Dtum
Login with Facebookk
1932 | Szeptember

Új autóútcsoda Köln és Bonn között

Augusztusban adták át ünnepi keretek közt a forgalomnak a 20 km. hosszú, új autóműutat, mely mint egy későbbi észak-déli transverzális autóút első része, Köln és Bonn városát köti össze.

A meglevő tartományi műúton már nem győzték a torlódó forgalmat lebonyolítani. Tájékoztatásul szolgálhat, hogy a legforgalmasabb időben óránként 1000 jármű haladt át a számlálási ponton s az útszakasz napi átlagterhelése az 1928/29. évi forgalomszámlálás adatai szerint 10.000-13.500 tonna közt váltakozott. A tartományi műút átépítése nem látszott célravezetőnek, s ezért 1929-ben megkezdték a teljesen új nyomvonalon haladó és a közbenső lakott helyeket kikerülő autóműút építését.

Az új autóműút teljes 20,2 km-es hosszában nincs egyetlen szintben való keresztezés sem, mert a 29 út- és 2 vasút keresztezést a szinthez képest lesüllyesztve, illetve 2 esetben felemelve oldották meg, vasbetón műtárgyak építésével.

Az új út úgy épült, hogy azon 100-120 km-es sebességgel haladhatnak az autók. Az útkanyarok minimálisan 1000 méteres sugárral készültek, s a bevágásokban is legalább 200 méteres tiszta látótávolsága van a vezetőnek.

Az út legnagyobb emelkedése 2%, tehát szinte egyenletes szinten halad. A konvex szintváltozást úgy építették ki, hogy a kétoldali lejtő a vízszinteshez képest összesen 0,5%-ot tesz ki, így a pálya 300 méterre jól áttekinthető. A konkáv szintváltozást a sima átmenet biztosítása érdekében kb. 20 km sugarú körrel képezték ki. Az új út koronája 16 m. széles, ebből 12 m. az autópálya és 2-2 m. az útpadka, kétoldalt árok csatlakozik, mely 1.5-1.5 m. széles.

Minthogy a tapasztalatok szerint az ilyen úttest, különösen a feltöltött részeiben, idővel még süllyed, ezidőszerint átmeneti jellegű burkolással látták el, melyet 3-4 év mulva fognak a véglegesre kicserélni. Az útalap kb. 20 cm. magas szürke bazaltkő, mely a 12 m-es pályán jobbra-balra 0.5 m-el túlnyúlik. Erre durva, majd finom zúzott kőborítást hengereltek. Amidőn a pontos keresztmetszeti profilt már kialakították, akkor kátrányos bazaltmakadam-olvasztó salak keverékkel biztosították s azt erősen lehengerelték, úgy hogy kitöltötte a réseket és az alaphoz jól kötő, egységes felületet nyertek, melyet még külön felületi kezelés alá vettek. Az útpályát egy mészkőzuzalékból alkotott világos csík két részre osztja. A padka szélen 25 cm-es gyepborítást készítettek, ebben vannak elhelyezve a km.-kövek, az útjelző oszlopok, s ahol kellett, a korlátok, stb.

Az új autóműút kezdetén és végén egy-egy 100 m. átmérőjű kört képeztek ki, melynek segélyével veszélymentesen át-, illetve kivezetik, a városi forgalomból az autóútra igyekező kocsikat. Az autópálya világítását illetőleg még kisérleteznek, minthogy az a cél, hogy az autóknak ne kelljen és így ne szabadjon reflektort használniok, s amellett a nappal szokásos sebességgel haladhassanak.

Az építési költség kb. 500.000 birodalmi márkát tesz ki km-ként, a végleges burkolás költségeit is beleszámítva. Az eddig beépített, illetve felhasznált 8,6 millió RM-ot részben a munkanélküli segélyalapból, részben belső kölcsönökből fedezték.

Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Cikk-ajánló
A csillagos ég 1926. április havában A csillagos ég 1926. április havában
Április 19-22-ig a szokottnál több hullócsillag látható, melyek a...
Darányi, Donogán és Zsuffka győzelmei Antverpenben Darányi, Donogán és Zsuffka győzelmei Antverpenben
Nagyszabású atlétikai versenyt rendeztek a hatalmas belga...
Takáts Imre győzött a BSE teniszversenyén Takáts Imre győzött a BSE teniszversenyén
A BSE teniszversenyén vasárnap a férfi egyes és páros számok döntőit...
A szép Spaso A szép Spaso
A főkapitányság második emeleti folyosóján történt. Két uri ember...
Monarkhiánk és a khinai háboru Monarkhiánk és a khinai háboru
A khinai események nemcsak nagyhatalmi állása révén vonták bele...
Fordulat Csehországban Fordulat Csehországban
Lord Runciman, aki a vasárnapot Clary Andrfugen herceg...
Nagy Emil nyilatkozata Nagy Emil nyilatkozata
Vasárnap éjfélkor utazott el Budapestről az a tiztagu küldöttség,...
Kozma motorkerékpáron összes autókat megelőzte a KMAC téli versenyén Kozma motorkerékpáron összes autókat megelőzte a KMAC téli...
Kissé elkésett a KMAC „téli versenye”, hiszen ragyogó...
Japán-amerikai ellentét Japán-amerikai ellentét
A japán-amerikai viszonyt, melyet a japánoknak Kinával szemben...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98