Dtum
Login with Facebookk
1926 | Szeptember

Molnár Ferenc színműve a Renaissance Színházban


Az ősidőkben azé maradt a nő, akinek erősebb csontjai és izmai voltak és nagyobb husángot tudott letörni magának az erdő fáiról. Ma is így van. Csak a husáng változott. Ma az az erősebb, aki több pénzt tud leszakítani a modern élet fájáról. Ezzel lehet csak igazán fejbekólintani a vetélytársat! A pénz a jó életet jelenti, a szépséget, a gondtalanság, egészség után.

 

Akit pedig fejbekólintanak? Ősember korában meghalt, vagy elbújt a barlangjában, vagy megleste a győztest és hátulról, orozva leütötte. Ma tehetetlenül le van nyűgözve, sem a nőt nem tarthatja vissza, sem bosszút nem állhat. Legfeljebb gondolatban, álomban, részeg mámorban éli ki bosszúját és aztán felébredve, kijózanodva visszahajtja fejét a Pénz igájába.

 

Ez Molnár Ferenc új drámájának a belső magva. Meg kell mindjárt mondani, ez a belső mag következetesen és szervesen van kifejlesztve, aligha van Molnárnak darabja, amely koncepcióban ilyen hézagtalan és teljes. A kérdés ezután az, hogy erre a pontosan megkonstruált alaprajzra milyen felépítményt húzott a szerző?

Molnárnál megszokhattuk, hogy ebben az építményben mindig van valami excentrikum, valami, ami a reálisból indul ki és átlendül az irreálisba, a szimbólumba, vagy fantasztikumba. Ebben a mostani esetben ez az excentrikum abban áll, hogy a színpadon, mely egy nagy áruház egyik helyiségét ábrázolja, felöltöztetett viaszbabák vannak felállítva, e babák egyikét az igazgató hízelgése az új tulajdonos képére formáltatta és Misch úr, az öregedő szép segéd, az áruházi kiszolgálónők szerelme, akinek csinos szeretőjére szemet vetett az új tulajdonos, a pénzes csábító viasz-képmásán tölti ki bosszúját.

 

Elkeseredésében részegre issza magát, belelövi revolrere hat töltényét a viaszbabába, magára ölti ennek frakkját - és most azt képzeli, ő a gazdag ember, ő viszi a lányt a jó életbe, a szépségbe, az egészségbe, a Rivierára. Eddig jó minden, de itt aztán a dolog túllendül nemcsak a realitás, hanem a színpadi hatáslehetőség határán is.

 

Misch úr és Lujza, az elárusítónő utazása a színpad körül egy tragacson, úgy hogy közben a svájci havasokat, Londont, Párizst látják és a Rivierára érkeznek, már annyira a valóságtól távoleső elképzelés, hogy a nézőnek lehetetlen velük menni. Nem komikus, nem mulatságos, nincs mélyebbre ható értelme, a színpadhoz ragad, nem jut ki a nézőtérre belőle semmi. Hidegen ülünk zsöllyénkben és megütődve nézzük: mi ez, mit akar ezzel az író? Itt valami a túlságig van feszítve és mégse jött ki belőle az író szándéka. Az ötletben van merészség, de túl triviálisan van fogalmazva és a színpadra kidobva.

 

A merészség és a trivialitás különös vegyüléke Molnár írásainak és kivált drámáinak egyik sajátságos tulajdonsága, sokszor varázsa, - ebben az esetben nem szerencsés a vegyület, a trivialitás túlságos és oda a hatás. Nem tudok szabadulni a gondolattól, hogy ha elmarad ez az utazás-jelenet, amely nyilván a siker legfőbb eszközének volt szánva, hiszen a darab drámai középpontjába van helyezve, ha a gazdag ember a viaszbábura való lövöldözés közben jön be a színpadra, a darab egészségesebb és hatásosabb lett volna.

 

Akkor a Pénz és a szerelmes szegény ember erősebben szembekerülhetett volna s kettőjük között valódi dráma folyt volna le és hatásosabban jött volna ki a nő profilja is, amikor a harc végén a Pénz mellé áll, amely legyőzte a szerelmes férfit.


