Dtum
Login with Facebookk
1937 | Február

A gépmadarak elektromos csápjai, a rádióhullámok

Ha egy repülő közeledik, működésbe lép a fedélzetén a rádióállomás és kezdődik a hírek kicserélése. Ha a gép leszáll, akkor csupán a helyi viszonyokról, széljárásról, a különböző zónák szélerősségéről, a levegőrétegek hőfokáról kap jelentést. A földre érkezés után pedig a rádiótiszt azonnal jelenti az útközben tapasztaltakat. Ezt nyomban bevezetik a térképre. Ha a gép csupán elhalad az állomás felett, akkor rádión folyik le ugyanez azzal megtoldva, hogy a földi állomás az összes rendelkezésre álló adatokat közli a gép útvonalába eső irányban.

A beszélgetés csak átvitt értelemben nevezhető annak, mert az itt közölt tudósítások kivétel nélkül mind billentyűzött, morzejelektől állanak. Több helyen már ezt a munkát is gépekkel végeztetik. Az automata adóba pusztán egy megfelelő helyeken lyukgatott papírlap kerül s ennek nyomán a gép szakadatlanul ismétli az adatokat mindaddig, amíg kicserélik a papírlapot másikkal.

A hírek szerint ez a rendszer sokkal gyorsabb és biztosabb az eddiginél. A rádió egyébként a repülőgép szolgálatában még más készülékeket is állított. Brüche olyan katódsugárcsövet szerkesztett, amely minden eddiginél pontosabb iránytűt ad a repülőgépek kezelőinek. A katódsugárcsőben, akárcsak a rádiólámpában az elemi elektromosság legkisebb részei, az elektrónok rohannak egy sugárnyalábba tömörítve előre.

Ha ez a sugárnyaláb báriumsókkal bevont felületet ér, ott világos folt jelenik meg. Ezenkívül érdekes sajátsága a sugárcsőnek, hogy a mágnesség az elektrónnyalábot kitéríti az útjából. Éppen ezt a tulajdonságát használják fel - irányjelzés céljaira. Ha ugyanis a repülőgép egy kissé is eltér az észak-déli iránytól, akkor a föld mágnessége által befolyásolt sugárnyaláb azonnal fénylő csík elmozdulásával jelzi az eltérést.

Ugyanez a műszer még egy másik feladatot is teljesít. Fényjellel értesíti állandóan a gépvezetőt, hogy a gép tengelye körül milyen fokban hajlott el. Ez a repülés technikájában nagyon fontos adat s a fénylő automata nagy szolgálatot tesz vele a pilótának.

Egyenesen felbecsülhetetlen a haszna a rádiónak a repülés terén, amikor az iránymérésről van szó. Hogy egyebet ne is említsünk, nagytávolságú, nem kultúrált területek felett való repülés sohasem lett volna biztonságos, ha a rádió nem jön segítségre.

A láthatatlan elektromos hullám ugyanis valósággal országutat készít a levegőben a repülőgép számára. Könnyen elképzelhető, hogy ha a földi állomás rádióhullámait valamilyen módon nem szerteszórva, hanem lehetőleg összegyűjtve, összefonva sugározzák ki egy meghatározott irányba, akkor a vevőgéppel felszerelt gép egyszer elcsípve ezt a sugárnyalábot, állandóan belekapcsolódhat és valósággal pórázra fűzve közeledhet a hullámok kiindulópontja felé. Ez persze csak a nyers elv. Amíg ebből használható szerszám lett, addig sok technikus töltött el álmatlan éjszakákat.

A már említett robotpilóta éppen az előbb említett műszer segítségével tudja elvégezni feladatát. Ha a gép kileng egyensúlyi helyzetéből, akkor a műszer ezt azonnal jelzi és ennek nyomán a gép automatikusan úgy hajlik, hogy a helyes irányban maradjon. Ugyancsak automataszerkezet gondoskodik arról, hogy az egyszer beirányított vonalból ne térhessen el.

A rádiójelek szakadatlanul érkeznek a légi országúton s ha a gép eltér egy kissé az iránytól, akkor a figyelő műszer a megváltozott jelek és hangerejük után nyomban intézkedik a kormányzásról. Valóságos elektromos kutya ez, amelynek szimatja soha nem csal és az egyszer „megszagolt” nyomot többé nem veszíti el mindaddig, amíg a gép utasaival együtt sértetlenül megérkezik a repülőtérre.

Mindez csak a rádió közreműködésével valósulhatott meg. S ha súlyos szerencsétlenségekről hallunk, ha a repülőkatasztrófák borzalmai remegtetik meg az idegeinket, akkor jusson eszünkbe, hogy ezek a vér-, áldozatok sohasem a rádió miatt következtek be. Ha nem lenne rádió a repülésben, akkor több lenne a katasztrófa mint amennyi a szerencsés megérkezés.

Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Mini galéria
Parancsnokság Időjárási térkép Rádióstiszt Távolbalátó rendszer
Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
Harc a végletekig Harc a végletekig
Ma, hétfőn ismét összeül a képviselőház és folytatja a sajtójavaslat...
80.000 magyar nyaraló 50 millió pengőt visz évente külföldi...
A devizaforgalmat korlátozó rendelkezések többek közt tudvalevőleg...
Oldalkocsi automobillá alakítva Oldalkocsi automobillá alakítva
A modern közlekedséi eszközök között a motorkerékpár igen jelentős...
A háziipari és műipari kiállításból A háziipari és műipari kiállításból
Egyik legeredetibb és legkedvesebb csoportja a magyar osztálynak...
Amerikai szemtanuk és szakemberek Franciaország idegösszeomlásának és katonai megsemmisülésének okairól Amerikai szemtanuk és szakemberek Franciaország idegösszeomlásának és...
Az Egyesült Államok egyik legnagyobb hírszerző irodájának, a...
Magyarország – Franciaország 5:1 (1:1) Magyarország – Franciaország 5:1 (1:1)
A mai reprezentativ mérkőzésnek sem a külső képe, sem a hangulata nem...
A spanyol munkásság sztrájkja a rendőrség miatt meghiusult
Egész Spanyolország forradalmi készülődések lázában él. A pénteki...
Tersánszky J. Jenő: Vers a csöndről Tersánszky J. Jenő: Vers a csöndről
1915. feb. 11. Este. Kedves B. E., hasonló zsivajgás legföllebb a...
Veszélyben a magyar filmgyártás Veszélyben a magyar filmgyártás
A közelmultban számos támadás érte a filmszakmát azért, mert...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98