Dtum
Login with Facebookk
1936 | Augusztus

Két magyar úriasszony izgalmas menekülése

A ,,Reulse” angol csatahajón a véres palma di maiorca-i nyaralásból

Most érkezett vissza a legborzalmasabb és egyben legszebb nyaralásból az a két pesti dáma, Gaál Amdorné Jákó Amy és Bosnyik Istvánné, akiket a spanyol forradalom a világ egyik legfestőibb szigetén, Palma di Maiorcában ért.

Július 15-én utaztak el Barcelonáig vonattal, s onnét hajóval folytatták útjukat. Gaál Andornén ugyancsak nem látszanak meg azok a véres események, amelyeknek heteken át szemtanúja volt. A történelmi nyár izgalmas spanyol eseményeit így mondja el:

- Barcelonában tíz napig voltunk, ott is voltak már uccai összeütközések, csata, halottak és lövöldözések..de ott még minden olyan oparettszerű volt. Az utolsó napon mégis figyelmezettek:
jobb,, ha elmegyünk! Erre elhajóztunk Palma di Maiorcába, amelynek Terreno nevű fürdőnegyedében szálltunk meg. Első két napon nyugalom volt ott, élveztük, hogy hatemeletes szállodánk földszintjén lakunk és erkélyünkről beléphetünk a tengerbe. Harmadik napon bikaviadalra készültünk, még pedig heccből, spanyol nemzeti ruhában és a palmai kereskedőnél vettünk mantillát, csipkekendőt, fésűt, délre vártuk haza az arénajegyeket és a ruhacsomagot. Nem jött. Megkérdeztük a portást, nem kellene e megsürgetni a jegyeket s a csomagot. A portás erre azt felelte, nem tudjuk-e, hogy az üzleteket bezárták és bikaviadal nem lesz, mert kitört a forradalom.
Mi csak mosolyogtunk, azt hittük, itt is csak olyan operett lesz belőle, mint amilyen Barcelonában volt.

Jöttek a repülőgépek- kommunista pilóták -és elkezdték a fasiszta-kormánypárti Palma középületeit bombázni. Mi talán ötpercnyire laktunk ettől a tűzvonaltól. Az első szörnyű bombázás napján elbúcsúztunk egymástól, azt hittük ott pusztulunk. Azután megszoktuk és kezdtünk vakmerőek lenni. Követelők s hogy úgy mondjam: bombaszemtelenek..Kimentünk reggelire az erkélyünkre és vártuk-a bombákat. Bombadörrenés, tűz és csatazaj nélkül már nem is ízlett a tea..

A forradalmárok maguk hihetetlenül kíméletesek voltak. Történt, hogy át akartunk menni az uccán és intettünk, hogy nem merünk. Ők nevettek, abbahagyták a lövöldözést és jelt adtak, hogy nyugodtam átmehetünk.

Egyetlen magyar ember volt Palmában egy Mezei Ferenc nevű fiatalember, aki Párizsban él, az naponként telefonált nekünk és közölte velünk a fontos politikai híreket. Egy nap jelezték nekünk, hogy pár órán belül francia hajó indul, pakoljunk és meneküljünk. Úgy reszkettünk és izgultunk- éppen bombázás volt- barátnőmmel a szobában, hogy nem tudtunk felkészülni és lemaradtunk.

Azután jelezték, hogy másnap angol csatahajó jön értünk, ezerötszáz palmai idegenért. De senkinek sem szabad nagy kofert vinnie, csak egy kis kézitáskát.- Bosnyáknénak és nekem pedig nyolc hétre való rengeteg ruhánk bundánk és egyéb holmink volt. Mit tegyünk? Minden asszony szereti jó ruháit: felvittünk mindent a hajóra.

Elmondhatatlan, milyen előzékenyek voltak mindenkihez az angolok.Amint kiültünk a fedélzetre:
kigyulladt a hotelünk -hír szerint a fasiszta-kormány menekült oda és félórán belül összedűlt.
Ezt még láttuk, a parton minden égett..De az angolok vigasztaltak bennünket, egy tiszt odaült a rossz zongorához, sört hozattak, bál kerekedett a vendégszerető hajón, amelyen 1500 nemzetközi polgárember igyekezett a halál szigetéről békésebb partok felé...

Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!

Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
Gyémántfüggőt keresnek egy kacsában Gyémántfüggőt keresnek egy kacsában
Egy budapesti hivatalnok felesége kövér kacsát vett Kispesten egy...
Megkezdődött az ipari jóvátétel munkája Megkezdődött az ipari jóvátétel munkája
Az iparügyi miniszter a pénzügyminiszterrel megbeszélte egyes...
A háború hirei A háború hirei
Keleti harctér: A valeputnai uttól délre csapataink rohammal...
A szatmári testvérgyilkos - Az ítélet
Papp Béla és társai ítélethozatalára háromnegyed kilencz órakor...
Mexikó Mexikó
Mexikó, melyet örök forradalom hazájának is neveznek, háboru esetén...
Zöld hó
Zöld havat három helyen lehet találni és pedig a Hecla hegy tövében...
 A legszebb márvány hazájából A legszebb márvány hazájából
Amikor a Gizella-téren járva néhány pillanatot áldozunk Vörösmarty...
A hónap rövidhíreiből A hónap rövidhíreiből
Az Asztalosmesterek Országos Szövetsége azzal a kéréssel fordult a...
Mi újság?
Hírek, érdekességek a tudomány és a technika...