Az egész darab rendkívüli gondossággal van kidolgozva, minden jelenete a hatás finom mérlegén van lemérve, minden alakja meg van világítva a cselekmény minden vetületében és minden mondata pontosan be van ágyazva az egészbe. De talán éppen ez a gondos kiszámítottság a baj. Mintha az író nem bízott volna semmit a saját ösztönére, holott a számítás sokszor megcsalja az embert, az ösztön pedig, ha igazán író ösztöne, tévedéseiben is szuggesztív.

 

Molnár ebben a darabjában mindent mert, csak egyet nem: egyszerűnek és természetesnek lenni. A téma a maga szentimentalitásában, amint a primitív értelmiségű és lelkiéletű emberek közé van helyezve, bizonyos mértékig naiv kezelést kívánt volna s az író méricskélő kezén elvesztette a naivitásával együtt az érdekességét is. Hogy milyen elszámítások vannak a darabban, azt legjobban a színpadra állított viaszbabák szerepeltetése mutatja.

 

Ezek bizonyára hatásosaknak voltak gondolva, holott csak terhére vannak a nézőnek panoptikumi csúfságukkal és holt merevségükkel. Nagyon is valóságosak. Valószínűleg úgy lett volna jó, ha színészek játsszák őket, de hol van az a színész, aki két hosszú felvonáson át fizikailag kibírná ezt a merev-mozdulatlan ülést? Egy színpadilag megoldhatatlan ötletet próbált itt az író színpadra hozni.

Molnár Ferenc írta a darabot, tehát magától értetődik, hogy van bizonyos csillogása, az író elméssége és okossága minduntalan szikrákat vet benne. Ilyen elmésség, mikor az áruház személyzete már előre eszkomptálja, hogy Misch úr a barátnője átengedése fejében az új tulajdonos kegyeibe fog jutni, még inkább az, ahogy az író megmutatja a hűtlen Lujza leendő utódján túl egy intarziaszerű kis jelenetben ennek a leendő utódját is. A dialógusban minduntalan sülnek ki ilyen szikrák. Az alakok élesebben vannak megrajzolva, mint Molnár legtöbb mai darabjában: nem csupán szimbólumok, az író mondanivalója egy részének hordozói, némi egyéni bélyegük is van.

Az előadás nagy színészi erőfeszítés műve. Somlay, Makay Margit és Táray között folyik le a darab. Mind a hárman pontosan beilleszkednek az író intencióiba és teljes készségükkel állnak szolgálatára. Makláry Zoltán a maszk, beszéd, mozdulat tökéletes realitásával formálja ki egy részeges boltiszolga epizód-figuráját. A kisebb szereplők is a helyükön vannak s alighanem az egész előadás pontosan kiegyenlített voltán látszik meg legjobban Reinhardt rendezői beavatkozása.

 

Schöpflin Aladár

<<
<
1
2
>
>>
Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
Az osztendei gyorsvonat (Bécs-London 36 óra) Az osztendei gyorsvonat (Bécs-London 36 óra)
Bécs mostani világvárosi forgalmát elsősorban nagyszerü vasuti...
Németországban az utóbbi napokban negyven bank bukott meg Németországban az utóbbi napokban negyven bank bukott meg
A berlini utca képe nem árulja el még azokat a bajokat, amelyek a...
Mint a sas, úgy repült Sigmund Ruud a svábhegyi síversenyen Mint a sas, úgy repült Sigmund Ruud a svábhegyi síversenyen
A vasárnap reggeli hóesés, amely pompás fehér hótakaróval borította...
Nyilatkoznak az FTC országos úszóversenyének győztesei Nyilatkoznak az FTC országos úszóversenyének győztesei
Az FTC kétnapos országos úszóversenye megmozgatta az úszósport...
Európa legéjszakibb vasutja Európa legéjszakibb vasutja
A napokban adták át a forgalomnak Európa legéjszakibb vasutját, a...
Húsz éve halt meg Ady Húsz éve halt meg Ady
Húsz éve halt meg Ady. Huszonnégy évvel Berzsenyi, huszoneggyel...
Brüning nyilatkozata a jóvéteteli szerződés végleges megtagadásáról Brüning nyilatkozata a jóvéteteli szerződés végleges...
Hat hónap óta ostorcsapások és lándzsadöfések gyanánt érik az...
Községeink a csőd előtt Községeink a csőd előtt
A Községi Közlöny egyik számában Timár József kitünő tollából cikk...
Egészségügyi szolgálat a háborúban Egészségügyi szolgálat a háborúban
Minden anyag előbb-utóbb pótolható, de a drága magyar vér sohasem! -...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98