Dtum
Login with Facebookk
1930 | December

Földutak építése 2

Az ily módon olcsón és gyorsan elkészített utakkal vált lehetővé, hogy az amerikai farmer idejében és biztosan beszállíthassa terményeit és sokszor száz és száz kilométerre fekvő városokba; így az építésük és fenntartásuk úgyszólván nemzeti feladattá vált. Elképzelhető tehát, hogy a benzinmotor elterjedése után ezek az útépítő gépek még nagyobb jelentőségre tettek szert.

A benzinmotor alkalmazásával egyrészt a rendelkezésre álló erőmennyiség nagyon megnövekedett, másrészt az üzemi és fenntartási költségek, valamint a kiszolgáló személyzet száma nagyon csökkent. Minthogy az útépítés költségei igen tetemesen kisebbek lettek, az ilyen útépítő eszközök nagyon gyorsan elterjedtek; különösen egy fajtájuk vált hamar népszerűvé es pedig az, amelynek az ekeszerkezete a földmívelésben már általánosan elterjedt traktorral van szerelve, de eredetileg ezt is lóvontatásra készítették.

Az egész szerkezet csak egy nagy késből áll, melyet a felszínen ferdén elhelyezve vontatnak. A ferde kés az út egyenetlenségeit legyalulja és ferdesége folytán a felporhanyult és legyalult földet az út közepe felé tereli. Lóvontatással természetesen csak aránylag kis mélységben lehet az útvonalat megmunkálni, erős traktorok alkalmazásával azonban ez az útépítési eszköz sokkal hatásosabbá vált.

Hazánkban a viszonyok meg most is sok tekintetben hasonlóak az amerikai viszonyokhoz. Csonka-Magyarország 85.000 km útjából csak mintegy 17.000 km út van kiépítve, a többi egyszerű földút. Ezeket a földutakat kézi erővel építik és bizony sokszor útnak alig, inkább csak kocsinyomnak nevezhetők. A szállítás ennélfogva igen sok vidéken még ma is nagy nehézségekbe ütközik, ami nem volna annyira baj, ha közben az értékesítés viszonyai meg nem változtak volna.

Ma azonban, amikor a termények ára úgyszólván napról-napra változik és idejében való értékesítésétől függ az, hogy a gazda nyereséggel vagy veszteséggel dolgozik, rendkívül fontos, hogy használható utaink legyenek az ország minden részében..

Ez a szükség hozta be hazánkban is az Amerikában kialakult útépítő gépeket, különösen a traktorokkal vontatott formáját, melyet gyaluszerű nagy kése után útgyalunak neveztek el. Ma már számos helyen használják ezeket és főként községek szerzik be, hogy dűlőutjaikat velük jókarban tarthassák.

A mellékelt képen látunk egy ilyen út gyalugépet munkában, melynek kezeléséhez csak egy ember szükséges, és amellyel naponta, a talaj minősége szerint, 500-800 méter út készíthető. A hajtótraktor fogyasztása óránként 4-5 kg benzin és így az útépítés teljes költsége alig kerül negyedrész annyiba, mint kézierő esetén.

Az útgyalugép szerkezetét a 2. képen látható rajz mutatja: A máskülönben szántásra használható traktor mellső tengelyét eltávolítva, egy erős hossztartóra függesztik fel, melynek súlya elől szerelt mellső tengelye hordja. A mellső kerék mögött látható egy útfelszakító szerkezet, mely erős acéltüskékből áll és arra való, hogy a nagyon kemény talajt, amelyet a gyalukéssel megmunkálni nem lehet, felszakítsák vele. Mögötte látszik a homorú alakú kés lapja, mely 2.5-3 m hosszú és amelyet a vezetőüléstől jobbra-balra elhelyezett kézikerékkel lehet felemelni vagy lesülyeszteni.

Az útépítést ezekkel a gépekkel olyképen végezzük, hogy a kitűzött vonalban haladva előre, az út két szélén a földet néhány száz méter hosszú darabon az útfelszakítóval fellazítjuk, azután ezen a részen folytonosan végig haladva, a gyalukéssel a fellazított földet az út közepére tereljük. Amikor a kellő domborúságot elérték, a gyalukést felemelik és az útgyalugép után úthengert kötnek, mellyel a fellazított földet lehengerlik (lásd 3. kép).

Ez a művelet rendkívül fontos, mert hengerelés nélkül a laza földből álló úttestet a meginduló forgalom csakhamar tönkretenné. Az ilymódon elkészített, jól lehengerelt út a forgalmat jól viseli és még nagyobb esőzésnek is ellenáll, mert domborúságánál fogva a víz lefut róla.

Kétségtelen, hogy az útépítés mechanizálása révén mai gazdaságunk nagyon sokat nyert és a mai nehéz helyzetünkben, amikor úthálózatunknak olyan mérvű kiépítésére, mint a művelt nyugati államokban, nem is gondolhatunk, az ilyen utak alkalmazásának rendkívül nagy fontossága van.

Horváth László

Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Mini galéria
Úthengerlés Az útgyalu szerkezete Útgyalu Útszakasz a földgyalulás előtt és után
Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
Riporter a rajvonalban Riporter a rajvonalban
Amerikában vadul folyt a polgárháború szárazon és vízen. Az északiak...
Síravatás Síravatás
Hatalmas, magas, fejedelmi pompájú márványpalota, a mely úgy...
Dienes Márton tízezer koronája
A nyár derekán országszerte nagy izgalmat keltett az eset, hogy...
A szinházi évad A szinházi évad
A lezajlott szinházi évadnak egyik jellemző tünete, hogy ismét több...
Karagyorgyevics Péter megkoronázása Karagyorgyevics Péter megkoronázása
Az esős időjárás hátráltatta Belgrád város díszítését. De a koronázás...
Tanúvallomás Nürnbergben angol munkáspárti képviselők Hitlernél tett...
A nürnbergi per keddi tárgyalásán Raeder tengernagy egyik tanúja,...
A gépgyártás óriásai A gépgyártás óriásai
Békeidőben a többtermelés azt jelentette, hogy minden ország...
Európa szépségkirálynője – Simon Böske Európa szépségkirálynője – Simon Böske
A magyar színek, a magyar nő szépségének világraszóló diadalát...
Robbanás a wöllersdorfi lőszergyárban Robbanás a wöllersdorfi lőszergyárban
Márczius 16-án a wöllersdorfi császári és királyi lőszergyárban...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98