Dtum
Login with Facebookk
1930 | November

Földutak építése 1

Azokon a vidékeken, ahol a lakosság sűrűsége csekély, az utak építése mindig nagy nehézségbe ütközött. Különösen érezhető volt ez az amerikai Egyesült Államokban és Kanadában ahol az emberiség boldogulása a jó utaktól függött, de különösen a mult század közepe táján, a lakosság száma sokkal kisebb volt, hogysem a drága utak építésének költségeit elbírhatta volna.

Ez a magyarázata annak, hogy a gépekkel való útépítés is Amerikában vette kezdetét. Egészen új útépítési módok kerültek itt kivitelre, amelyeket rendkívüli olcsóságuk mellett aránylag jó használhatóságuk jellemez. Ezek az utak ú. n. földutak, melyek minden különleges építőanyag nélkül pusztán a talaj egyengetése révén készültek.

A módszer nem ismeretlen hazánkban sem, hiszen már régen mondják az a mi utainkra, hogy „sarat hánynak sárra és azt útnak nevezik”, a különbség azonban a két útépítési mód között az volt, hogy míg nálunk az építés kézi erővel történt, Amerikában gépeket igyekeztek erre a célra szerkeszteni.

A mult század derekán, amikor Amerikában a gazdasági fellendülés magával hozta, a nagy vasútvonaluk építését és utakkal hálózta be az addig járhatatlan vadont, rendkívüli elterjedésre tettek szert ezek az érdekes és igen alkalmas szerkezetek. Annál inkább figyelemre méltó ez, mert abban az időben még nem ismerték a robbanó motorokat és a szállítás és sok gépnek a meghajtását is állati erővel végezték.

Az állati energiaforrásnak költséges volta és aránylag kis mennyisége mellett az ilyen útépítő gépek megszerkesztése nem volt éppen könnyű feladat, mert a hajtóerővel ugyancsak takarékoskodniuk kellett. Mindamellett sikerült olyan gépeket szerkeszteniök, amelyek például lóvontatás mellett is igen jól használhatók és nagy munkák teljesítésére is képesek voltak.

Úgyszólván valamennyinek alapelve az eke működéséből indul ki azzal a különbséggel, hogy az ekevasat a szükséghez mérten jóval nagyobbra és szélesebbre készítették. A földet ekével felszántva, a megporhanyult földtömeget vagy ferdére állított terelőlemezekkel terelték oldalra, vagy pedig külön szalagos szállítószerkezettel vittek rendeltetési helyére.

A legegyszerűbb útépítő gép az volt, amelyet lovak vontattak és amely az útszélen haladva, a leszedett egyenetlenségek földtömegét az út közepére szállította. Ennek az eljárásnak az volt a célja, hogy az utat ily módon domborúvá képezzék, hogy az esővíz meg ne állhasson rajta. Az ilymódon elkészített utat azután ugyancsak lovakkal vontatott hengerrel lehengerelték és azzal az útépítés már be is volt fejezve.

Az ilyen földutak természetesen tartósság tekintetében meg sem közelítik a rendesen kiépített makadámutakat, előnyük azonban az, hogy gépi úton igen olcsón elkészíhetők. Tartósságuk rendszerint csak a száraz időszakokra korlátozódik és évenként újra helyre kell hozni azokat. A tavasszal elkészült út a nyári száraz hónapokon át egészen az őszi nagy esőzésekig jó állapotban marad és így lehetővé teszi a közlekedést még aránylag nehezebb járművek részére is.

Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Mini galéria
Úthengerlés Az útgyalu szerkezete Útgyalu Útszakasz a földgyalulás előtt és után
Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
Nemzetközi kardvívóverseny Nemzetközi kardvívóverseny
Magyarország 1920/21. évi főiskolai bajnokságért A BEAC április...
Séta a szinházak körül Séta a szinházak körül
A műsoron a Vengerkák és a Kék róka szerepel a Vigszinházban, és...
Hamlet, dán királyfi Hamlet, dán királyfi
Egy pillanatra szinte meghökkenek, mikor ezt a szót leírom, mit nem...
Oláhország forradalom előtt Oláhország forradalom előtt
Az Humanité legujabb száma borzalmas adatokat közöl az oláh reakció...
Megrendszabályozta a pénzügyminiszter az árdrágító gyufatrösztöt Megrendszabályozta a pénzügyminiszter az árdrágító...
Néhány nappal ezelőtt rendelet jelent meg a hivatalos lap hasábjain,...
Magyar költő kilencszáztizenkilencben Magyar költő kilencszáztizenkilencben
A Kisfaludy-Társaság elhatározta, hogy meg fogja vizsgálni tagjainak...
Genf és a gazdasági lefegyverzés Genf és a gazdasági lefegyverzés
Négy szónok, négy államférfi, kettő közülük két nyugati nagyhatalom...
Mi újság?
Hírek, érdekességek a tudomány és a technika...
Bárány kikapott 200 méteren az európai rekordot úszó Taristól Bárány kikapott 200 méteren az európai rekordot úszó Taristól
Bárány és a francia Taris hétfői találkozása 200 méteres távon a...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98