Dtum
Login with Facebookk
1933 | Július

A jövő a rakétarepülésé

Eljön majd az idő, amikor ükunokáink a repülőgép óránkénti 650 kilométeres „csigalassúságára” ugyanolyan szánakozó mosollyal fognak visszatekinteni, mint ahogy mi - visszanézve a multba - mosolygunk őseink váltott lovakkal „száguldó” delizsánszára, mely gyakran 15 kilométeres hallatlan óránkénti sebességet is elért.

A jövő a rakétarepülésé - mondják a tudományos szakértők. A rakétarepülés fogja megoldani a bolygók közötti közlekedés kérdését is. Valamikor hihetetlennek tetszett, hogy az ember a levegőben megtegye az utat Európa és Amerika között, ma már szinte gyerekjáték, ugyanilyen gyerekjáték lesz valamikor rakéta segítségével a földről a holdba repülni.

Persze a rakétarepülés ma még gyámoltalanabb a ma született gyermeknél is. Opel, Oberth, Winkler és Tilling kísérletei egymásután vallottak kudarcot. Tilling legutolsó kísérleténél, melyet második rakétájával a tempelhofi repülőtéren hajtott végre, már felmérült pár biztató momentum. A rakéta ugyan mindössze 120 méter magasságra ment fel s aztán oldalt fordulva szántott végig a levegőn, de vízszintesen meglehetősen nagy távolságot futott be.

A rakétasorozat szabályos egymásutánban robbant és hajtotta előre a lövedékét, csak éppen nem függőleges irányban, ahogy Tilling tervezte, hanem vízszintesen. Tilling nyilatkozata szerint azonban ez már félsiker, mert hiszen a hajtóerő nem mondott csődöt, csak a rakéta kormányzására nem bizonyult elegendőnek, a rakéta nem volt teljesen kiegyensúlyozva.

- Az ám - kérdi az olvasó - és ha meg is oldják a rakéta haladásinak kérdését, még mindig megoldatlanul marad a leszállás kérdése. Hiszen az ütődéstől izzé-porrá zúzódik az egész szerkezet. - Nos, a sima leszállás alapelvét már megtalálták. Egyrészt ejtőernyő nyílik ki, mely a zuhanást lassítja, másrészt rakéták felrobbantásával is tetszés szerint lehet fékezni a lövedék sebességét.

A gyakorlati megoldás még messze van, de nem telik bele 10 esztendő és megérjük, hogy elindul az első rakéta - utassal. Egyelőre csak fel a leve gőbe egy kis kirándulásra, s aztán majd valamikor később talán elkövetkezik a világűr meghódítása s a bolygóközi közlekedés megvalósítása is.

Ezért jelentősek Tilling kísérletei - akár annak idején a Lilienthal- és Wright-fivéreknek, az első repülőgép megalkotóinak lemosolygott próbálkozásai.

Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
Plakátok Plakátok
Magyarországon - ugy látszik - sohasem lesz vége a plakátháborunak....
Az örök gyufa Az örök gyufa
A mióta a gyufára, erre a legáltalánosabb tömegczikkre is rávetették...
A halál a báb színházban A halál a báb színházban
Vasárnap délután, süt a nap…. gyere, kedves olvasó, menjünk ki...
Kiárendált urak -  Rákosi Viktor regénye Kiárendált urak - Rákosi Viktor regénye
Mai számunkban kezdjük meg Rákosi Viktor ily czímű új regényének...
Miért szívhatatlan a pesti szivar és cigaretta Miért szívhatatlan a pesti szivar és cigaretta
Az utóbbi időben egyre gyakoribb és általánosabb a panasz a...
UTE – ETC 3:0 (2:0) UTE – ETC 3:0 (2:0)
Az UTE három tartalékkal, a Foglok nélkül is tetszés szerint győzte...
Elnökválasztás előtt a Gyáriparosok Országos Szövetsége Elnökválasztás előtt a Gyáriparosok Országos Szövetsége
Ez a pozició nemcsak a magyar gazdasági életben, hanem az egész...
A világ legkisebb vevőgépe A világ legkisebb vevőgépe
A különlegességek iránt érdeklődő embereket régen bevált módszerrel...
A mesterséges radioaktivitás, a nitrogén átalakulása A mesterséges radioaktivitás, a nitrogén átalakulása
A protonokkal és deutonokkal való bombázás azért fontos módszer, mert...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98