Dtum
Login with Facebookk
1931 | Február

Az autobusz-vállalkozás válsága

Alig néhány éve, hogy a vállalkozók világában kiütött az autobusz-láz.
Nagyszerű üzleti lehetőségeket vetitettek az emberek szeme elé a kalkulációk, melyeket az uj kereseti forrás jövedelmezőségében bizó autobuszvállalkozók a viszonyok javulását remélve, egyáltalán nem gondoltak tulzottaknak. Azóta kitünt, hogy az autóbusz sem az a jó üzlet, amilyennek az engedély lázas hajhászásának pillanatában látszott, és a kalkulációk tulságosan optimisztikusak voltak. 

Válságba jutottak az autobusz-engedélyesek és a kocsi-amortizációval, személyzet-fizetéssel, egyéb rezsiköltséggel terhelt vállalkozók korából kétségbeesett hangok hallatszanak. Munkatársunk a kereskedelmi minisztériumban illetékes helyen igen figyelemreméltó, egyes részeiben pedig egyenesen feltűnő információt kapott a helyzetről és az autobuszforgalom aktuális problémáiról. Információnk a következőkép hangzik: 

– Az autobusz, enyhén szólva, nem lukrativ üzlet ma Magyarországon. Igaz, hogy a főváros autobuszüzeme éppugy deficittel küzd, mint a magánvállalkozók, vagy mint a többi európai metropolis autobuszvállalatai, de nálunk, vidéken éppugy, mint Budapesten, különlegesen rosszak a viszonyok. 
– Miért? Talán nincs szükség a különböző vonalakra? 
– Sőt! Nélkülözhetetlenül szükségesek. Hiszen éppen itt rejlik a baj magva. A forgalmi szükséglet megvan, forgalom még sincs. 
– Mivel pedig a laikus azt gondolhatja, hogy ha nincs forgalom, az autobusz begurul a garázsba és nincs vele semmi baj, informátorunk ezt is megvilágitotta: 
– A terheket jó vagy rossz időben, tulzsufolt járatoknál vagy üres kocsiknál egyformán viselniök kell.

Kimutatást vesz elő őméltósága, amely egy elég erős autobuszvállalat közterheiről szól, a megtett kilométerekre átszámitva. 
– Ime – mutatja – a következők tünnek ki ebből az összeállitásból: egy megtett kilométerre 2.4 fillér esik közuti adó cimén. Uthasználati dija 100 lóerőnként nyolc pengő, ami egy kilométernél 1.1 fillért jelent. Fuvarozási illeték, amelyet még a szanálási törvény irt elő minden fuvarozott áru és személy után, 2.3 fillér. A benzin után vám és kincstári haszonrészesedés fejében 5.6 fillér terheli az engedélyest – a benzin ára még ezen kivül jön számitásba. 

Közteher cimén tehát km-ként 11.4 fillér teher sulyosodik az autobuszvállalkozóra, ami még a mi nézetünk szerint sem elfogadható állapot. 
– Készül valami ennek az enyhitésére? 
– Igen, az érdekeltség szorgalmazza ezt, de még bizonytalan, hogy milyen vonatkozásban lehet róla szó. 
– És a „nagyok”? 
– Az üzemi költségeket még csak megtudják szerezni, de már amortizációra, kamatra nem telik. A vasutnál azonban megokolt az üzemnek még deficites fenntartása is. A gépjárművek által egyébként elvont forgalmat igyekszik ezzel maga felé terelni, tehát nagyobb károsodástól menti meg magát. 
– Most azonban őszintén megmondatják, hogy a MAVART is, a posta autobuszüteme is megakadtak. A pénzügyminiszter most nem ad pénzt ilyen célra. 

Megkérdeztük őméltóságát, van-e tudomása arról a tervről, amely hir szerint az egész országra szóló nagy autobuszvállalkozás megalapitását tüzte ki célul. 
– Nincs – hangzott a válasz – és nem is tartom valószinűnek. Látjuk a vasut forgalmának erős csökkenését, de nemcsak nálunk, hanem például Németországban is, Ausztriában, Franciaországban. Ugyanez mutatkozik az autobuszvállalatoknál is. Nem tudom, hogy a meglévők közül melyik meddig birja, olyan nagyméretű a csökkenés. 
– Milyen gyakorlati és elvi alapon megy majd végbe a törvényben előirt engedély-revizió? 
– Az elveket a következőkben összegezhetem:
1. Akinek ma engedélye van, attól nem lehet megtagadni az uj engedélyt, kivéve, ha kizáró ok forogna fenn (büntetés, szabadságvesztés, stb.).
2. Az uj engedélyt legalább a hátralévő időre meg kell adni. Akinél nincs határidő, ott legalább öt évre kell kiadni az uj engedélyt.
3. Ha valaki a becserélés alkalmával nagyobbszabásu beruházás cimén hosszabb időre kér engedélyt, igazolt esetben 8-10 évre is megkaphatja a koncessziót. 
– Szóval, senkinek sem kell aggódnia, hogy nem kapja meg a becserélt engedélyt? 
– Nem, mert a MAVART sem akar élni a jelenlegi problematikus értékű elsőbbségi joggal. A posta sem szándékozik tudtommal ujabb autobuszokat beszerezni, nincs pénze ilyen inveszticióra. Még jó, ha a MAVART harminckét autobuszának és ugyanannyi teherkocsijának dolga van egész nap. 

Még egyszer hangsulyozta informátorunk, hogy a hátralévő időre az engedély meghosszabbitásától senkit nem lehet elütni. 
– Mikor készül el a végrehajtási utasitás? 
– Már tulajdonképpen készen van, – felelte őméltósága, – de még néhány kérdést kell elintézni, amelyek a többi tárcákat érintik. Ugy számitom, hogy márciusra jön ki a gépjármütörvény végrehajtási utasitása, mégpedig áttekinthető kiadásban, tájékoztató beadványmintákkal, az engedélytulajdonosok pontos jegyzékével.

<<
<
1
2
>
>>
Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
A főiskolai regatta A főiskolai regatta
Vasárnap délben ideális evezős, időben tartották meg a negyedik...
Gerevichné Bogáthy Erna győzött a MAC női tőrvívóversenyén Gerevichné Bogáthy Erna győzött a MAC női tőrvívóversenyén
A MAC I. osztályú női tőrvívóversenyén Gerevichné Bogáthy Erna...
Rövidek Rövidek
Szombaton felhivást intéztek Ostland birodalmi tartomány észt, lett...
Magyarország – Svájc 5:4 Magyarország – Svájc 5:4
A magyar csapat elkeseredett küzdelemben 5:4-re verte Svájcot, amely...
A benzin helyettesitése A benzin helyettesitése
A galiciai petroleumforrások ezidőszerint az oroszok kezén vannak. A...
Az angolok helyzete még mindig nehéz Délafrikában Az angolok helyzete még mindig nehéz Délafrikában
Krüger transzváli elnöknek megkezdett európai körútja a német császár...
Bajnokcsapatunkat Budapesten is 4:1-re verték a csehek Bajnokcsapatunkat Budapesten is 4:1-re verték a csehek
Nem sikerült tehát a reváns a prágai vereségért. A tartalékos Slavia...
Titokzatos rádióleadót keresnek Angliában Titokzatos rádióleadót keresnek Angliában
Egész Angliában valóságos láz tört ki, amióta pénteken este az angol...
Miért emelkednek az Általános Kőszénbánya részvényei? Miért emelkednek az Általános Kőszénbánya részvényei?
A Magyar Általános kőszénbányavállalat részvénytársaság részvényeinek...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98