Dtum
Login with Facebookk
1927 | Április

A motorkerékpár, a henger

A kétütemű motorokat szerkezetük szerint felosztjuk három-, két- és egycsatornás motorokra. Az előbbiekben a háromcsatornás motor munkarendjét ismertettük, tekintve, hogy ez a rendszer dominál. A kétcsatornás motoroknak csak beömlő csatornájuk és kipuffogónyílásuk van, míg a szívónyílás helyett egy, a gázosítóval kapcsolatos visszacsapó-szelepet találunk.

Ezen szelepet igen gyakran dugattyú helyettesíti, amelyet a motor főtengelye hajt meg fogaskerék-áttétel avagy lánc segítségével. Az egycsatornás motor nagyon ritka, mert ezeknél két szelep alkalmazása válik szükségessé, márpedig a kétütemű motor legnagyobb előnye a négyüteművel szemben az, hogy nem kell a szelepekkel bajlódni.

Ebben az esetben csak a kipuffogónyílás van a henger falába vágva, míg a gázoknak a beszívását és a hengerbe való át ömlesztését szelepek szabályozzák.

A henger a motortest azon része, ahol a gázelegy elégetése történik. A motortestnek tudvalevőleg több hengere is lehet s ezen hengerek, hengerenként külön öntvényben, párosával együtt vagy pedig mint négy henger egy tömbbe készíthető.

Motorkerékpár motoroknál azonban a hengerek, hengerenként külön öntvénybe készülnek, miáltal az egyik henger megsérülése esetén csupán a sérült tárgy pótlandó. A motorkerékpár föleg egy- és kéthengeres motorokkal működik, míg négyhengereset alig egy párat találunk. A többhengerű motorok előnye, hogy járásuk egyenletes és rezgésmentes.

A hengerek száma a motorok munkarendjére semmi befolyással nincs, hiszen minden egyes hengerben ugyanazok a munkafolyamok történnek, bár nem egy időben. Példáu1 egy kéthengeres motorban mindkét hengerben egy időben más-más ütem folyik. - A henger kiképzése más és más, aszerint, hogy négyütemű avagy kétütemű motorral van-e dolgunk, valamint hogy a négyütemű motornál hogyan vannak a szelepek elrendezve.

A négyütemű motor rendszerint egy vagy két oldalsó szelepkamrával bírt, ahol a szívó- és kipuffogószelep foglal helyet. Mivel azonban, ennek a külön szelepkamrának alkalmazása bizonyos teret jelent, gyakori az a megoldás, hogy a szelepeket henger fejében helyezik el s a káros, teret így kiküszöbölve, nagyobb teljesítőképességet kapnak

A szelep-kamrák alkalmazásának esetében ugyanis a szelep-kamrákat kitöltő gázelegy a felrobbantása folytán föllépő feszítő erejét nem adja közvetlenül a dugattyúra át, s ezáltal veszteséget jelent. A mellékelt ábrán a szelepkamrás henger és a szelepkamra nélküli henger keresztmetszetei annak föltüntetve, amelyből világosan kivehető a szelepkamra hátránya.

A négyütemű motor hengere, mint mondottuk, a szelepek elrendezésének megfelelően más-más kiképzést nyer. A szelepek elrendezésének szempontjából leggyakoribbak az úgynevezett ohv. (over head valve) felül szelepelt, az sv. (side valve) oldaltszelepelt és az iove. (inlet over exhaust) szívószelep felül kipuffogó alul szelepelrendezéssel bíró motorok. Utóbbi típus azonban meglehetősen ritka.

A modern, felülszelepelt motorok hengerfeje, ahol a szelepek vannak elhelyezve, külön választható a henger alsó részétől, hogy a szelepek gondozása (csiszolás; stb) könnyen és gyorsan történhessek meg. A mellékelt ábrákon látható az ohv., sv. és ioe. motorok hengerének vázlatos keresztmetszete, amiből világosan előtűnnek azok a külömbségek, amelyek a szelep elrendezéseknek megfelelően a henger, illetve hengerfej más-más irányú kiképzését teszik szükségessé. De mellékelten bemutatjuk egy sv. motor hengerének valamint egy ohv. motor hengerének és levehető hengerfejének fotográfiáját is.

A kétütemű motor hengere szelepek helyett csatornákkal rendelkezik. A henger hűtéséről a fotográfiákon jól látható hűtőbordák segélyével gondoskodnak. Ezen hűtőbordák rendesen egybe vannak öntve a hengerrel. A négy ütemű motoroknál a kipuffogószelepet, kétüteműeknél a kipuffogócsatornát a menetirányban elől helyezik el, hogy ezen erőben hevülő szelep, illetve csatorna lehetőleg a legjobb hűtést kapja. Fontos dolog, hogy a hűtést célzó szerveket tisztán tartsuk, mert hiszen nyilvánvaló, hogy egy sárral vastagon megrakott henger hűtőbordái nem teljesíthetik hivatásukat.

A henger alul peremmel rendelkezik , amely csavarok segítségével a forgattyúházhoz erősíthető. A henger elhelyezésére vonatkozólag jegyezzük meg a következőket. Egyhengeres motorok hengere, állhat merőlegesen, ferdén, előre dűlve vagy vízszintesen fekszik.

A kéthengeres motorok hengereinek elrendezése vagy V alakban vagy vízszintesen egymással szemben fekszenek. Néha azonban egymás mellett állanak. Kettőnél több henger esetében a hengerek egyvonalban egymás mögött állanak.

Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
27.378
Politika:
4.183
Gazdaság:
4.597
Kultúra:
3.840
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.354
Bulvár:
5.022
Kincskereső:
436
Páholy:
64
Blog:
230
Összes kép
37.374
Cikkekhez kapcsolódó képek:
37.010
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
4.183
Fórum témák:
187
Fórum hozzászólások:
847
Cikk hozzászólások:
98