Dtum
Login with Facebookk
1930 | Október

Egy óra a magyar ipar műhelyében

Látogatás Weisz A. fogaskerékgyárában

Az Országos Autószakértő Bizottság szemléi során a közelmultban meglátogatta a Weisz A.-féle fogaskerék- és autóalkatrész-gyár nagytemplomutcai telepét. A bizottság tagjai Schimanek Emil dr. műegyetemi tanár vezetésével végigjárták a munkatermeket, megtekintették az egyes speciális gépeket és behatóan tanulmányozták a tökéletesen felszerelt fogaskerék- és autóalkatrész-gyár működését. A bizottság tagjai között ott volt Szabó Gusztáv műegyetemi tanár, Csimponériu Dénes, a m. kir. posta járműtelepének igazgatója és több más ismert szakember.

A bizottság azért kereste fel a Weisz A. fogaskerékgyárat, hogy e Magyarországon hézagpótló funkciót végző üzem működését megtekintse. Az országban ugyanis egyetlen ilyen felszerelésü gyárüzem sem működik, a gyár teljesen speciális rendszerü gépekkel dolgozik, amelyek segitségével nagyon sok olyan fontos autóalkatrészt, amelyet eddig külföldön kellett beszerezni, itthon állithat elő. Hogy ez külkereskedelmi mérlegünk szempontjából milyen jelentős, azt nem is kell hangsulyozni. Annak idején maga Hermann Miksa kereskedelmi miniszter is személyesen érdeklődött a gyár működése iránt és a műegyetemről gyakran mennek ki a telepre főiskolai hallgatók, akik ott a speciális gépek működését tanulmányozzák.

A gyár különösen a hajtókarok és sebességváltó szerkezetek előállitására specializálta magát. Azonkivül egészen különleges sebességcsökkentő szerkezet gyártására is berendezkedett. A saját konstrukcióju modellt büszkén mutatja meg a vezetőség az érdeklődőknek. Magyarországon ezt a speciális szerkezetet sehol másutt nem gyártják. Ezek a szerkezetek a gyakorlatban kitünően beváltak, igen nagy keresletnek örvendenek és lassan kezdik már kiszoritani a kevésbé értékes külföldi gyártmányokat.

Tekintettel arra, hogy az autóforgalom az országban egyre növekszik, a fogaskerék- és autóalkatrész-gyár jelentősége is mindinkább emelkedik. A gyár alapitására is az adta meg az inditóokot, hogy a háboru utáni időkben rendkivül nehéz és költséges volt az autóalkatrészek behozatala. Nemcsak sok pénzbe, hanem sok időbe is került, egy-egy fontos alkatrész megérkezésére hetekig kellett várni. A jelentős vámtételek alaposan megdrágitották az alkatrészek beszerzését. Ebben az időben rendezkedett be a Weisz A. gyár a fogaskerekek és autóalkatrészek gyártására és azóta egyre növekedő forgalmat bonyolit le. Ma már több mint száz szakmunkással és kilencvennégy speciális géppel dolgozik. Szakmunkásai kivétel nélkül magyarok. Megrendelői között ott vannak az összes állami intézmények. Az autófőtengelyek és hengerek köszörülésére legutóbb állitott be hat különleges gépet.

Megtekintették a gyár munkatermeit is. A rengeteg gép ugyszólván nesztelenül végzi munkáját, az acélköszörülést. A magyar rendszerü hengerköszörülőgépeken kivül német és svájci gyártmányu, egészen speciális gépezetek végzik a milliméter századrészének pontosságával a furást és köszörülést. Különösen szembetünik egy hatalmas horizontális furógép. A tengelyeket először az esztergapadokon idomitják, majd belekerülnek az egyes raffinált szerkezetü gépekbe, amelyek teljesen automatikusan végzik hajszálnyira pontos munkájukat. Egyetlen beállitásra köszörülik a csapágyakat, főtengelyeket, csigákat, vájják a fogaskerekek bevágásait. A lánc-, csavar- és hengerkerekek kiképzését motollaszerü gyorsasággal és precizitással végzik az egyes gépek.

Külön helyiségben, misztikus kék fényben árasztja a hőséget az edzőüzem. Az edzőkemencékben 1000 fokos hőségben izzik az acél. Egy munkás felemeli az egyik kemence ajtaját, a pokoli hőségben szinte üvegszerü áttetszőséggel piroslik egy acéltömb. Mikor innen kiveszik, olajfürdőbe kerül s ezzel az edzés munkája befejeződik. A terembe ventillátorok hajtják be a friss levegőt, a kemencék pedig állandóan egyforma magas hőfokon dolgoznak.

A Weisz A.-féle fogaskerék- és autóalkatrész-gyárból azzal az érzéssel távozunk, hogy ez az üzem mintaszerü berendezésével, speciális konstrukcióival nélkülözhetetlenné tette magát az autószakmában és mivel ugyszólván egyedül áll e téren, a jövőben még az eddiginél is nagyobb fejlődésre hivatott.

Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
27.378
Politika:
4.183
Gazdaság:
4.597
Kultúra:
3.840
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.354
Bulvár:
5.022
Kincskereső:
436
Páholy:
64
Blog:
230
Összes kép
37.374
Cikkekhez kapcsolódó képek:
37.010
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
4.183
Fórum témák:
187
Fórum hozzászólások:
847
Cikk hozzászólások:
98