Dtum
Login with Facebookk
1927 | December

A filmkulisszák építése

Azokban az esetekben, amikor a kulisszatervező építész szabadon, a saját elképzelései szerint építteti a kulisszát, akkor a munka kivitele még nem olyan nehéz feladat. Inkább csak anyagi áldozaton múlik. Amikor azonban a kulisszaépítőknek valamely meglévő épület belsejét kell utánozni, természetimen a legapróbb részletekig, akkor bizony a kulisszaépítés szinte hihetetlen fáradságot és türelmet igénylő munkát jelent.

Ilyen munkát végzett az amerikai gyár, amelyik a Lon Chaney két híres filmjét a Notre Dame-i toronyőr és az Operaház fantomja című filmeket kihozta. Az egyikben párizsi Notre Dame templomot, a másikban a párizsi Operaház belseje építették fel olyan bámulatos élethűséggel, hogy fényképen a bennszülött párizsiak sem tudták megkülönböztetni az eredetiek fényképétől.

A filmkulissza építését tulajdonképpen az teszi nehézzé, hogy a moziközönség sokkal jobban megköveteli a természethűséget a kulisszák tekintetében, mint a színházi közönség. A színházi közönség tudja jól, hogy amit a színpadon lát az a nem valóság, hanem díszlet. És ez mégsem zavarja. A moziközönségnek ellenben sejtenie sem szabad, hogy nem valódi szobafalakat lát, mert abban a pillanatban, amint a moziközönség észreveszi a kulisszát, már a hatás el van rontva.

Amellett az emberi szemet meg lehet csalni, a felvevőgépnek éles, mindent kitűnően látó szemét azonban nehéz. Ezért azután, ha azt akarjuk, hogy a filmen selyemkárpittal bevont falú szobái lássunk, akkor a kulisszákat valóban selyemkárpittal kell bevonni. A padlóra nem lehet keramitot, vagy parkettet utánzó linoleumszőnyeget borítani, mint a színpadon, hanem valóban ki kell a padozatot keramitozni vagy parkettezni.

A valóságtól legfeljebb csak annyit szabad eltérni, hogy például a keramitlapok nem kőből, hanem olajfestékkel festett fából vannak. A műteremben épült szobáknak ablakai rendesen kidolgozott, beüvegezett ablakok, nem pedig egyszerűen ráfestve falra, mint azt a színpadon gyakran láthatjuk. A színpadon a háttér gyakran egyszerűen rá van festve egy kifeszített vászonra. A filmen ezt sem lehet megcsinálni, mert a néző rögtön észrevenné és zavaróan hatna rá.

A színpadon gyakran látunk olyat, hogy a bonvivant, miközben énekel, rátámaszkodik a háttérnek festett falusi templom tornyára. És azt is többször tapasztaltuk már, hogy a színpadi léghuzat megremegteti és lengeti az ódon várkastély falait vagy pedig, hogy a csillagos égboltozat ráncosan van kifeszítve. Filmen az ilyesmi még komikusabban és még zavaróbban hatna.


A filmkulisszát nem vászonból és papírból, hanem sokkal szilárdabb és masszívabb anyagokból állítják össze. A vázat gerendákból és lécekből ácsolják össze, hátul erős támasztó rudakkal erősítik a műterem padozatához, oldalukat pedig deszkával borítják be. Az enyves deszkára vagy kárpit jön, vagy pedig kóccal kevert papírmasébevonás, amelyet azután közönséges szobafestési eljárással tetszésszerint be lehet festeni.

Az ajtó és ablakkeretek majdnem pontosan ugyanolyanok, mint a valóságban. Általában véve a filmkulisszának az az oldala, amely a felvevőgép felé esik, mindenben természethűségre törekszik. Kivétel a szín, amely eltér a valóságtól. Miután a film a természetes színeket nem adja vissza, a kulisszák színe eltérhet a valóságtól. Többnyire sárgászöld vagy lila. Hogy miért éppen ez a két szín, arról még később lesz szó.

A filmkulisszákat a filmgyár speciálisan felszerelt asztalosműhelyeiben készítik, szakszerű vezetés mellett kitűnő szakmunkásokkal. Ugyanitt készülnek az olyan bútoruk is és minden egyéb kellékek, amelyeknek valamilyen különleges szerepük van a filmben. Például történelmi filmekhez szobaberendezések, királyi trónusok, díszkocsik, hordozható gvaloghintók, hadiszekerek, tengeri gályák, vagy pedig az olyan különlegességek, mint a Nibelung-film tűzokádó, rettenetes sárkánya.

Hevesi Iván.

Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
Pesthy igazságügyminiszter megcáfolja Windischgrätz herceg fantasztikus szökési terveit Pesthy igazságügyminiszter megcáfolja Windischgrätz herceg...
Vasárnap délelőtt fantasztikus hir terjedt el a fővárosban. A...
Bucsu Mágnás Miskától Bucsu Mágnás Miskától
Vasárnap este játszott utoljára Rátkai Márton a Royal Színházban....
Az 1914-1915. évi költségvetés és a földgáz ügye a Ház előtt Az 1914-1915. évi költségvetés és a földgáz ügye a Ház előtt
A jövő évi költségvetésre vonatkozólag az alábbiakat adjuk a...
A Duna deltája, hajózhatósága A Duna deltája, hajózhatósága
Tanulmányozták azt is, hogy miként lehetne a zavaros árvizeket a...
A világ aranytermelése A világ aranytermelése
Megjelent a kimutatás az egész világ 1904. évi aranytermeléséről. A...
A magyar munkásság jövője A magyar munkásság jövője
Sok szó esett már a magyar munkásság helyzetéről és arról, hogy...
Középázsiai orosz tartományok Középázsiai orosz tartományok
Középázsiai orosz tartományok és hűbéres országok küldöttei a...
A vallás- és közoktatásügyi m. kir. minisztertől A vallás- és közoktatásügyi m. kir. minisztertől
A magyar királyi vallás és közoktatásügyi miniszter Simon Mihály...
Még egyszer a tüdővész szerumos kezeléséről Még egyszer a tüdővész szerumos kezeléséről
Minthogy polemiáról van szó, a Vasárnapi Ujság szerkesztősége, mint...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98