Dtum
Login with Facebookk
1922 | Június

Nedves földek lecsapolása

A nedves rét és legelő csekély értékű, mert csak savanyú füvek (sás, káka, szittyó) teremnek rajta, melyeket az állat nem szivesen fogyaszt és amelyeknek tápláló hatása is csak a szalmáéval ér fel.

Még kevésbé felelnek meg az ilyen területek szántóföldnek, mert tavasszal későn száradnak fel annyira, hogy a talajmívelés, vetési munkálatok rajtuk megkezdhetők lennének. A már elvetett növény is csak sinylődik, sárgul az ilyen túlnedves területen, mert a talaj légjárhatósága hiányzik.

Régebben a talajvíz lecsapolásának csak egy módját ismerték: az árkokkal való vízlevezetést. Ennek azonban igen szembeszökő hátrányai vannak. A földet keresztül kasul szelő árkok megnehezítik a talajmívelést és a közlekedést; ez utóbbinak biztosítására hellyel közzel kénytelenek vagyunk drága hidakat építeni és jó karban tartani; sok pénzbe kerül az árkoknak tisztogatása és végül nem csekélyre értékelendő ama körülmény se, hogy az árkok sok termőföldet foglalnak el s így vonnak el a termelés elől.

Mindezen hátrányok kiküszöbölhetők a modernebb vízmentesítési eljárás: az alagcsövezés utján. Ez abban áll, hogy 80-120 cm mélységbe agyagcsővezetéket raknak a földbe, mely csővezeték bizonyos mélyebb terület felé lejt s így a talaj belsejéből oda a fölös nedvességet elvezeti.

Hogy az alagcsövezésnek mekkora termésnövelő hatása van, azt a lévai uradalom példája eléggé megvilágítja. A lévai uradalomban alagcsövezés előtt 1 katasztrális hold föld 60-100 mm. cukorrépát termelt, míg alagcsövezés után ugyanezen területről, 240-270 mm. répatermést szedtek ki. Tapasztalták, hogy az alagcsövezett területek tavasszal gyorsabban felszáradtak, gyorsabban felmelegedtek s így a vetőmag is gyorsabban csirázott bennük.

Az állam – tudatában az alagcsövezés nagy gazdasági jelentőségének – kulturmérnökeit ingyen küldi ki bárhova, honnan a gazdák ezirányú óhajukat kifejezik, sőt ingyen készítteti el a terveket is és a gazdák csak az alagcsövek árát és ezeknek lerakási munkáit fizetik.

Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Cikk-ajánló
A technika csudái - Repülőgépek A technika csudái - Repülőgépek
A huszonegyedik századot találóan lehetne a levegő meghódítása...
Megalakult a Magyarországi Szövetkezetek Szövetsége Megalakult a Magyarországi Szövetkezetek Szövetsége
Magyarországi Szövetkezetek Szövetségét alakították meg ebben a...
Megtámadták a Kézműáru rt. megalakulását Megtámadták a Kézműáru rt. megalakulását
A Kézműáru rt. felől több fővárosi lap a napokban szenzácziós hir...
A hónap rövidhíreiből A hónap rövidhíreiből
Január hó 26-án meghalt Lánczy Leó, a Pesti Magyar Kereskedelmi Bank...
Magyarország 1929. évi gyorskorcsolyázó bajnoksága Magyarország 1929. évi gyorskorcsolyázó bajnoksága
Közel 3000 néző előtt folyt le vasárnap délelőtt a gyorskorcsolyázó...
Meghalt a Muzeum-köruti harisnyakötő nénike Meghalt a Muzeum-köruti harisnyakötő nénike
Ismét letört egy darabja a régi Pestnek. Meghalt a Muzem köruti...
A magyar aviatika diadala A magyar aviatika diadala
Az annyit ócsárolt magyar aviatikának a mult hét óta egy második...
Egységes közlekedési politika a gazdasági élet szolgálatában Egységes közlekedési politika a gazdasági élet szolgálatában
A közlekedés utvonalai gazdaság életünkben azt a szerepet töltik...
Az angol hátuszó bajnokság Az angol hátuszó bajnokság
Nem vált valóra az a remény, melyet teljes joggal füztünk Baronyi...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98