Dtum
Login with Facebookk
1936 | Január

Modern közlekedés csodái, denevér-ember

Sineken röppenő nyil, denevér-ember, orkán-alagut  és fagáz

Az utóbbi évtizedek fékezhetetlen gyógyíthatatlan betegsége a sebesség mániája lett. Őrjöngő verseny lázában, éjt nappallá téve dolgoznak a mérnökök, hogy olyan közlekedési eszközöket bocsássanak a siető emberek rendelkezéseit, amelyekkel órák alatt hidalhatnak át távolságokat, amikhez nem is olyan régen még esetleg napokra volt szükség. A nagy hajszában bámulatos tökéletességre futott fel a közlekedés. Egyszerűség, gyorsaság, olcsóság és biztonság, ezek a jelszavak a mesés gépalkotások megteremtésekor.

Különösen a motor-technika fejlődött sokat. A repülőgép és a vasút élethalál harcában mintha lassan teljesen sorvadásra ítélték volna a gőzmozdonyt. Az új típusú vasutak nagyrészét robbanó motorok hajtják szédítő sebességgel és aránylag olcsó üzemanyaggal. Az Alpesek kanyargós, szerpentínes, ezer alagúttal megszaggatott vasuti pályáján például már egyeduralkodó lett a sínautó. Átlagsebessége 110 kilométer óránként még akkor is, ha többször kell megállnia közben.

Eszeveszett rohanása közben olyan ez a sínre tapadó acélcsapda, mint a kilőtt nyíl, amelynek gyomrában apró emberkék forgatják gondtalan nyugalommal a képeslapokat. A sínhez kötött vasutak félelmetes ellenfele, a repülőgép ezalatt szinte óránként tökéletesedik. Száztíz kilométer? A repülőgépkonstruktőrök nevetve élcelődnek ezen a csoszogáson 220, 330, és 440 kilométer! Ez az igazi sebesség, amit csak a repülőgép tud nyujtani! A sínen futó gépek biztonsága sokkal nagyobb! – feleli a földhöz kötött közlekedés hívei.

A repülőgép se bizonytalan! – replikáznak nyomban és bevezetik a hitetlenkedő laikust az orkán-alagútba. Ez a repülőgépgyártás legújabb és legfontosabb próbaszerve. A teljesen elkészült gépet az orkán-alagút hatalmas szája elé állítják s azután megindítják alagút elképesztő gyorsasággal forgó turbináit. Néhány perc alatt már olyan szélviharban áll a próbagép, aminek sebessége óránként 300 kilométer. Az új gép minden eresztékét, merevítő rúdját, csavarját és levegőfogó felületét vad erővel tépi az orkán s ha csak egy kis rejtett hibája is van valahol, az nyomban megmutatkozik.

Ma, amikor drága a benzin, kétszeres fontossága van az olcsó fűtőanyagnak. A sok kutatás végre is sikerre vezetett és egyre nagyobb teret hódit az új találmánynak: a fagázzal hajtott motornak. Külön elgázosító tank szolgál a gáz előállítására, amit a mindenhol megtalálható fából állít elő a csodagép. Ezt a szerkezetet hetenként csak egyszer kell megrakni jávai és 225 kilométeres utat tesz meg minden pótlás nélkül. A benzin irigykedve figyeli egyszerű versenytársát s ma már csak abban bízik, hogy a repülőgépnek táplálására a fagázt aligha tudják felhasználni. Lehet, hogy nagy csalódás éri és már a közeli napokban megjelenik az első fával hajtott szárnyas gépmadár.

Addig is új eszközzel szórakoznak a levegő rettenthetetlen bátorságú hívei. A szédítő magasságokban keringő gépmadár testéről parányi pont válik le s ha távcsövön figyeljük a nagy zuhanás közben, egyszerre csak azt látjuk, hogy a kis pontnak szárnyai nőnek és nem sokkal utóbb a bátor denevér-ember a saját erejével lebeg a levegőben. A modern ikarusz elevenedett meg a denevér szárnyak felhasználásával és a merész ember ma már órákon át szárnyalhat a levegő óceánban anélkül, hogy gépi segítségre szüksége lenne.

Ha nem törik meg a fejlődés vonala, lassanként már az sem tartozik majd a mesék világába, hogy őszkor szárnyakat köt magára a fázós ember és családfával együtt elrepül délre a vándor madarak nyomában. A technika a távolságokat mindinkább zsugorítja s a közlekedés első számú szabálya ma így hangzik: nincs távolság.

Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Mini galéria
Denevér-ember Benzin-mótoros mozdony Orkán-alagút Gázosító szerkezet
Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
Az aradi záróra Az aradi záróra
Aradon az idén kétszer lesz gyásznap. A második gyásznap márczius és...
Szülők és tanítók Szülők és tanítók
Nevezik ezt a mi korunkat a gépek korszakának, a villamosság...
Népek halála. Népek halála.
Az újabb kor története megdöbbentő példákat tár elénk, miként...
Alkudozás a németekkel Alkudozás a németekkel
A katonai vészhelyzet elmúltával a monarchia formálódó álláspontja a...
Motoros görkorcsolya Motoros görkorcsolya
A közlekedés nagy problémájában az utolsó néhány év valóban meglepő...
Gyógyítható-e a rák? Gyógyítható-e a rák?
Az a félelemkeltő gyanú, hogy a rákos megbetegedések száma mindinkább...
A székely kongresszus A székely kongresszus
A kivándorlás hazánk több vidékén oly mértékben jelentkezik, mely...
MacDonald és Tardieu kétnapos londoni tanácskozása MacDonald és Tardieu kétnapos londoni tanácskozása
Vasárnap délután kezdődött és hétfőn este nyert befejezést MacDonald...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98