emberei a legzajosabb csatákat vívták.

Az eltanulható rész felcserélése egymagában csakugyan nem viszi előre a művészetet, a művész hitének máról holnapra való változtatása is gyanús, de hosszú évek folyamán mozdulatlanul maradni egyazon területen, ugyanazt ismételni, kritikátlanul átvenni azt, amit a korábbi nemzedék helyesnek ismert el, lehangoló jelenség, nem méltó a művészhez.

S mily sokan azt sem tanulták meg alaposan, amit kellett volna, hogy megtanuljanak és csak tudatlanságuk változatait adják évek óta.

<<
<
1
2
3
>
>>
Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
27.378
Politika:
4.183
Gazdaság:
4.597
Kultúra:
3.840
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.354
Bulvár:
5.022
Kincskereső:
436
Páholy:
64
Blog:
230
Összes kép
37.374
Cikkekhez kapcsolódó képek:
37.010
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
4.183
Fórum témák:
187
Fórum hozzászólások:
847
Cikk hozzászólások:
98